Technostress en digistress op het werk
Technostress en digistress dragen bij aan ziekteverzuim in organisaties. De scheiding tussen privé en werk is flinterdun geworden. Het gebruik van WhatsApp, email, smartphone dragen bij aan stressfactoren bij werknemers.
Was het vroeger nog nieuws dat tante Alie van de huishoudtrap is gevallen, tegenwoordig volgen we oorlogen en bomaanslagen nagenoeg live via de digitale media. Onze wereld is vergroot en dagelijks komt er een stroom van informatie op ons af.
Digitale diarree
De overload aan informatie werd door de directeur van een ziekenhuis betiteld als digitale diarree. Een manager van een productiebedrijf vertelde dat er een WhatsApp groep is ingesteld op zijn werk. Wanneer hij 's avonds vrij is, krijgt hij voortdurend berichten die hij leest. Tot opeens blijkt dat er een storing is in de productieomgeving. Gevolg is dat de manager meteen in actie komt op zijn vrije avond ten koste van de nachtrust.
Informatieterreur
De informatieterreur gaat maar door:
- Elke 3 tot 6 minuten checkt driekwart van de Nederlanders zijn/haar smartphone op zoek naar nieuws
- Dagelijks hebben we een volle inbox met tal van e-mails, cc’s van collega's
- Het gebruik van WhatsApp zeker in de avonduren kan leiden tot slaapstoornissen, vermoeidheidsklachten
- Irritaties op de werkvloer door het gebruik van WhatsApp
- We menen altijd bereikbaar te moeten zijn
- Er ontstaan conflicten, zelfs arbeidsconflicten door grievende opmerkingen via WhatsApp
- De grens tussen privé en werk is flinterdun geworden: zelfs tijdens vakanties beantwoorden medewerkers hun e-mails.
Maatregelen
Gaandeweg zien we dat organisaties maatregelen nemen om de informatieterreur te lijf te gaan. Mede omdat wordt ingezien dat dit kan leiden tot extra stressfactoren en zelfs burnout.
-
Mailverbod bij werknemers door Volkswagen
Zo stelde het bedrijf Volkswagen in 2011 al een mailverbod in voor werknemers. Een half uur na werktijd stopt de mailserver van Volkswagen met het doorsturen van emails en een half uur voor werktijd wordt de blokkade opgeheven.
-
Google, Facebook en Deloitte: mailverbod buiten werktijd
Ook de Franse onderdelen van Google, Facebook en Deloitte hebben in 2014 een wettelijk bindende overeenkomst ondertekend waarbij is vastgelegd dat werkgevers niet langer buiten werktijd mogen mailen en dat van werknemers wordt verwacht dat zij in de vrije uren hun telefoon en tablets uitzetten.
Het tijdperk #LEUK
We leven in het tijdperk #LEUK. We liken veel, we hebben veel vrienden maar dan wel via Facebook en verjaardagen vieren we niet meer maar we vinden we #LEUK. Onze aandacht springt maar heen en weer, we hebben geen focus en het blijft oppervlakkig, er zit weinig diepgang in. We willen vertier en het mag geen moeite kosten. Onze relaties boeten in aan kwaliteit en onze bezigheden vragen weinig betrokkenheid en toewijding van ons. De bezieling is eruit. En sommige mensen missen dat, en krijgen er last van.
De digitale wereld is er helemaal op ingericht om onze aandacht op te eisen. Als je dat voor jezelf wilt beperken, zul je keuzes moeten maken.
Stress en burn-out
Wil je meer weten over coaching gericht op vermindering van stress of begeleiding bij burn-out?
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.