Wollig in de communicatie? Indirect taalgebruik?
Wollig in de communicatie? Ben je wollig, indirect of ontwijkend in jouw taalgebruik? In dit artikel lees je wat hiervan de oorzaak kan zijn en wat jouw leerdoel is.
Betekenis en definitie
Wanneer ik wollige communicatie moet definiëren kom ik tot wat gedragskenmerken. Wie wollig is qua taal en taalgebruik:
- Komt onduidelijk over en is indirect in de communicatie
- Verdoezelt de boodschap
- Bedekt de boodschap of ontkracht deze op tal van manieren
- Komt niet tot de kern
Herken je dat? Dan is het belangrijk om er wat mee te doen! Zodat je directer leert communiceren!
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Oorzaken
Je kunt verschillende redenen hebben om voor wollig taalgebruik te kiezen. Ik noem enkele voorbeelden:
- Soms wordt het bewust gedaan bijvoorbeeld een politicus die op bepaalde zaken geen duidelijk antwoord wil geven
- Uit gewoonte: Je bent breedsprakig maar wellicht heb je dat niet eens door
- Als vorm van indirecte weerstand: wegkijken of vluchten
- Als vorm van conflictvermijding: om de confrontatie te mijden
- Jouw kwaliteit is: tactvol communiceren en de valkuil die daarbij hoort is wollig.
Ontkrachtwoordjes
Wollige communicatie gaat vaak vergezeld van lange zinnen en ontkrachtingen zoals:
- Wellicht en misschien maar ook woorden als schijnbaar, klaarblijkelijk, een zekere vorm of mate van, in de sfeer van, zeg maar, eventueel, eigenlijk
- Zou kunnen, zou mogelijk zijn (in plaats van: het is zo of het is mogelijk dat…….)
- Omkeringen zoals: het is niet onmogelijk dat, het is niet uitgesloten…………. (in plaats van: het is mogelijk en het zou heel goed kunnen dat)
- Het vermoeden bestaat (terwijl men het wel zeker weet)
- In andere tijden praten (niet vragen wat wilt je drinken maar wat had je willen drinken?)
Voorbeelden
Je kent wellicht zelf veel voorbeelden van vaag of wollig taalgebruik:
- Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven (zeg gewoon dat je het niet weet)
- Ik kan je geen duidelijkheid verstrekken over de termijn waarop de werkzaamheden zullen beginnen (je weet niet wanneer de werkzaamheden zullen starten)
- Eigenlijk klopt het niet wat we in ons nieuwsbericht publiceerden (eigenlijk zwakt af: het klopt gewoon niet)
- Het is niet onwaarschijnlijk dat het project met een paar maand verlengd zal gaan worden
- Schijnbaar is er negativiteit in de organisatie hoewel er geen directe aanleiding voor is als ik het medewerker tevredenheidsonderzoek mag geloven
Leerdoel
Het leerdoel wat hierbij hoort is kernachtig communiceren oftewel tot de ken komen in de communicatie.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.