Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Intimiderend overkomen in de communicatie

Intimiderend overkomen is een breed begrip. Het kan zowel fysiek zijn door gebaren of dreigen maar ook verbaal kan er sprake zijn van intimidatie. In dit artikel ga  ik in op de vraag: wanneer kom je intimiderend over in de communicatie?

Kenmerken en definitie

Intimiderend communiceren is bedreigend en creëert een sfeer van onveiligheid. Het is een vorm van aanvallende communicatie. Intimiderend heeft te maken met intiem. Het raakt de intimiteit wanneer je geïntimideerd wordt. Het raakt je van binnen op een terrein waar een ander niet hoort te komen. Het treft op een besloten stuk, op een vertrouwelijk stuk. Andere kenmerken van intimiderende communicatie:

  • het brengt je van jouw stuk en het roept angst op
  • het brengt je in verwarring of in verlegenheid
  • je voelt je onder druk gezet
  • je ervaart weinig vertrouwen of ruimte
  • je voelt dat je respectloos wordt behandeld

Intimiderende communicatie

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Hoe ziet het eruit?

Hoe ziet intimiderende communicatie eruit? Er zijn tal van manieren om te intimideren. Duidelijk zichtbare vormen zijn:

  • dreigen of beschuldigen
  • schreeuwen en explosief zijn in de communicatie
  • emoties niet onder controle houden
  • uitschelden
  • slaan met deuren of gooien met spullen
  • te directief zijn of te confronterend
  • het op de man of vrouw spelen

Toch ben ik niet compleet wanneer ik het bij deze kenmerken laat. Ik noem nog een paar vormen van de ander subtiel intimideren.

  • de ander negeren
  • de ander manipuleren
  • de ander kleineren of buitensluiten
  • pesten
  • het werk onmogelijk maken
  • de ander voor schut zetten
  • de ander beroddelen

Labelen

Nu is het niet moeilijk om iemand te labelen en daar zit een gevaar aan. Mensen die wel eens te direct zijn in de communicatie of die primair reageren, kun je niet meteen verwijten dat ze intimiderend overkomen op anderen. Dat is althans nogal een aantijging. Om dus te spreken over intimiderende communicatie dan moet er wel een grond zijn om dit soort termen te gebruiken.

Werken aan jouw communicatie

Vinden anderen dat je intimideert en wil je daar wat aan doen? Dat kan zeker maar dan via een individuele training waarbij wij achterhalen wat er mee bedoeld wordt en wat je er aan zou kunnen doen. Weet je wat jouw leerdoel is? Veiligheid en communicatie.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.