Feedback geven: hoe doe je dat?
In een ander artikel leg ik uit wat feedback is. Daarbij maak ik onderscheid tussen feedback gericht op verbetering van producten en processen, of feedback gericht op personen en gedrag.
Wanneer het gaat over feedback geven aan processen en producten dan speelt vooral dat jij jouw waarneming terugkoppelt. Maar wanneer je feedback geeft op personen en gedrag dan geef je voeding (feed) terug (back) aan ontwikkeling.
Wat is belangrijk? Enkele tips!
Een aantal belangrijke zaken bij het geven van feedback:
- Baseer je altijd op feiten en gebeurtenissen en maak jouw feedback specifiek. Dus niet: het loopt voor geen meter op onze afdeling of de administratie stikt van de fouten (dat is onduidelijk, generaliserend en te algemeen)
- Veroordeel en beschuldig de ander niet. Dus niet: jij bent me ook een Jantje gemakzucht. Maar: ik zie dat je de notulen nog niet klaar hebt.
- Verschuil je niet achter anderen. Dus niet: mijn directeur is een slecht leidinggevende en dat vinden veel meer collega’s (dit is allereerst een oordeel en ten tweede is het beter om uit te spreken wat je er zelf van vindt).
- Wees specifiek en vermijd woorden als nergens, altijd, niemand, een heleboel, telkens en nooit. Alles = niets. Niemand = iemand. Het zwakt jouw boodschap af. Dus niet: het is altijd een grote troep op jouw kamer. Wel: ik zie dat je de overhemden nog moet ophangen
- Laat jouw interpretaties thuis maar beschrijf wat je hebt waargenomen. Dus niet: ‘jij was behoorlijk geïrriteerd gisteren’. Wel: ik zag dat je de armen over elkaar deed, toen jouw leidinggevende jou dit vertelde
- Stop om de psycholoog uit te hangen. Dus niet: ‘dat zal jij nooit gaan doen op die manier want dat past niet bij jou’.
- Gebruik de ik-boodschap. Dus niet: jij irriteerde me of jij frustreerde me. Wel: ik was geïrriteerd omdat......... Of ik werd boos want.............
Feedback geven en ontvangen
Wil je leren om feedback te geven of te ontvangen? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor jou een individuele training samen die precies bij je aansluit.
Feedback geven en ontvangen binnen teams
Voor teams hebben wij de training feedback geven en ontvangen ontwikkeld. Een belangrijk onderwerp daarbij is: kritiek geven en ontvangen.
Het vraagt meer dan vaardigheden
Feedback geven is meer dan een vaardigheid. Het is geen kunstje wat je met enkele oefeningen op de training leert. Bewustwording en inzicht in eigen gedrag maar ook in eigen overtuigingen (belemmerend en stimulerend) en in de eigen persoonlijke valkuilen zijn een voorwaarde bij het geven van feedback.
Ik zeg er meteen bij: bewustwording dat niet iedereen op jouw feedback zit te wachten, hoort er ook bij. Want zo is het! De wereld om me heen zit niet zo zeer te wachten op mijn feedback. Veel mensen hebben er zelfs negatieve gevoelens aan overgehouden wanneer ze feedback kregen. Enige bescheidenheid is dus wel op zijn plaats, wat mij betreft. En verder is het bewustwording in de zin van:
- eigen oordelen loslaten
- begrijpen dat alles wat je zegt jouw perceptie is
- begrijpen dat alles wat je van iemand vindt jouw zienswijze is
Persoonlijke leerdoelen
Persoonlijke leerdoelen die horen bij feedback geven, zijn heel verschillend. Ik noem er een paar:
- herkennen van eigen weerstanden en weerstanden bij een ander
- NIVEA: Niet invullen voor een ander.
- OMA: oordelen, mening geven en aannames
Communicatie
Leerdoelen gericht op communicatie en gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden.
Valkuilen
Inzicht in eigen valkuilen.
Verboden!
Wat nooit mag bij het geven van feedback is:
- de ander betuttelen of bemoederen
- de betweter uithangen
- doen alsof je de waarheid in pacht hebt over een ander
- de ander jouw zienswijze opdringen
Wat wil je bereiken?
Kardinale vraag bij het geven van feedback is: wat wil je ermee bereiken?
- Wil je de ander stimuleren om na te denken over zijn/haar gedrag?
- Wil je de ander stimuleren om te voorzien in zijn/haar eigen behoeften?
- Wil je de ander motiveren om zelf keuzes te maken?
Of wil je de ander overtuigen en omvormen naar jouw overtuigingen en bekeren tot jouw normen- en waardenpatroon? Lees ook: de feedbackregels.
Leerdoelen training feedbackvaardigheden
Dit artikel schreef ik in de serie over leerdoelen voor de training feedback geven en ontvangen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.