In het midden laten: onduidelijk communiceren
De zaken in het midden laten is een vorm van onduidelijke communicatie. Het lijkt diplomatiek maar zo wil ik het niet duiden. Wanneer je de zaak in het midden laat, dan verschuil je je. Je zegt geen ja en geen nee. Je vertelt ook niet wanneer de ander een ja of een nee kan verwachten. En je vertelt zelfs niet dat er wellicht nooit een ja of een nee komt.
De waarheid die ligt in het midden
Een uitspraak in de volksmond is dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen. En dat is een goed medicijn tegen een al te grote stelligheid. Dan betekent het dat noch het één noch het ander helemaal juist is of dat er een waarheid zit zowel in het één als in het ander. De waarheid in het midden is dus een kruid tegen overmatige stelligheid. Het is echter ook vaak een ontwijken van verschillen.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
De kerk die moet je in het midden laten
Een volgende uitspraak is: je moet de kerk in het midden laten. Of je moet de kerk midden in het dorp laten. Daarmee bedoelt men: overleg in redelijkheid, blijf in gesprek, weet te geven en te ontvangen en laat een ieder in zijn waarde. Onthoud je van oordelen op het ethische vlak want dan ga je er niet uitkomen. Soms is het overigens erg wijs om dat te doen. Soms helpt het wanneer je de kerk in het midden laat. Maar ik wil nu naar de andere kant toe, namelijk hoe het midden ook zorgt voor onduidelijkheid.
Onduidelijkheid in communicatie
Wanneer je de zaak te veel in het midden laat, is het geen ja en geen nee. En daarmee doe je de zaak niet altijd recht. Wanneer je de visboer vraagt of hij/zij ook hamlappen verkoopt, krijg je toch hoop ik als antwoord: ‘Daarvoor moet je naar de slager!’. En wanneer je de slager vraagt of hij/zij ook makreel verkoopt, krijg je toch hoop ik als antwoord: ‘Daarvoor moet je naar de visboer’.
Stelling nemen
Soms is stelling nemen belangrijk. Wanneer het over jouw waarden gaat bijvoorbeeld. Jouw waarden maken jou immers waardevol en waardenvol? Daar sta je voor en daar ga je voor! Daar slaat de kachel op aan bij jou in jouw binnenste, toch? En daar horen ook normen bij immers? Wie geen waarden heeft, heeft ook geen normen, toch? En die kun je niet altijd in het midden laten.
Duidelijk communiceren
Duidelijk communiceren heeft niets te maken met dat jij het altijd moet weten. Het helpt ook dat je zegt dat je het niet weet. Het helpt ook wanneer je vertelt dat jou dit voor een moreel dilemma plaatst of dat je in gewetensconflict komt door de situatie. Dan laat je het niet in het midden, maar dan vertel je waar je bent.
Conclusie
Het is niet altijd verkeerd wanneer je de zaak in het midden laat. Let alleen op:
- Dat je mensen niet in het ongewisse laat
- Dat je mensen niet aan het lijntje houdt
- Dat je mensen niet van het kastje naar de muur stuurt
- Dat je duidelijk bent over waar jij nu bent of waar jij voor staat
Deze plaats ik onder duidelijkheid/communicatie.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.