Uitspreken van....: vind je dat moeilijk?
Vind jij het moeilijk om jouw gevoelens uit te spreken? Spreek jij je niet snel uit als jou iets dwarszit? Veel mensen vinden dat moeilijk. Wat is moeilijk?
- het uitspreken van wat je dwarszit
- het uiten van negatieve gevoelens
- het delen van positieve gevoelens en waardering
Waarover?
Je kunt je uitspreken over bepaalde gevoelens die je hebt. Bijvoorbeeld wanneer je boos, geïrriteerd, gefrustreerd bent. Je kunt ook jouw ongenoegen uitspreken over de gang van zaken. Echter uitspreken hoeft niet altijd negatief te zijn. Je kunt immers ook jouw waardering uitspreken van de ander. Uitspreken gaat veel verder zoals:
- uitspreken van verwachtingen
- uitspreken van behoeften die er leven
- uitspreken van waardering en complimenten
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Waarom is het moeilijk?
Ondanks goede intenties blijkt steeds weer dat veel mensen het moeilijk vinden om zich uit te spreken over bepaalde zaken. Hoe het komt? Ik noem een aantal mogelijke oorzaken:
- over het algemeen vinden teamleden het niet altijd gemakkelijk hun gevoelens te uiten
- wanneer men zich uitspreekt ervaart men het als kritiek geven
- de omgeving kan onveilig zijn of men kan de omgeving als onveilig ervaren
- diegene waar het om gaat, kan zich aangevallen voelen of defensief reageren
- men heeft zich al eerder uitgesproken en het is niet opgepakt destijds of de reactie was negatief
- men moet zich uitspreken over zaken waar geen heldere afspraken over zijn gemaakt
- aard en karakter: men kropt gevoelens op
Voorwaarden
Een veilige omgeving is een voorwaarde om het proces van uitspreken te bevorderen. Het helpt organisaties enorm wanneer men groeit in het proces van uitspreken en aanspreken. De basis is om ook daarover heldere afspraken te maken. Het serieus nemen van de ander is belangrijk. Ook al zit iemand iets dwars, ook al zijn er irritaties: belangrijk is dat ze op tafel komen op een veilige manier.
Afspreken, bespreken, aanspreken en uitspreken
Afspreken, bespreken, uitspreken en aanspreken is een traject dat wij verzorgen in teams en organisaties etc.
Gevolgen als mensen zich niet uitspreken
Wanneer mensen zich niet uitspreken heeft dat negatieve gevolgen:
- men blijft met iets rondlopen en dat kan een eigen leven gaan leiden
- mensen gaan zich uitspreken bij de verkeerde persoon oftewel we praten wel over elkaar maar niet met elkaar
Hoe spreek jij je uit?
Belangrijk is wel: hoe spreek je je uit? De wijze waarop je de boodschap formuleert kan doorslaggevend zijn. Dat geldt vooral wanneer je jouw boosheid, ongenoegen of irritatie uitspreekt. De belangrijkste tip: je bent zelf verantwoordelijk voor jouw gevoelens. Beschuldig een ander niet. Vertel wat een gebeurtenis met jou heeft gedaan en wat het bij je losmaakt.
Hoe wordt het ontvangen?
Hoe reageert de ander wanneer jij je uitspreekt? Hoe wordt er in het team op gereageerd? Al eerder zei ik: de ander serieus nemen is een voorwaarde. Wanneer je de ander niet serieus neemt, doet het afbreuk aan de relatie. Het is funest wanneer mensen:
- Zich meteen aangevallen voelen en in de verdediging schieten
- Iets met een kwinkslag afdoen
- Lacherig of met een grapje zich ervan afmaken
- Voorbijgaan aan iemands gevoelens
- Direct met tal van tegenargumenten komen
- De discussie aangaan over iemands gevoel
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.