Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Korte termijnbeleid of ad-hocbeleid: gebrek aan visie!

Is jouw organisatie gericht op de korte termijn? Typeer je het beleid als zijnde ad-hocbeleid? Merk je dat er gebrek aan visie, strategie en doelstellingen voor de langere termijn is? Vind je dat er op de middellange of lange termijn te weinig progressie is of kamp je met wisselende bedrijfsresultaten?

Oorzaken korte termijnbeleid

Vaak zien we bij bedrijven en organisaties die te gericht op de korte termijn zijn dat er een organisatiecultuur van doeners is binnen het bedrijf. Men werkt hard, is praktisch ingesteld en plannen voor de toekomst ontbreken. Problemen worden opgelost door nog harder te werken maar vaak worden ze niet structureel opgelost.

Een dieperliggende oorzaak is dat de directie of het management ook zelf praktisch is ingesteld (waar op zich niks mis mee is) en derhalve de organisatie te weinig op sleeptouw neemt om ook eens verder te kijken dan vandaag of morgen.

Gebrek aan visie en beleid

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Gevolgen gebrek aan visie en beleid

Op zichzelf kunnen organisaties en bedrijven best een eind komen met een korte termijnvisie. Maar op den duur zal zich dit wreken. We noemen een aantal mogelijke gevolgen:

  • Te weinig aandacht voor kwaliteitsverbetering van producten of diensten
  • Te weinig oog voor verbetering van interne processen
  • Te weinig oog voor innovatie en vernieuwing
  • Te weinig aandacht voor scholing en opleiding van medewerkers waardoor de interne doorontwikkeling stagneert
  • Te weinig oog en aandacht voor veranderingen in de maatschappij of op de economische markt
  • De aansluiting verliezen tussen marktbehoefte en wat de organisatie te bieden heeft
  • Te weinig oog voor strategisch HRM-beleid of strategische personeelsplanning
  • Hollen achter alle ballen aan
  • Weinig intern overleg
  • Achter ieder signaal aanlopen wat binnenkomt
  • Geen controle en GRIP
  • Impulsiviteit

Ad hoc

Gebrek aan beleid is ook beleid namelijk ad-hocbeleid. In een ander artikel omschrijf ik ad hoc als een kwaliteit. Maar wanneer het gaat over ad-hocbeleid dan zijn hier een paar kenmerken:

  • Het banksaldo bepaalt de strategie wanneer het gaat om investeringen. Banksaldo OK? Doe maar! Banksaldo niet OK? Laat maar!
  • Draaien we zwarte cijfers? Goed gevoel! Draaien we wat minder? Paniek!
  • Reclame-uitingen: hier een bord in de tuin, daar een website, doe nog maar een website (kan nooit kwaad) en vaak vele euro’s uitgegeven zonder dat hier enig idee achter zit.
  • Geen gevoel bij de Verlies & Winstrekening of kosten / opbrengsten. Daar wordt alleen naar gekeken als het nijpend wordt.
  • Geen inzicht in de liquiditeitsstand.
  • Personeelsdossiers?  Te laat, onvolledig of niet! Tot die ene ontslagzaak komt die erg duur is. Dan moet er vaak onderhandeld worden over het uurtarief van de advocaat.

Wanneer ondernemers ad-hocgedrag laten zien, wordt het vaak overgenomen door de medewerkers. Alsof er een kopieerapparaat in de directiekamer staat. Hollen en vliegen, jagen en zuchten. Maar structureel de zaken goed oppakken, achter die ballen aanrennen die rendabel zijn, daar komen we niet aan toe. En zo holt de hele organisatie maar door en ieder heeft het druk. Maar waarmee eigenlijk?

Visie en strategie ontwikkelen

De eerste stap die genomen moet worden is: tijd nemen en de zaak serieus nemen. Wanneer de directie of het management daadwerkelijk met dit vraagstuk aan de slag wil, is er een aantal stappen denkbaar:

  • Het ontwikkelen van visie en strategie binnen de organisatie
  • De visie en strategie omzetten naar concrete doelen op de lange termijn
  • Doelstellingen vertalen naar de verschillende afdelingen
  • Indien noodzakelijk: het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek of marketingonderzoek
  • Indien van toepassing: het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek

Knelpunten in organisaties

Dit artikel is geschreven in de serie knelpunten in bedrijven en organisaties.

Knelpunten in organisaties

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.