Wisselende of tegenvallende bedrijfsresultaten: hoe kan dat toch?
Heb je steeds wisselende bedrijfsresultaten? Is er geen constante lijn die uiteindelijk groei van jouw bedrijf aanduidt? Vallen de bedrijfsresultaten regelmatig tegen? Is het niet wat je ervan verwacht had? Lees dan dit artikel.
Oorzaken
Er kunnen diverse oorzaken zijn voor wisselende bedrijfsresultaten.
-
Situationeel of incidenteel
Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld privéomstandigheden die een rol speelden in het leven van de ondernemer zoals echtscheiding, familieomstandigheden, overlijden of ziekte van de partner. Uiteraard zijn dat zaken die in een bepaald boekjaar behoorlijk kunnen opspelen. Ik noem het echter incidentele of situationele oorzaken. Ze zijn lastig, vervelend en ongemakkelijk maar wel duidelijk en aanwijsbaar.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
-
Externe factoren
Externe factoren kunnen er ook zijn. Ik noem wat voorbeelden zoals:
- Marktomstandigheden zoals de tegenvallende melkprijs voor agrarische bedrijven
- Bedrijven die getroffen worden door sancties die van overheidswege worden opgelegd aan bijvoorbeeld Rusland
- Weeromstandigheden zoals storm (veroorzaker van schade).
-
Interne factoren
Toch blijken interne oorzaken de overhand te hebben bij wisselende of tegenvallende jaarcijfers. Ik noem er een aantal:
- Onvoldoende grip op de eigen cijfers, boekhouding en administratie en onvoldoende besef wat de baten en lasten maandelijks nu precies zijn. Sommige ondernemers presteren het nog steeds om aan het einde van het boekjaar de cijfers (de schoenendoos met bonnetjes) even door te sturen naar de boekhouder.
- Onvoldoende grip op de projectadministratie: geen structurele voor- en nacalculatie op projecten
- Onvoldoende affiniteit als ondernemer met cijfers en financiën: geen besef van liquiditeitsposities, kosten en werkelijke opbrengsten
- Onvoldoende affiniteit met innovaties: voortdurend in bestaande patronen blijven zitten
- Te gericht op de korte termijn
- Sterke groei van de organisatie waardoor de kosten soms voor de baten uitgaan (is niet erg als je het maar weet en wanneer het maar niet te lang duurt).
-
Bedrijfscultuur: gebrek aan focus
Een belangrijke oorzaak tref je ook in de bedrijfscultuur. Gebrek aan focus, het ontbreken van doelgericht handelen, het niet hanteren van doelstellingen aan de hand van een businessplan, onvoldoende scherpte en alertheid bij de ondernemer, het ontbreken van strategische keuzes en de discipline om daar de hand aan te houden.
-
Gebrek aan strategie en doelgericht handelen
Gebrek aan strategie en doelgericht handelen. Daarmee bedoelen wij: de grote lijnen uitzetten ieder jaar (over meerdere jaren), een meerjarenbeleidsplan maken (als ’t kan op twee A4-tjes) en vanuit dat vertrekpunt werken met concrete doelstellingen en taakstellingen.
-
Gebrek aan focus, scherpte en alertheid
Een volgend punt betreft ook de ondernemer vaak zelf. Er is gebrek aan focus, scherpte en alertheid. Dat betekent:
- Geen doelen stellen
- Onvoldoende focus op het behalen van doelen
- Onvoldoende voortgangsbewaking
- Geen deadlines stellen
- Onvoldoende prioriteiten stellen en te weinig keuzes maken
Te vaak raakt de ondernemer (zeker in het MKB) verstrikt in de waan van de dag (uitvoer van operationele taken) en wordt hij opgeslokt door het hier en nu. Echter: ondernemen gaat niet alleen over het hier en nu maar vooral ook over morgen en overmorgen.
-
Hoe het eigenlijk zou moeten?
Onlangs sprak ik met een ondernemer die vertelde hoe het eigenlijk moet:
- Jaarlijks stelt hij doelen: ook qua omzet, qua kosten, qua financiën
- Deze doelen heeft hij per maand en per week gesegmenteerd
- Op vrijdagmiddag om 16.00 uur vergelijkt hij de doelstellingen en prognoses met de werkelijke resultaten (vinger aan de pols) en benoemt hij actiepunten indien er afwijkingen zijn
- Op maandag bespreekt hij de actiepunten met zijn managementteam
Knelpunten in organisaties
Dit artikel is geschreven in de serie knelpunten in bedrijven en organisaties.
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.