Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Waarom jij vaak verkeerd wordt begrepen als je hoogbegaafd bent: 8 communicatievalkuilen

Heb je het idee dat je vaak verkeerd wordt begrepen, terwijl je het juist helder bedoelde? Dat je gesprekspartners afhaken, terwijl jij alleen maar de vinger op de zere plek legde? Of dat jij als ‘te kritisch’ wordt ervaren, terwijl je gewoon verbeterpunten zag? Je bent niet de enige. Hoogbegaafdheid en communicatie gaan niet vanzelf samen.

Wat maakt communiceren als hoogbegaafde zo ingewikkeld?

Ik zie het vaak gebeuren. Hoogbegaafden met een scherp analytisch vermogen, een rijke innerlijke belevingswereld, een diepe behoefte aan betekenis en een scherp rechtvaardigheidsgevoel. Maar juist die eigenschappen botsen in de dagelijkse communicatie. Niet omdat jij verkeerd zit, maar omdat jouw communicatie afwijkt van de norm. Je spreekt als het ware een andere taal.

En de gevolgen?

  • Jij past je aan.
  • Jij zwijgt.
  • Jij raakt gefrustreerd.
  • Jij wordt gezien als ‘te fel’, ‘te kritisch’, ‘te veel’.

Laten we daar eens goed naar kijken. Want als jij weet wát er misgaat, kun je oefenen met hóe het anders kan. Zónder jezelf te verliezen.

Valkuilen communicatie hoogbegaafd

Coaching en training: voor HB-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.

Meer informatie? Bel meteen!

Coaching voor HB-ers

Doe de HB-test!

Wil je meer inzicht in jouw kwaliteiten en valkuilen als hoogbegaafd persoon? Doe dan online onze test.

Aan te schaffen via de webshop!

Meer informatie

Hoogbegaafd: gave of probleemgeval

Bestel het e-book <pdf> met als titel: hoogbegaafd: gave of probleemgeval. 

Meer info via de webshop.

Meer informatie

De 8 grootste communicatievalkuilen voor hoogbegaafden

Ik noem de 8 valkuilen:

1. Je denkt sneller dan je praat

Jouw brein is je mond vooruit. Terwijl de ander nog bezig is met het begin, zit jij al bij de conclusie. Voor jou klopt het helemaal. Alleen: jij bent al bij stap 5, terwijl je gesprekspartner nog bij stap 2 is.

  • Valkuil: Je slaat stappen over. Je vergeet je denkproces toe te lichten.
  • Gevolg: De ander begrijpt je niet of haakt af. Je komt chaotisch of onsamenhangend over.

Voorbeeld: Jeroen legt een voorstel uit in een teamoverleg. Voor hem is het logisch. Hij ziet de lijnen, de structuur, de implicaties. Maar de rest van het team fronst. “Kun je het nog een keer uitleggen?”, vraagt iemand. Jeroen voelt zich dom. Maar hij was niet dom – hij was sneller.

Jij bent niet warrig. Jij bent vooruit. Alleen: niemand liep met je mee.

2. Je bent te direct of te scherp

Jij houdt van helderheid. Je zegt het zoals het is. Geen omwegen, geen sociale franje. Gewoon: dit klopt niet. Maar jouw eerlijkheid wordt vaak als fel of bot ervaren.

  • Valkuil: Je intentie is zuiver, maar je toon is te confronterend.
  • Gevolg: De ander sluit zich af. Of voelt zich aangevallen.

Voorbeeld: Linda zegt tijdens een vergadering: “Dat voorstel is niet realistisch.” Kort, helder, feitelijk. Maar de indiener voelt zich afgebrand en zegt later: “Had je dat niet iets vriendelijker kunnen brengen?”

Directheid is een kracht. Maar zonder afstemming wordt het een valkuil. Lees ook: te direct in de communicatie.

3. Je denkt in nuance – maar de ander wil gewoon een antwoord

Je ziet de complexiteit. Je voelt dat het niet zwart-wit is. Dus je antwoord is meestal: “Het hangt ervan af…” En dat klopt ook. Alleen: de ander wil duidelijkheid.

  • Valkuil: Je komt vaag of besluiteloos over.
  • Gevolg: De ander raakt geïrriteerd. Of denkt dat je geen mening hebt.

Voorbeeld: Sam wordt in een projectgroep gevraagd om advies. Hij benoemt drie invalshoeken en zegt vervolgens: “Het is lastig om daar een eenduidig antwoord op te geven.” De projectleider zucht: “Dus… ja of nee?”

Jij denkt gelaagd. Maar de ander zoekt houvast. En dat schuurt.

4. Je houdt je in – uit zelfbescherming

Na een paar keer verkeerd begrepen worden, leer je het wel af. Je past je aan. Je zwijgt. Je doet sociaal wenselijk. Je zegt niet meer wat je écht denkt of voelt.

  • Valkuil: Je trekt je terug. Je gaat maskeren.
  • Gevolg: Je voelt je leeg of onzichtbaar. Je bent jezelf kwijt.

Voorbeeld: Esther voelt zich vaak “te veel” in haar team. Ze weet dat haar feedback ‘te scherp’ overkomt. Dus houdt ze zich in. Na afloop van een overleg zegt ze niets meer, terwijl ze eerder nog vol ideeën zat.

Inhouden is een copingmechanisme. Maar het kost je op termijn jezelf.

5. Je voelt te veel aan wat er in de onderstroom gebeurt

Ben je ook hoogsensitief? Dan voel je alles. De sfeer. De spanning. De hapering in iemands stem. De non-verbale signalen. En dus pas je je aan. Onbewust. Of je trekt je terug.

  • Valkuil: Je stemt je te veel af op de ander.
  • Gevolg: Je vergeet jezelf. Je raakt uitgeput.

Voorbeeld: Paul wil iets aankaarten, maar merkt dat zijn collega geprikkeld reageert. Hij voelt het aan z’n lijf. Dus slikt hij zijn punt maar weer in. “Laat maar,” zegt hij.

Je mag voelen. Maar je hoeft je niet te verliezen in wat je voelt.

6. Je denkt in verbanden – maar de ander wil gewoon de kern

Voor jou is alles verbonden. Je vertelt een verhaal met achtergrond, nuance, context. Maar de ander wil gewoon: wat bedoel je?

  • Valkuil: Je wordt als breedsprakig ervaren.
  • Gevolg: Je boodschap verdwijnt in de hoeveelheid informatie.

Voorbeeld: Mark vertelt zijn collega over een fout in het systeem. Hij begint bij het grotere plaatje. Na drie minuten zegt de collega: “Maar wat wil je nu precies zeggen?”

Jij denkt systeemgericht. De ander denkt lineair. Dat vraagt afstemming.

7. Je voelt je dom, terwijl je het eigenlijk juist goed zag

Je deelt iets. Een scherp inzicht. Een kritische observatie. Maar de ander reageert lauw, defensief of onbegrijpend. En jij? Jij voelt schaamte. Of denkt: laat ik maar zwijgen voortaan.

  • Valkuil: Je trekt conclusies over jezelf.
  • Gevolg: Je gaat minder delen. Je raakt je eigenwaarde kwijt.

Voorbeeld: Anouk zegt tijdens een vergadering: “Is dit ethisch gezien wel verantwoord?” Ze bedoelt het zuiver. Maar de reactie is: “Daar gaan we weer…” Anouk voelt zich beschaamd. Maar ze was niet lastig – ze was gewetensvol.

Je wordt niet altijd begrepen. Maar dat zegt niks over jouw waarde.

8. Je bent kritisch – maar wordt als té kritisch ervaren

Jij ziet snel waar het beter kan. Je houdt van kwaliteit. Je bent scherp op inconsistenties, fouten of onduidelijkheid. Maar wat jij ziet als betrokkenheid, ervaart de ander als ‘azijnpisserij’.

  • Valkuil: Je feedback komt ongevraagd, ongefilterd of te scherp.
  • Gevolg: De ander voelt zich afgebrand. Jij krijgt het etiket ‘moeilijk’.

Voorbeeld: Wouter leest een plan en wijst vijf verbeterpunten aan. Feitelijk, helder en goed bedoeld. Maar de projectleider zegt: “Kun je ook eens iets positiefs zeggen?” En Wouter denkt: Waarom? Dit helpt toch juist?

Kritisch zijn is niet het probleem. Maar timing, toon en intentie-uitleg zijn essentieel.

Wat kun je doen?

Je hoeft jezelf niet te veranderen. Je hoeft je tempo niet te verlagen. Je hoeft je gevoeligheid niet uit te zetten. Maar je kunt wel leren om:

  • Je communicatie bewust af te stemmen.
  • Je taal toegankelijker te maken.
  • Te voelen wat het juiste moment is.
  • Je boodschap te verpakken zonder je boodschap kwijt te raken.

Wil jij leren hoe je helder, eerlijk en afgestemd communiceert?

Bij De Steven bieden we een communicatietraining speciaal voor hoogbegaafden. Want jij hebt geen standaardtraining nodig. Jij hebt inzicht, afstemming en verdieping nodig. In jouw stijl. Met jouw inhoud. In jouw tempo.

Veelgestelde vragen

Waarom word ik zo vaak verkeerd begrepen?

Omdat je sneller, dieper of gelaagder communiceert dan de meeste mensen gewend zijn.

Ben ik dan te moeilijk?

Nee. Je denkt complex. Dat is een kracht. Maar je kunt leren hoe je jouw complexiteit vertaalt.

Moet ik me aanpassen?

Nee. Je mag leren afstemmen. Dat is iets anders dan je inhouden of pleasen.

Waarom word ik als kritisch ervaren?

Omdat jij scherp kijkt en snel verbeterpunten ziet. Dat is waardevol – mits je timing en toon klopt.

Is er hoop?

Zeker. Communiceren kun je leren – als je het maar doet op jouw voorwaarden.

Training communicatie: voor HB-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.

Bekijk de communicatietraining voor hoogbegaafden

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

aanbieding jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

podcast

Luister de podcast op spotify

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.