Communicatietraining voor hoogbegaafden
Hoogbegaafd en communicatie. Zijn er ook speciale aandachtspunten te benoemen voor HB-ers wanneer het om communicatie en gesprekstechnieken gaat? In dit artikel ga ik in op een aantal communicatieve aspecten die een aandachtspunt bij HB-ers kunnen zijn.
Communicatieve vaardigheden en HB
Misschien zoek je een communicatietraining voor HB-ers. Je kunt te kust en te keur terecht lijkt het wel. De training communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken wordt overal aangeboden immers? Qua inhoud lijkt het ook wel op elkaar. Toch is communicatie voor hoogbegaafden iets anders dan voor andere mensen. Daarom bieden wij uitsluitend maatwerktraining aan door individuele coaching en training.
Misverstand
Allereerst wil ik een misverstand uit de weg ruimen. Een groot misverstand over HB-ers is dat ze sociaal onhandig zijn, niet sociaal vaardig of dat ze een sociaal-emotionele achterstand hebben. Labeltjes die snel worden geplakt uit onbegrip wat een HB-er vaak treft.
Coaching en training: voor HB-ers
Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.
Meer informatie? Bel meteen!
Doe de HB-test!
Wil je meer inzicht in jouw kwaliteiten en valkuilen als hoogbegaafd persoon? Doe dan online onze test.
Aan te schaffen via de webshop!
Hoogbegaafd: gave of probleemgeval
Bestel het e-book <pdf> met als titel: hoogbegaafd: gave of probleemgeval.
Meer info via de webshop.
Kenmerken
Om hoogbegaafdheid te begrijpen moet ik eerst een aantal kenmerken noemen. Wat is hoogbegaafd? Uiteraard zijn er tal van modellen voor om dat uit te leggen. Maar toch gaat het altijd over een combinatie van een hoog IQ, creatief denkvermogen (scheppingsgericht en snel), hoge motivatie (gedreven en nieuwsgierig) maar ook een rijk geschakeerd gevoelsleven. Het innerlijke leven van een hoogbegaafd mens is intens en complex maar ook als dit gedeeld wordt met de buitenwacht leidt dat tot de nodige vraagstukken.
Afwezig? Of juist niet?
Klaas volgde op de basisschool vol interesse de geschiedenisles. Hij genoot hoe meester vertelde over de veldtocht van Napoleon naar Rusland. Prachtig wat kon de meester toch mooi vertellen. Als Klaas thuiskwam, keek hij op internet of er nog meer informatie over te vinden was. Hij verlangde al naar de volgende les. In gedachten ging hij al sneller dan de meester kon vertellen. Hij maakte het verhaal al een beetje af. Tot meester hem een vraag stelde. Zeg Klaas: ‘wat zei ik zojuist?’. Klaas schrok, hij bloosde. Hij was zo in gedachten verzonken dat hij de meester niet meer volgde. Was Klaas afwezig? Nee! Als iemand in de klas interesse had in het verhaal van de meester dan was dat Klaas wel. Maar soms haakte hij even af. Zie je wat voor gevolgen dit voor communicatie heeft?
Communicatieaspecten en HB
Ik noem een aantal communicatieaspecten uit de praktijk van alledag die typerend zijn voor HB-ers.
-
Denken in opties
Ik noem het voorbeeld van Erik. Erik is hoogbegaafd en hij volgde een training bij ons. Erik zei: ‘voor mij is iets nooit helemaal waar. Als mij een vraag gesteld wordt zie ik altijd meerdere invalshoeken en opties’. We maakten samen enkele oefeningen door Erik een vraag te stellen waarop hij in korte tijd een aantal invalshoeken mocht bedenken. Weet je wat opviel? Zelden was het een 100 procent ja of een 100 procent nee.
Gevolgen voor de omgeving? Men heeft het gevoel dat men geen duidelijk antwoord krijgt, men vindt dat Erik meer tot de kern moet komen etc.
-
Stappen overslaan
Een ander voorbeeld waar Erik tegen aan loopt is dat hij stappen overslaat in zijn communicatie. Erik is soms al bij stap vijf terwijl de ander nog bij stap drie is. Hoe dat komt? Erik denkt snel en vindt zaken zo logisch dat hij bepaalde zaken vergeet te benoemen. Anderen kunnen hem daarom soms niet goed volgen.
-
Aansluiting missen
Soms mist een HB-er ook gewoon de aansluiting met zijn omgeving. Andere belevingswereld, gevoel niet begrepen te worden, gevoel zich altijd te moeten verdedigen of zich te moeten verantwoorden. Bij de één slaat het naar binnen en hij heeft weinig behoefte in gesprekken met anderen terwijl het bij de ander leidt tot soms een te directieve communicatie.
-
De tijd vooruit zijn
Een directeur van een groot bedrijf (HB) volgde bij ons een training. Zijn managementteam vond dat hij te direct was in zijn communicatie. Wat was er aan de hand? Deze directeur is zijn tijd ver vooruit, denkt snel, is creatief en out of de box. Alleen hij strooide zijn ideeën en gedachtengoed ineens over het managementteam heen waardoor men hem niet goed kon volgen. Hij had het gevoel dat hij weinig respons kreeg op zijn vaak geniale ideeën terwijl zij het gevoel hadden dat ze een richting op gestuurd werden die ze niet wilden. In ieder geval hadden ze weinig feedback en weinig weerwoord op wat hij inbracht. De communicatiemuur kwam tussen hen in te staan en werd allengs hoger.
Waarom maatwerk?
Zie je waarom maatwerktraining geboden is? Ben je hoogbegaafd en worstel je soms met dit soort vraagstukken? Neem gerust contact met ons op.
Coaching en training: voor HB-ers
Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.