Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Autoritair en agressief communiceren

Autoritair en agressief communiceren is niet de meest aardige vorm om iets te delen met anderen. Maar vindt men jou autoritair of agressief in de communicatie? En je ziet zelf ook in dat dat zo is? Wellicht kunnen we dan samen aan verbetering werken.

Wat is agressieve communicatie?

Nu is het zo dat ik twee soorten agressie in de aanbieding heb. Dat geldt ook voor agressieve communicatie. De kern bij agressieve communicatie is dat jij je niet meer openstelt voor een ander of eenzijdig jouw wil en zienswijze gaat spammen. Dat kan op een:

  • Lieve manier: waarbij jij gaat betuttelen, bemoederen en bemoeien uit een soort van overmatige zorgzaamheid.
  • Vervelende manier: waarbij jij de ander beleert, de wacht aanzegt, de les leest.

In beide gevallen is het aanvallende communicatie.

Agressief en autoritair communiceren

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Kenmerk aanvallende communicatie

Aanvallende communicatie is autoritair en agressief. En natuurlijk zijn er gradaties in te brengen. Van een beetje agressief tot zeer agressief. Dat maakt nogal verschil. Maar wellicht wil je een ander veranderen of tot andere zienswijzen brengen? Wat er feitelijk gebeurt, is dat je een ander de les leest, de wacht aanzegt of jouw mening of zienswijze oplegt. Voorbeelden:

  • ‘Nu ben ik aan het woord en ik wil dat je eens een keer naar mij luistert’
  • ‘Het is ook je eigen schuld dat jij er niks van bakt op school: je zult ook geen enkel initiatief ondernemen om er wat van te maken’
  • ‘Initiatief nemen, ho maar, je bent zo passief als de pest’

Lees meer over aanvallende communicatie.
Aanvallende communicatie

Autoritaire communicatie

Wanneer ik spreek over autoritaire communicatie dan heeft de ontvanger geen millimeter ruimte meer. Wanneer je autoritair communiceert:

  • Ben je dominant en bazig
  • Leg jij je wil eenzijdig op aan de ander
  • Sta je niet meer open voor gesprek of feedback
  • Wil jij regie en controle
  • Deel je geen informatie met anderen
  • Dwing je af en forceer je bij conflicten

Wat bereik je ermee?

Met autoritaire of agressieve communicatie bereik je niet wat je zou willen bereiken. Je bereikt alleen:

  • Dat mensen zich niet tegen jou zullen uitspreken
  • Dat anderen zich van je afkeren
  • Dat mensen met een boog om je heen lopen om een confrontatie te vermijden
  • Dat je een aantal jaknikkers verzamelt (die ja-knikken en nee bedoelen).

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.