Liefdesrelaties op het werk
Liefdesrelaties op het werk: kan dat? Is een liefdesrelatie op het werk reden tot ontslag? Mooie vraag die ik vaker krijg. Het antwoord is: NEE. Wat is er mis mee? Op zich is er niets mis mee. Liefde is nog steeds geen misdaad. Een affectieve relatie is zelfs een privézaak en wordt derhalve ook nog beschermd door de wet op de privacy. Toch zijn er veel nadelige gevolgen wanneer er liefdesrelaties op de werkvloer ontstaan. Uiteindelijk leiden ze vaak tot problemen of zelfs een onherstelbare vertrouwensbreuk tussen de werkgever en werknemer.
Afstand en nabijheid
Een liefdesrelatie kan ertoe leiden dat professionele afstand niet meer mogelijk is tussen medewerkers onderling die het betreft maar er kunnen ook andere zaken een rol gaan spelen zoals:
- medewerkers durven zich niet goed uit te spreken want ze zijn bang dat de informatie links of rechts tegen hen wordt gebruikt
- medewerkers hebben het gevoel dat een ander wordt bevoordeeld (daarmee bedoelen ze dat zij worden benadeeld)
- medewerkers hebben het gevoel dat de persoon die het betreft meer informatie heeft en meer weet over bepaalde zaken (ze voelen dat aan: terecht of onterecht)
- er kan een vorm van belangenverstrengeling ontstaan
Soms gaat het nog veel verder. Zo maakte ik mee dat een medewerker in een managementfunctie een relatie kreeg met een medewerker van de concurrent waardoor de geheimhoudingsplicht in gevaar kwam (of betwijfeld werd).
Praktijkvoorbeelden
Ik noem wat praktijkvoorbeelden van liefdesrelaties op de werkvloer met een negatief effect:
- Een medewerkster vertelde: 'na het functioneringsgesprek belandde ik in bed met mijn leidinggevende. We hadden een vertrouwelijke relatie en uiteindelijk kwam er dit uit voort. Het gevolg was dat mijn leidinggevende de volgende dag deed alsof er niets gebeurd was maar we keken elkaar amper aan en hebben er niet meer over gesproken. Hij was getrouwd en ik was bang dat ik de situatie in gevaar zou brengen'. Gevolg: de medewerkster is gaan solliciteren.
- Een financieel directeur die een vertrouwenspersoon van de directeur/aandeelhouder was kreeg een relatie met een medewerkster. Niks op tegen, zei men in eerste instantie. Gefeliciteerd, zei men in tweede instantie. Maar uiteindelijk bleek dat de financieel directeur ook het privévermogen beheerde en ontstond er een vertrouwensbreuk tussen de eigenaar en de financieel directeur.
- Een organisatie benaderde ons: 'we hebben een probleem binnen ons team, de communicatie is niet open, er is wantrouwen, we willen een traject doen gericht op teamontwikkeling'. Het team onderging het traject gelaten en twee maand later bleek dat de leidinggevende een relatie had met één van de teamleden. Iedereen wist het, niemand zei het. Vandaar........
- Een directielid bij een gemeente had een relatie met een medewerker van de HRM-afdeling. Iemand kwam erachter aan de hand van de telefoonspecificatie. De hilariteit was groot, niemand zei iets, iedereen zweeg maar 's avonds en 's nachts werd door medewerkers gecontroleerd of het inderdaad allemaal klopte.
- Een leidinggevende vertelde: 'sinds ik weet dat mijn directeur een relatie heeft met één van de mensen die ik aanstuur, ben ik niet meer open in mijn communicatie'.
Iedere situatie kan anders beoordeeld worden
Er is geen format te ontwikkelen voor liefdesrelaties op het werk. Uiteraard zijn er ook verhalen van productiemedewerkers: de één werkt op afdeling A en de ander werkt op afdeling B. Ach, wat is er tegen? Anders wordt het in leidinggevende en managementfuncties. Belangrijk is dat de organisatie een keuze maakt: vinden wij dat dit kan op de werkvloer? En deze keuze vindt men vaak lastig omdat het een teer onderwerp is.
Wat kun je eraan doen?
Het beste wat je kunt doen is: jouw verstand gebruiken en de zaak bespreekbaar maken. Dat geldt in meerdere opzichten:
- voor de medewerker die het betreft is het verstandig om de zaak niet onbespreekbaar voort te laten slepen maar open op tafel te leggen (denk niet dat men er niet achter komt want je vergist je)
- voor de medewerkers die het aangaat is het beter om zelf keuzes te maken en consequenties te verbinden aan deze keuze
- voor de organisatie geldt: geef de medewerker tijd om zijn leven te (her)structureren, maak samen keuzes, help één van beide medewerkers om een andere baan te vinden maar laat het niet te lang sudderen
Toch is het van belang dat je als organisatie proactief bent. Niet wachten tot zich zoiets voordoet! Maar alvast een standpunt innemen over dit onderwerp. Bijvoorbeeld door een artikel op te nemen in het personeelshandboek over relaties op het werk waarbij je omschrijft dat je als organisatie van mening bent dat liefdesrelaties op de werkvloer leiden tot gebrek aan professionele afstand en zelfs tot belangenverstrengeling.
Liefdesrelaties: shownieuws en smeuïg nieuws op de werkvloer
In een familiebedrijf kreeg de directiesecretaresse (rechterhand en vertrouwenspersoon van de directeur) een relatie met de vader van de directeur. De zaak was keurig onder de mat gehouden en op enige dag kreeg de familie een trouwkaart met het bericht (wij zijn gisteren getrouwd). De zoons en dochters (dus ook de directeur wisten van niks) en de verwarring was enorm. Wat gebeurde er:
Toen dit verhaal bekend werd stond het personeel in drommen bij elkaar. Er werd gegrapt, gegniffeld en gelachen maar met de betreffende personen werd er geen woord over gewisseld.
- de ene dag zei de directeur: medewerker wil je even een mail sturen naar..................
- de volgende dag moest hij zeggen: mamma wil jij die klant even mailen..........
Persoonlijke effectiviteit
Wil je een training Persoonlijke Effectiviteit volgen?
Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training
- 2- daagse teamtraining
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.