Korte termijnbeleid of ad-hocbeleid: gebrek aan visie!
Is jouw organisatie gericht op de korte termijn? Typeer je het beleid als zijnde ad-hocbeleid? Merk je dat er gebrek aan visie, strategie en doelstellingen voor de langere termijn is? Vind je dat er op de middellange of lange termijn te weinig progressie is of kamp je met wisselende bedrijfsresultaten?
Oorzaken korte termijnbeleid
Vaak zien we bij bedrijven en organisaties die te gericht op de korte termijn zijn dat er een organisatiecultuur van doeners is binnen het bedrijf. Men werkt hard, is praktisch ingesteld en plannen voor de toekomst ontbreken. Problemen worden opgelost door nog harder te werken maar vaak worden ze niet structureel opgelost.
Een dieperliggende oorzaak is dat de directie of het management ook zelf praktisch is ingesteld (waar op zich niks mis mee is) en derhalve de organisatie te weinig op sleeptouw neemt om ook eens verder te kijken dan vandaag of morgen.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Gevolgen gebrek aan visie en beleid
Op zichzelf kunnen organisaties en bedrijven best een eind komen met een korte termijnvisie. Maar op den duur zal zich dit wreken. We noemen een aantal mogelijke gevolgen:
- Te weinig aandacht voor kwaliteitsverbetering van producten of diensten
- Te weinig oog voor verbetering van interne processen
- Te weinig oog voor innovatie en vernieuwing
- Te weinig aandacht voor scholing en opleiding van medewerkers waardoor de interne doorontwikkeling stagneert
- Te weinig oog en aandacht voor veranderingen in de maatschappij of op de economische markt
- De aansluiting verliezen tussen marktbehoefte en wat de organisatie te bieden heeft
- Te weinig oog voor strategisch HRM-beleid of strategische personeelsplanning
- Hollen achter alle ballen aan
- Weinig intern overleg
- Achter ieder signaal aanlopen wat binnenkomt
- Geen controle en GRIP
- Impulsiviteit
Ad hoc
Gebrek aan beleid is ook beleid namelijk ad-hocbeleid. In een ander artikel omschrijf ik ad hoc als een kwaliteit. Maar wanneer het gaat over ad-hocbeleid dan zijn hier een paar kenmerken:
- Het banksaldo bepaalt de strategie wanneer het gaat om investeringen. Banksaldo OK? Doe maar! Banksaldo niet OK? Laat maar!
- Draaien we zwarte cijfers? Goed gevoel! Draaien we wat minder? Paniek!
- Reclame-uitingen: hier een bord in de tuin, daar een website, doe nog maar een website (kan nooit kwaad) en vaak vele euro’s uitgegeven zonder dat hier enig idee achter zit.
- Geen gevoel bij de Verlies & Winstrekening of kosten / opbrengsten. Daar wordt alleen naar gekeken als het nijpend wordt.
- Geen inzicht in de liquiditeitsstand.
- Personeelsdossiers? Te laat, onvolledig of niet! Tot die ene ontslagzaak komt die erg duur is. Dan moet er vaak onderhandeld worden over het uurtarief van de advocaat.
Wanneer ondernemers ad-hocgedrag laten zien, wordt het vaak overgenomen door de medewerkers. Alsof er een kopieerapparaat in de directiekamer staat. Hollen en vliegen, jagen en zuchten. Maar structureel de zaken goed oppakken, achter die ballen aanrennen die rendabel zijn, daar komen we niet aan toe. En zo holt de hele organisatie maar door en ieder heeft het druk. Maar waarmee eigenlijk?
Visie en strategie ontwikkelen
De eerste stap die genomen moet worden is: tijd nemen en de zaak serieus nemen. Wanneer de directie of het management daadwerkelijk met dit vraagstuk aan de slag wil, is er een aantal stappen denkbaar:
- Het ontwikkelen van visie en strategie binnen de organisatie
- De visie en strategie omzetten naar concrete doelen op de lange termijn
- Doelstellingen vertalen naar de verschillende afdelingen
- Indien noodzakelijk: het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek of marketingonderzoek
- Indien van toepassing: het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek
Knelpunten in organisaties
Dit artikel is geschreven in de serie knelpunten in bedrijven en organisaties.
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.