Feedbackregels
Over de regels voor het geven en ontvangen van feedback is al genoeg geschreven. Het lijkt soms alsof er wetgeving bestaat over feedback geven en ontvangen. Alsof de EU regelgeving voor feedback heeft samengesteld waar jij je aan moet houden. Dat is natuurlijk onzin. Toch is het goed om de feedbackregels te kennen en samen door te nemen. Want feedback geven en ontvangen vraagt veel van ons. Het is een verantwoordelijk werk. Je kunt met feedback geven ook heel wat kapot maken, wanneer je het op de verkeerde manier doet. En feedback ontvangen kun je ook op de verkeerde manier doen. In dit artikel ga ik verder in op de feedbackregels. En op de voorwaarden die je moet realiseren binnen jouw team om een veilige feedback-omgeving te creëren.
Voorwaarden voor feedback geven en ontvangen
Te vaak wordt gedacht dat de training feedback (geven en ontvangen) de oplossing is voor teamproblemen en verstoorde verhoudingen of dat de training een oplossing is wanneer er gebrek aan vertrouwen of open communicatie is binnen het team. Dat is een groot misverstand. Open verhoudingen, vertrouwen en veiligheid zijn voorwaarden voor een omgeving waarbij teamleden elkaar feedback geven en waarbij ze ook feedback kunnen ontvangen.
Samengevat: door de training feedbackvaardigheden creëer je geen veilige omgeving maar je hebt een veilige omgeving nodig binnen jouw team wil de training effect sorteren. Voorwaarden zijn dus:
- Open en veilige sfeer
- Voldoende vertrouwen
Is er een negatieve werksfeer of zijn er verstoorde verhoudingen binnen jouw team? Dan moet er iets anders gebeuren! Een traject gericht op teamontwikkeling en samenwerken is beter op zijn plaats.
Feedback geven en ontvangen
Wil je leren om feedback te geven of te ontvangen? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor jou een individuele training samen die precies bij je aansluit.
Feedback geven en ontvangen binnen teams
Voor teams hebben wij de training feedback geven en ontvangen ontwikkeld. Een belangrijk onderwerp daarbij is: kritiek geven en ontvangen.
Veilige omgeving voor feedback ontstaat niet door ingeprente regels
Een veilige omgeving waarin teamleden op de juiste wijze feedback kunnen geven en ontvangen ontstaat niet door wat ingeprente regels van buitenaf. Is er onvoldoende veiligheid binnen jouw team? Dan wordt het tijd dat je daar aandacht aan geeft. Onvoldoende veiligheid binnen teams heb ik benoemd tot een aandachtspunt binnen ziekmakende organisaties. Je kunt namelijk ook ziek worden van je werk door verstoorde verhoudingen, onderlinge spanningen, verdeeldheid en polarisatie.
Regels voor feedback
Daarnaast zijn er de nodige regels voor het geven en ontvangen van feedback. Je kunt overal op internet de basisregels wel vinden. Neem de 4-G methode (gedrag, gevolg, gevoel, gewenst gedrag):
- Beschrijf gedrag
- Beschrijf gevolg van dit gedrag
- Beschrijf gevoel
- Beschrijf gewenst gedrag van de ander
Maar het gaat uiteindelijk veel verder. Een team waar op de juiste wijze feedback wordt gegeven en waar feedback op de juiste wijze wordt ontvangen is een autonoom team. Dat wil zeggen dat teamleden:
- Respect kunnen geven en ontvangen
- Waardering kunnen geven en ontvangen
- Gevoelens kunnen uiten en gevoelens van de ander kunnen ontvangen
- Oog hebben voor eigen behoeften en respect hebben voor behoeften van de ander
- Inzicht hebben in het verschil tussen feedback, kritiek en adviseren
- Bereid zijn om de eigen oordelen los te laten en een actieve luisterhouding aan te nemen
Tweeledig
Je kunt feedback geven op een product, een proces of een dienst. Dat is een terugkoppeling hoe jij dat product hebt ervaren. Je kunt jouw waarneming weergeven. Vaak wordt het ingewikkelder wanneer je feedback moet geven op gedrag, houding of attitude van iemand. Dat wordt heel persoonlijk namelijk. Veel persoonlijker dan jouw feedback zal zijn over het gebruik van de nieuwe gazonmaaier.
Wanneer je feedback geeft op gedrag en attitude van jouw collega's is het van belang om de betekenis van feedback goed te kennen. Ik praat dan over feed (voeding) geven aan ontwikkeling. En dat doe je niet door veranderingsdrang te projecteren op anderen of door kritiek te uiten op de persoon. Dat doe je niet door iemand af te branden, onderuit te halen, negatief te bejegenen of niet serieus te nemen.
Feedback draagt bij aan persoonlijke groei en ontwikkeling. Dat zou een regel moeten zijn. Maar het is best een kunst om dat te doen. Daarom is training belangrijk.
Leerdoelen training feedbackvaardigheden
Dit artikel schreef ik in de serie over leerdoelen voor de training feedback geven en ontvangen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.