Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Overzorgzaam of bemoederend is een valkuil

Overzorgzaam of bemoederend is een valkuil. Te zorgzaam zijn: breekt het jou soms op? Is geven en ontvangen in onbalans? Kost het jou veel tijd en energie? En krijg je soms ook nog kritiek omdat anderen het als bemoederend ervaren? Wil je werken aan jouw valkuil over-zorgzaam? Wil je beter leren begrenzen? Begin maar eens met dit artikel te lezen waarbij ik de volgende aspecten uitwerk:

 

Over-zorgzaam of te zorgzaam is een valkuil

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Betekenis en definitie

Wat is overzorgzaam of bemoederend eigenlijk? Ik leg het uit aan de hand van wat kenmerken. Je bent te zorgzaam wanneer:

  • het vormen aanneemt die onwenselijk zijn
  • je te lief en te aardig bent voor de ander
  • je hulp aanbiedt waar niet om gevraagd is
  • je overbetrokken raakt op de ander
  • jij je over-verantwoordelijk voelt voor het wel en wee van jouw medemens
  • je zorg levert die niet in de behoefte van de ander voorziet
  • je de behoefte van de ander interpreteert op jouw manier terwijl de werkelijke behoefte ergens anders ligt
  • je moeite krijgt met afstand en nabijheid
  • je bevoogdend overkomt op anderen
  • je betuttelend wordt en de ander zijn vrijheden ontneemt
  • je belerend overkomt alsof jij het allemaal wel weet
  • je de ander gaat pamperen en dus de mogelijkheid ontneemt om verantwoordelijkheid te nemen voor eigen leven
  • je de neiging hebt om zaken voor een ander in te vullen
  • je de neiging hebt om de ander te ontzien (terwijl er geen noodzaak voor is)

Waar ligt de grens?

Waar ligt de grens tussen overzorgzaamheid en zorgzaam? Ik noem een aantal aspecten. Ten eerste is het zo dat je de grens zelf moet bepalen. Dat kan niemand voor je doen. Maar je voelt en ervaart zelf dat je over de grens bent gegaan. Hoe dan?

  • je merkt dat de zorg die je biedt jou leegzuigt qua energie omdat je jezelf wegcijfert
  • je hebt wel oog voor de behoeften, wensen en dromen van de ander maar je komt onvoldoende toe aan jouw eigen dromen en idealen
  • je zorgt voor iedereen maar je zorgt te weinig voor jezelf
  • je geeft voorrang aan de belangen van de ander en je vergeet jouw eigen belangen
  • je bent met iedereen bezig behalve met jezelf

Het leerpunt zit met name in het feit dat  je op het erf van de ANDER (ik noem het even de buurman) zit. Je zit op het perceel van de ander waar je niet verantwoordelijk voor bent. En door jouw gedrag van TE ontneem je de ander zijn/haar verantwoordelijkheid. En ik weet dat veel mensen dit nog fijn vinden ook maar hoelang het duurt daar geef ik geen garanties voor.

Leer jouw kwaliteit zorgzaam benutten!

Je bent zorgzaam ingesteld. Dat is een kernkwaliteit. Er ontsnapt weinig aan jouw aandacht. Je hebt voldoende oog voor de behoeften van een ander en je weet er ook mee om te gaan. Je komt meer in jouw kracht door een balans te vinden tussen 'Zorgzaam' en 'afstand houden'. Jouw zorgzaamheid krijgt dan meer effect.

Zorgzaam is een kernkwaliteit

Bemoederend

Overzorgzaam is hetzelfde als bemoederen:

  • je legt de ander in de watten
  • je vertroetelt de ander
  • je verwent de ander
  • je pampert de ander

Bemoederen  komt voort uit een overmatige gerichtheid op de ander. Je wilt dat het goed gaat met die ander. Je spant je volop in om dat te bewerkstelligen. Misschien herken je het dat mensen jouw 'zorgzame instelling' als vanzelfsprekend ervaren. Het dankjewel dat je er voor krijgt is zeer beperkt. Eerder krijg je kritiek wanneer je het nalaat. Of wanneer het even anders gaat dan de ander had gedacht.

Ineffectief

Overzorgzaamheid is ineffectief en kan op de duur de relatie schaden. De zorgservice die je biedt wil men op den duur niet meer, hoewel men er dankbaar gebruik van heeft gemaakt.

Barbara vertelt: ‘jarenlang stond ik voor hem klaar. In alles heb ik hem geholpen. Dag in, dag uit. Tot hij constant kritiek op mij had. Toen besefte ik pas waar ik mee bezig was. Uiteindelijk kreeg ik nog een trap na ook. Tenminste zo voelde het. De zorg die ik had geboden was blijkbaar ook nog niet goed genoeg´.

Barbara zegt over haar motief: ‘In feite was ik bezig om mijn behoefte aan waardering te vervullen door overmatig voor iedereen te zorgen. En wanneer het onvoldoende opgemerkt werd of onvoldoende gewaardeerd werd, was ik vaak enorm teleurgesteld’.

Leren om jouw valkuil te vermijden?

Wil je leren om overzorgzaamheid te vermijden? Training of coaching kan je helpen te ontdekken wanneer je in de valkuil stapt. Je zult immers niet altijd en overal te zorgzaam zijn maar steeds in bepaalde situaties?  Waar ligt de grens tussen de mooie kwaliteit ‘zorgzaam’ en de valkuil  ‘overzorgzaam’? Heel eenvoudig: dat voel je. Wanneer het je teveel energie kost, passeer je de grens. In dat geval wordt het een energievreter. Leerdoelen die passen bij deze valkuil zijn:

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

In de aanbieding: e-book leiderschapsontwikkeling

Dit e-book van ca. 170 pagina’s is geschreven door Jan Stevens. Een prima ondersteuning voor de startend leidinggevende maar ook voor de gevorderde leidinggevende. Onderwerpen:

  • Visie en strategie
  • Motiveren van medewerkers
  • Plannen en organiseren
  • Delegeren en loslaten
  • Teamontwikkeling en samenwerken
  • Resultaatgericht leidinggeven
  • Leidinggeven aan verandering
  • Zelfreflectie
  • Probleemoplossen en conflicthantering
  • Communicatie
  • Functioneren en beoordelen

Normale prijs: € 29,95. Vandaag in de aanbieding: € 19,45 (35% korting)

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt

Podcast beluisteren of bekijken?

Alfred Echten

Podcast: meegaan met de tijd of tegen de stroom in?

Donderdag a.s.  publiceren wij de vijfde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘meegaan met de tijd of tegen de stroom in’. Gast is Alfred Echten (algemeen directeur bij de Bork Groep (sloopwerken, sanering en duurzaamheid). We gaan in gesprek over de vraag: moet je nu meegaan met de tijd of moet je tegen de stroom ingaan? Ook hier zijn er sleutelwoorden: ondernemen en de noodzaak tot verandering, innovatie, vernieuwing.
Deze podcast gaat over leiderschap, organisatieontwikkeling, de harde en de zachte kant binnen  organisaties. 

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.