Knelpunten in organisaties en bedrijven
Knelpunten in jouw organisatie of bedrijf? Iedere organisatie kent knelpunten en iedere fase van de bedrijfsvoering heeft zijn eigen vraagstukken. Dat wordt vaak onterecht als negatief of vervelend ervaren. Knelpunten worden vervelend wanneer ze niet structureel worden opgelost of wanneer je ze negeert.
Betekenis en definitie
Wanneer er een knelpunt in jouw spieren ontstaat heeft dat vaak oorzaken zoals: verkeerde bewegingen, te weinig of geen beweging (onderbelasting), teveel bewegingen (overbelasting), verkeerde houding of eenzijdige houding. In jouw organisatie kun je die vergelijking ook maken. Knelpunten in jouw organisatie ontstaan door:
- Het niet vervullen van behoeften (marktbehoeften, klantbehoeften, organisatiebehoeften, medewerkerbehoeften, teambehoeften)
- Het overmatig vervullen van behoeften (marktbehoeften, klantbehoeften, organisatiebehoeften, medewerkerbehoeften, teambehoeften, informatiebehoeften)
- Verkeerde bewegingen (onjuiste keuzes, onjuiste communicatie)
Veranderde behoeften
Groei van jouw bedrijf of inkrimping zorgt voor verandering qua behoeften. Er ontstaan bijvoorbeeld andere informatiebehoeften binnen de organisatie. Of jouw klanten dienen op een andere manier bediend te worden dan vroeger het geval was. Voortdurend zal jouw organisatie moeten aansluiten op veranderde behoeften in de markt. En dat veroorzaakt knelpunten.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Wegwijzers naar behoeften
Knelpunten binnen de organisatie wijzen jou de weg naar jouw behoeften. De kunst voor leidinggevenden en ondernemers is om geen knelpuntenoplosser te worden maar om je vooral te richten op behoeften. Knelpunten wijzen je in feite de weg. Je hoort ze aankomen en je ziet ze aankomen (als je dat wilt). Soms zijn ze te voorkomen door tijdig bij te stellen en in te grijpen. Soms gaat het zo snel dat ze niet tijdig te voorzien zijn. Maar wanneer jij je richt op behoeften, los je de knelpunten altijd op.
Voorbeelden
Onderstaand tref je voorbeelden van knelpunten.
-
Knelpunten interne of externe communicatie
Een knelpunt bij de interne communicatie kan zijn:
- de organisatie is teveel naar binnen gericht
- er wordt afstand ervaren tussen medewerkers en het management
- afdelingen werken bij elkaar langs
- we hebben een sorry-cultuur
Een knelpunt voor de externe communicatie:
- de organisatie is onvoldoende klantgericht
- de organisatie is star
- de profilering naar buiten toe is niet meer van deze tijd
-
Financieel
- knelpunten in de liquiditeit
- tegenvallende of wisselende bedrijfsresultaten
-
Organisatieknelpunten door gebrek aan visie en beleid
- te gericht op de korte termijn en gebrek aan visie en beleid
-
Personeelsknelpunten
- te veel of te weinig doorstroom binnen de organisatie
- teveel onnodig personeelsverloop
- teveel lange dienstverbanden
- we hebben personeelstekort en personeelskrapte
-
Teams
Lees ook onze artikelen over knelpunten in teams. Problemen binnen teams.
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Bekijk onze diensten
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Bekijk onze diensten
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.