Afzwakken van de boodschap: wat bedoelen we ermee?
Afzwakken van de boodschap draagt niet bij aan de overtuigingskracht in communicatieve zin. De vraag is nu: wat is afzwakken precies? In dit artikel noem ik een paar voorbeelden.
Voorbij gaan aan jouw gevoelens
Afzwakken van je gevoel is een voorbeeld van het afzwakken van de boodschap. Ik noem wat voorbeelden:
- Eigenlijk ben ik een beetje boos op jou.
- De laatste tijd heb ik me best een beetje geërgerd aan jou.
- Aan de ene kant was ik piswoest op jou en aan de andere kant... (was het de voorkant of de achterkant?).
- Een lange inleiding is ook een manier: ik wil niet vervelend doen tegen je, maar... ik ergerde me laatst enorm dat jij...
- Ik hoop niet dat je het persoonlijk opvat maar...
- Ik durf het bijna niet te zeggen, maar die paarse blouse staat jou echt helemaal niet.” Of: “Ik mag niet oordelen, maar die man is net als zijn vader: hij deugt voor geen meter. Lees ook: verkapt oordelen!
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Praktijkvoorbeeld
Stel je voor: twee collega’s hebben een meningsverschil. Pieter voelt zich echt kwaad omdat Marieke afspraken niet nakomt. Toch zegt hij: “Ik was er een beetje geïrriteerd over.” Marieke hoort wel dat er iets speelt, maar de lading en ernst van het gevoel komen niet over. Het gevolg is dat het gesprek oppervlakkig blijft en de spanning onderhuids aanwezig blijft. Door eerlijker en directer te zeggen: “Ik werd boos toen je die afspraak niet nakwam,” zou de boodschap duidelijker en effectiever zijn.
Overtuigend overkomen zonder afzwakken
Overtuigend overkomen in jouw communicatie bereik je dus niet door te overdrijven, ongeacht welke vorm je kiest. Beperk je tot de feiten en kom met een inhoudelijk verhaal. Lees ook: overtuigend en positief communiceren.
Welke woorden zwakken jouw boodschap af?
Je ziet al wat voorbeelden waarbij je jouw gevoelens afzwakt. Maar je kunt ook de boodschap zelf afzwakken door woorden te gebruiken die de kracht eruit halen:
- Misschien is het raar als ik dit zeg, maar ik zou ook eens naar mijn eigen rol in het geheel kijken.
- Klopt het dat Annemieke gisteravond boos was? Antwoord: dat zou heel goed kunnen, ja. Een andere optie is: ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat ze inderdaad erg boos was.
- In principe is het zo dat...
Woorden als wellicht of het zou niet onmogelijk zijn dat.
Waarom gebruiken mensen zulke woorden?
Veel mensen gebruiken afzwakwoordjes uit angst of onzekerheid. Ze willen de ander niet te hard raken of vrezen een conflict als ze zich stevig uitspreken. Soms speelt ook de behoefte mee om aardig gevonden te worden of om kritiek te verzachten. Het gevolg is dat de boodschap vaag of onduidelijk overkomt en de impact ervan verloren gaat. De luisteraar hoort vooral twijfel, waardoor de kern van wat je zeggen wilt minder serieus wordt genomen.
Voorbeelden van wollig taalgebruik
Wollig taalgebruik is een optelsom van afzwakwoordjes. Je kunt ze beter vermijden. Wil je een paar voorbeelden?
- Naar alle waarschijnlijkheid zal het er zo uit komen te zien.
- Wij kunnen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vaststellen dat oubollig taalgebruik niet daadkrachtig overkomt.
- Wellicht is het niet onverstandig om rekening te houden met.
Anderen erbij betrekken verzwakt jouw boodschap
Een manier om de boodschap af te zwakken is om anderen verantwoordelijk te maken voor jouw boodschap. Voorbeeld: hoewel ik geen namen kan noemen weet ik dat er veel meer collega’s zijn die zich ergeren aan jouw wijze van leidinggeven. Je zwakt daarmee af wat je zeggen wilt. Of je vertelt wie het betreft of je praat alleen maar voor jezelf.
Praktijkvoorbeeld leidinggevende
Een leidinggevende opent een teamoverleg met de woorden: “Ik hoor van meerdere collega’s dat er irritatie is over hoe de planning loopt.” Door zich achter ‘anderen’ te verschuilen, neemt hij zelf geen positie in. Het team reageert lauw, want niemand weet precies wie die collega’s zijn. De boodschap verliest kracht. Als hij zou zeggen: “Ik merk dat de planning niet goed loopt en ik wil daar vandaag met jullie naar kijken,” dan voelt iedereen de urgentie en ontstaat er meer helderheid.
Verantwoordelijkheid buiten jezelf leggen
Het afzwakken van de boodschap gebeurt vaak door verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen. Je verschuilt je achter anderen, omstandigheden of vage bronnen. Het lijkt veiliger, omdat je de scherpe randjes van jouw eigen boodschap ontwijkt. Maar het effect is dat jouw woorden minder geloofwaardig worden. Mensen voelen feilloos aan wanneer jij niet volledig eigenaarschap neemt over wat je zegt. Juist door te spreken in de ik-vorm en te staan voor jouw boodschap, laat je zien dat je verantwoordelijkheid neemt en dat maakt je communicatie krachtiger.
Waarom overdrijven ook afzwakken is
Overdrijven lijkt op het eerste gezicht het tegenovergestelde van afzwakken, maar in feite haalt het net zo goed de kracht uit je boodschap. Wanneer je overdrijft, verlies je de geloofwaardigheid en gaat de aandacht uit naar de vorm in plaats van de inhoud. Mensen gaan twijfelen: is het echt zo erg of zo groot als jij zegt? Daarmee bereik je hetzelfde effect als bij afzwakken: de kern van je boodschap komt niet helder of overtuigend over. Eerlijk, concreet en nuchter blijven is daarom krachtiger dan opschroeven of aandikken.
In een artikel over overdrijven behandel ik tal van vormen zoals chargeren, het verhaal opkloppen, opblazen, opschroeven, bonter of erger maken dan het is, aandikken of juist opsmukken en mooier maken dan het is.
Veelgestelde vragen – FAQ
Hier tref je enkele veelgestelde vragen.
Wat betekent het precies om je boodschap af te zwakken?
Het betekent dat je jouw woorden minder krachtig maakt door ze te verzachten, te omhullen met twijfel of door verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen. Hierdoor verliest jouw boodschap overtuigingskracht.
Waarom vinden mensen het moeilijk om direct te communiceren?
Vaak speelt angst voor conflict of afwijzing mee. Mensen willen de relatie goed houden en kiezen daarom voor vage of zachte formuleringen, terwijl dat de duidelijkheid juist ondermijnt.
Hoe kan ik leren om mijn gevoelens duidelijker uit te spreken?
Door vaker de ik-vorm te gebruiken en concreet te benoemen wat je voelt of ervaart. In onze communicatietraining leer je hoe je dat op een respectvolle en effectieve manier kunt doen.
Is overdrijven niet juist het tegenovergestelde van afzwakken?
Dat lijkt zo, maar in beide gevallen gaat de kracht van je boodschap verloren. Bij overdrijven verlies je geloofwaardigheid, bij afzwakken verliest je boodschap duidelijkheid. Lees ook ons artikel over overdrijven.
Hoe herken ik wollig taalgebruik in mijn eigen communicatie?
Let op woorden als ‘misschien’, ‘wellicht’, of lange omschrijvingen zonder concrete kern. Herken je dit bij jezelf? Dan helpt het om terug te keren naar korte, directe zinnen. Meer tips lees je in ons artikel over overtuigend en positief communiceren.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid.
Publicatiedatum: 28-10-2017