Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Jezelf indekken door omzichtige communicatie

Ken je die persoon die zich graag indekt? Die zich verschuilt achter een vriendelijke lach en vervolgens enorme kritiek uitdeelt? Het is een vorm van verhulde communicatie die niet direct wordt uitgesproken. Het taalgebruik is versluierd en omzichtig. De verborgen boodschap is veel erger dan het aanvankelijk lijkt. Het zou ook een gecamoufleerde mening genoemd kunnen worden. Ik noem het ook wel: je brengt een krachtige boodschap over en voegt er een disclaimer aan toe om de boodschap te verzachten. Je zaait als het ware gif op een schijnbaar vriendelijke manier.

Voorbeelden:

Ik noem wat voorbeelden van jezelf indekken door de wijze van communicatie!

"Ik bedoel het goed, maar..."

'Ik bedoel het goed met wat ik nu tegen je zeg, maar die trui die je nu draagt, vind ik niet echt bij je passen'. Of: 'Ik bedoel het goed, hoor, maar de presentatie die je laatst gaf, raakte voor mij kant noch wal. Het is trouwens niet mijn bedoeling om je te kwetsen, maar je bent echt ongeschikt voor het geven van presentaties'.

"Ik mag het misschien niet zeggen, maar..."

Nog een vorm is 'ik mag het eigenlijk niet zeggen'. Wat zei je? 'Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik vind dat zo'n arrogant persoon. Ze is werkelijk niet normaal.' Of: 'Vergeef me als dit over de schreef gaat, maar ik vind dat die persoon zó fout is'.

Indekken door omzichtige communicatie

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

"Ik mag niet oordelen"

Een andere vorm is: niet oordelen. Ik ken iemand die 10 keer per dag zegt: ‘Ik mag misschien niet oordelen, maar...’. En dan komt er toch een oordeel waar je soms koud van wordt. Of: ‘Het is niet aan mij om te oordelen, maar deze man is een echte racist'.

"Begrijp me niet verkeerd, maar..."

'Begrijp me niet verkeerd: het is echt niet mijn bedoeling om negatief te zijn, maar ik weet dat jij het als ondernemer niet gaat redden.'

Verontschuldigen

Je eerst verontschuldigen en dan de klap uitdelen is ook een vorm. 'Sorry dat ik het zeg, maar dat kapsel staat je voor geen meter'. Of: ‘Het spijt me dat ik het zeg, maar sinds je naar die nieuwe kapper gaat, lijk je wel 10 jaar ouder.’ Of: ‘Vergeef me als ik te veel zeg, maar ik denk dat die nieuwe vriend van jou echt niet bij je past'.

Indirecte communicatie

Zie je hoe onveilig indirecte communicatie kan zijn? Ik bedoel het goed, maar ik zet je aan de schandpaal. Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik doe het toch. Ik mag niet oordelen, maar je hangt aan de galg, vriend!

Waarom doen mensen dat?

Dit soort omzichtige communicatie wordt vooral gebruikt als mensen zich willen indekken tegen de reactie die ze verwachten. De ander mag vooral niet stekelig reageren. De verdediging van de ander wordt als het ware van tevoren al uitgeschakeld.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.