Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Afzwakken van de boodschap

Afzwakken van de boodschap draagt niet bij aan de overtuigingskracht in communicatieve zin. De vraag is nu: wat is afzwakken precies? In dit artikel noemen we een paar voorbeelden.

Afzwakken van de boodschap

Voorbij gaan aan uw gevoelens

Afzwakken van uw gevoel is een voorbeeld van het afzwakken van de boodschap. We noemen wat voorbeelden:

  • eigenlijk ben ik een beetje boos op jou
  • de laatste tijd heb ik me best een beetje geërgerd aan jou
  • aan de ene kant was ik piswoest op jou en aan de andere kant…………. (was het de voorkant of de achterkant)
  • Een lange inleiding is ook een manier: ik wil niet vervelend doen tegen je maar…………… ik ergerde me laatst enorm dat jij……
  • ‘ik hoop niet dat je het persoonlijk opvat’ maar…………………..

Overtuigend overkomen

Overtuigend overkomen in uw communicatie bereikt u dus niet door te overdrijven ongeacht welke vorm u kiest. Beperkt u tot de feiten en kom met een inhoudelijk verhaal.

Overtuigend en positief communiceren

Afzwakwoordjes

U ziet al wat voorbeelden waarbij u uw gevoelens afzwakt. Maar u kunt ook de boodschap zelf afzwakken door woorden te gebruiken die de kracht eruit halen.

  • Misschien is het raar als ik dit zeg maar ik zou ook eens naar mijn eigen rol kijken in het geheel
  • ‘Klopt het dat Annemieke gisteravond boos was?’. Antwoord: dat zou heel goed kunnen ja. Een andere optie is: ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat ze inderdaad erg boos was.
  • In principe is het zo dat....

Wat dacht u van woorden als wellicht of het zou niet onmogelijk zijn dat.

Wollig taalgebruik

Wollig taalgebruik is een optelsom van afzwakwoordjes. U kunt ze beter vermijden.  Wat voorbeelden?

  • Naar alle waarschijnlijkheid zal het er zo uit komen te zien
  • Wij kunnen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vaststellen dat oubollig taalgebruik niet daadkrachtig overkomt
  • Wellicht is het niet onverstandig om rekening te houden met

Anderen erbij betrekken

Een manier om de boodschap af te zwakken is om anderen verantwoordelijk te maken voor uw boodschap.  Voorbeeld? ‘Hoewel ik geen namen kan noemen weet ik dat er veel meer collega’s zijn die zich ergeren aan uw wijze van leidinggeven’.  U zwakt daarmee af wat u zeggen wilt. Of u vertelt wie het betreft of u praat alleen maar voor uzelf.

Overdrijven

Overigens is overdrijven ook een manier van afzwakken. In een artikel over overdrijven behandelen we tal van vormen zoals chargeren, het verhaal opkloppen, opblazen, opschroeven, bonter of erger maken dan het is, aandikken of juist opsmukken en mooier maken dan het is.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

 

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens trainer / coach De Steven


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Zomeraanbieding: persoonlijk ontwikkelpakket

Wil je deze zomer gebruiken als rustmoment om te werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling? Dan is dit voor jou een unieke kans.

Actie van 16 juni t/m 31 juli 2021: 3 e-books over persoonlijke ontwikkeling! Van € 56,85 voor € 39,95.

Zomeraanbieding

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.