Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Verwijten maken: stop er mee in de communicatie!

Verwijten maken, geeft verwijdering in de relatie. Het is een ineffectieve vorm van communicatie die nergens toe leidt.  Wat is een verwijt precies?  Een verwijt is iemand iets kwalijk nemen. Je vindt dat de ander iets heeft verzuimd of nagelaten. Je vindt dat de ander iets niet heeft gedaan, wat hij/zij wel had moeten doen. Of je vindt dat de ander iets heeft gedaan wat hij/zij niet had mogen doen.

Stop ermee!

Ik zeg: stop met verwijten! Althans, wanneer jou de relatie wat waard is. Als dat niet het geval is, ja dan maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Maar ik zei al: verwijten zorgen voor verwijdering in de relatie.

Communicatie in de verwijtende sfeer: voorbeelden

Ik noem wat voorbeelden van communicatie in de verwijtende sfeer:

  • Je bent teleurgesteld. Toen je ging verhuizen was er niemand die spontaan kwam helpen. Je zegt: ‘Altijd heb ik voor je klaar gestaan, maar nu ik ga verhuizen, laat jij je in geen velden of wegen zien’.
  • Je had andere verwachtingen. Toen je ziek was en 4 maand op bed lag, hoorde je niks van jouw collega’s. Je zegt: ‘jullie hebben ook nooit wat van je laten horen toen ik ziek was’.
  • Je hebt andere normen en waarden. Toen jouw moeder overleed reageerde niemand van de buren. Terwijl jij wel reageerde toen de vader van de buurman overleed. Je zegt: 'Het doet jullie maar maar bar weinig wat hier bij ons gebeurt'.

Verwijten maken: ineffectieve communicatie

Authentiek communiceren

ebook communicatie

Authentiek communiceren (e-book)

Webinar over communicatie

Bekijk de webinar over communicatie. Je kunt deze aanschaffen via onze webshop.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Webinar over communicatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Een verwijt is een bevroren verlangen

Achter ieder verwijt schuilt een verlangen oftewel een behoefte die altijd gepaard gaat met negatieve gevoelens die je ervaart. Ik noem wat voorbeelden:

  • Je vindt dat jouw partner te weinig aandacht voor je heeft. Je zegt: ‘Ok, je hebt wel tijd om 3x in de week te sporten maar mij zie je niet staan’.  Je bedoelt: ‘ik zou zo graag wat aandacht van je krijgen en meer tijd met jou doorbrengen’.
  • Voor de zoveelste keer draai je op voor de huishouding. Je zegt: ‘ja, jij hebt overal tijd voor maar moet je kijken wat voor rommel het overal is’. Je bedoelt: ‘zou jij mij willen helpen om het huis op te ruimen?’

Is een verwijt hetzelfde als beschuldigen?

Een verwijt is zeker een vorm van beschuldigen. (lees ook: de aanklager!) maar ik noem het de milde variant. Een beschuldiging gaat vaak over zaken die 'zwaarder aanvoelen'. Daar zit meer teleurstelling achter. Dan krijg je taalgebruik als:

  • Doordat jij mij ontslagen hebt, heb je mijn gezin geruïneerd
  • Doordat jij niet goed hebt opgelet, zitten we nu in de financiële problemen.

Voel je het verschil?

Wat is er fout aan?

Soms vinden mensen dit een lastig thema. Waarom? Omdat ze het gevoel hebben dat ze in hun recht staan. En dan krijg je zo'n ja-maar gesprek in de trant van:

  • ja maar toen ik ziek was hoorde ik hen ook niet
  • ja maar mijn partner heeft voor iedereen tijd maar niet voor mij
  • ja maar ik draai ook altijd op voor die huishouding
  • ja maar toen ik ging verhuizen was er ook niemand die mij hielp

Ik zal de laatste zijn die zegt dat je geen gelijk hebt. Dus op zich is er niks fout aan. Alleen het is niet effectief. Ik zal je uitleggen waarom.

Ineffectieve communicatie

Verwijten maken is ineffectief. Je zegt niet wat je bedoelt. Je wilt aandacht maar de manier waarop je dat kenbaar maakt zal de ander niet uitnodigen om jou die aandacht te geven. Verwijten maken is een vorm van aanvallend communiceren waarop de ander hooguit nog in de verdediging kan schieten.

Jouw leerdoel: behoeftegericht communiceren.

Aanvallend communiceren

Dit artikel schreef ik in de serie over aanvallend communiceren.

Aanvallend communiceren

Authentiek communiceren

Bestel het e-book over authentiek communiceren.

ebook communicatie

Authentiek communiceren (e-book)

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

 

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Podcast de Steven

Je kunt in het kader van ons jubileum gratis onze podcastserie volgen in de serie van 'reis of bestemming'. De volgende afleveringen kun je volgen:

  • 26 september: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin
  • 3 oktober: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • 10 oktober: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!

Wil je deze podcast luisteren?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.