Privé en zakelijk gescheiden houden
Privé en zakelijk gescheiden houden. Hoe doe je dat? En kun je dat? Wat zijn de gevolgen als het niet gebeurt? In dit artikel ga ik in op een aantal aspecten namelijk:
Wat is privé en wat is zakelijk?
Om te beginnen: wat is privé en wat is zakelijk? Onder privé wordt vaak verstaan: alle privéaangelegenheden en zakelijk betekent: werkgerelateerde zaken. Lijkt simpel maar dat is niet het geval. De vraag is: wat wil je dan gescheiden houden? Mogen ze thuis niet weten waar je werkt? Of mogen ze op jouw werk niet weten dat je gehuwd bent en kinderen hebt? Ik vermoed dat dit niet het geval zal zijn.
Dit artikel schreef ik in de serie over: behoefte aan rust.
Training en coaching
Bekijk onze trainingen gericht op:
- autonomie
- persoonlijk leiderschap
- persoonlijke ontwikkeling
Leerdoelen autonomie
Wat zijn de leerdoelen gericht op autonomie of persoonlijk leiderschap?
Bekijk ze hier!
Waarom gaat het dan wel?
Waarom het gaat is dit:
-
Geen werkgerelateerde zaken meenemen naar huis
Wellicht wil je geen werkgerelateerde zaken meenemen naar huis. Concreet: je wilt jouw partner niet vermoeien met tal van verhalen over je werk. Laat staan met verhalen over conflicten en moeilijkheden. In feite wil je een gezonde balans tussen privé en werk.
-
Geen privézaken meenemen naar jouw werk
Andersom kan het ook: je wilt geen privéaangelegenheden meenemen naar jouw werk. Mochten er problemen, vraagstukken zijn thuis dan wil je daar jouw werkgever of collega’s niet mee vermoeien of belasten.
Misverstanden zijn er ook!
Overigens: er zijn ook misverstanden. Iemand zei: ‘privé ben ik heel anders dan in mijn werksituatie’. Hij bedoelde te zeggen: ‘thuis vertoon ik ander gedrag dan op mijn werk’. Dat begrijpen we. Op jouw werk zul je niet zo snel met de benen op de tafel naar een voetbalwedstrijd gaan kijken. Maar jouw karakter zal thuis niet anders zijn dan op jouw werk. Bekijk ook: wat voor kernkwaliteiten heb je in huis en je zult zien dat jouw aard en karakter thuis en op het werk niet verschilt.
Wanneer wordt het moeilijk?
Toch is de scheiding privé-werk niet zo eenvoudig als het lijkt. Zeker niet wanneer je in een arbeidsconflict terecht komt of wanneer er teamconflicten ontstaan waar je bij betrokken bent. Dat zijn situaties waar je wel wat steun van het thuisfront kunt gebruiken.
-
Flinterdunne scheiding in de huidige tijd
In de huidige tijd met digitale middelen en social media is het scheiden van privé en werk nog moeilijker geworden. Werkgevers zouden daar grenzen aan moeten stellen maar dat gebeurt nog te weinig. Ik zie de volgende ontwikkelingen:
- Mensen lezen zelfs in de weekenden of tijdens vakanties hun e-mails van het werk
- Medewerkers volgen alles via de WhatsApp
- Medewerkers zijn té vaak bereikbaar via de telefoon
Het gevolg is dat mensen zelden of nooit meer écht vrij zijn. Lees ook ons artikel over digistress.
-
Té persoonlijk met elkaar omgaan
Een volgend punt waardoor scheiding privé-werk moeilijk is: een te persoonlijke verhouding met collega’s. Ik kom nogal veelvuldig tegen dat er een vermenging van privé en werkrelaties plaatsvindt. Voorbeelden:
- De partner van mijn collega past op onze kinderen
- De partners van twee collega’s zijn vriendinnen van elkaar en komen regelmatig bij elkaar op de koffie
- Twee compagnons hebben samen een bedrijf maar hun beider partner zijn zussen
- Er ontstaan liefdesrelaties op de werkvloer
-
Is er wat op tegen?
De vraag is: wat is er op tegen? Als je goed met elkaar overweg kunt is dat toch fijn? Dat lijkt zo. Mijn stelling is: het gaat goed tot het verkeerd gaat. Komen er conflicten tussen de één en de ander dan ontstaan er soms hele pijnlijke situaties. Oorzaak: te weinig professionele afstand van elkaar gehouden.
Training en coaching
Bekijk onze trainingen gericht op autonomie of bestel het e-book: persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf!
Bestel de online training: autonomie en persoonlijk leiderschap!
In onze webshop kun je de training autonomie en persoonlijk leiderschap aanschaffen!
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.