Organisatie te veel naar binnen gericht?
Organisatie te veel naar binnen gericht? Sommige organisaties zijn te veel naar binnen gericht. Dat wil zeggen: te gericht op de interne organisatie en te weinig op de omgeving of de buitenwereld. Dit kan leiden tot een weinig vernieuwende, te weinig innovatieve houding binnen de organisatie. Organisatieontwikkeling kan erop gericht zijn om meer aansluiting te vinden bij de buitenwereld van de organisatie.
Gevolgen interne gerichtheid
Wanneer de organisatie te veel naar binnen gericht is kan dit een aantal gevolgen hebben:
- De producten of diensten die je levert kunnen te weinig aansluiten bij de behoeften in de markt
- Jouw medewerkers hebben het gevoel dat ze het heel goed doen maar men weet onvoldoende wat jouw klanten daarvan vinden
- Er is te veel gesprek of discussie over interne procedures, werkprocessen
- De organisatie kan bureaucratisch zijn ingericht waardoor levertijden te lang duren
- Klachtenafhandeling kan te lang duren of wordt onvoldoende serieus genomen
- Je bent te weinig klantgericht
- Er ontstaan blinde vlekken ten aanzien van de eigen dienstverlening bij het management of de medewerkers
- De eigen interne processen krijgen voorrang op de klantvragen of klantbehoeften
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Oorzaken
Oorzaken kunnen legio zijn uiteraard. Ik noem er een paar:
- Medewerkers zijn totaal het beeld kwijt waaraan de organisatie bestaansrecht ontleent (men heeft een houding alsof het een vanzelfsprekendheid is)
- Commercieel ingestelde medewerkers worden te weinig gehoord of onvoldoende bij besluitvorming betrokken
- Er is een ingedutte organisatie ontstaan die vanuit de comfortzone reageert op externe factoren
- Ook de leiding is meer gericht op interne processen dan op klantbehoeften
- Er is te weinig doorstroming binnen de organisatie
- Er is te weinig aandacht voor scholing en opleiding van medewerkers waardoor men niet op de hoogte is van de nieuwste technieken en innovaties
Gevolgen
Een gevolg van te veel interne gerichtheid is in het ergste geval dat de bedrijfscontinuïteit in gevaar komt omdat er te weinig is geïnvesteerd in nieuwe technieken, technologieën, innovaties, opleiding, training en scholing van de medewerker etc. De organisatie kan hierdoor de aansluiting met de markt verliezen. Ieder knelpunt kan in zwaardere vorm leiden tot crisis in jouw bedrijf.
Organisatieontwikkeling
Een traject met als doel om de organisatie meer naar buiten gericht te ontwikkelen begint met een inventarisatie van de oorzaken. Maar ook: waar ligt de kracht van de huidige organisatie? Het zou immers jammer zijn dat er een organisatieverandering plaatsvindt waardoor men de sterke punten van de organisatie uit het oog verliest. Daarna kan een plan van aanpak worden gemaakt samen met de leiding maar ook de medewerkers.
Knelpunten in de organisatie
Knelpunten in organisaties
Dit artikel is geschreven in de serie knelpunten in bedrijven en organisaties.
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.