Indirect communiceren
Communiceer jij indirect? En wil je je bewust worden van de kracht of de zwakte ervan? Wellicht kan dit artikel je verder helpen. Indirecte communicatie heeft een paar kenmerken: je zegt het niet meteen (op dit moment) en het is niet rechtstreeks. Toch zijn er tal van vormen van indirecte communicatie.
De kracht van indirect
Ik vind indirecte communicatie niet per se fout, hoewel ik het wel als de valkuil van tactvol communiceren ervaar. Maar nogmaals: het is de mate en gradatie waarin indirecte communicatie afbreuk doet aan duidelijkheid. Indirecte communicatie voorkomt dat je confronterend bent en dat kan voorkomen dat je een aanvaring krijgt met een ander. Dat zie ik wel als kracht. Ik noemde al dat indirecte communicatie betekent dat je het niet meteen zegt. Stel, je hebt een werkoverleg en jouw teamleider doet een voorstel waar jij weinig voor voelt. Wie direct is zegt meteen dat dit geen goed voorstel is. Maar je kunt er bewust voor kiezen om dat niet meteen te zeggen maar een dag later. Dat kan voelen als een veiliger route.
Een ander kenmerk is dat je minder rechtstreeks bent. Wie direct is zegt: ‘Zal ik je inplannen voor maandagochtend om 10.00 uur?’ en wie indirect is vraagt: ‘Zou je maandag om tien uur kunnen?’. Of nog indirecter: ‘Ik weet niet of je maandag om 10 uur kunt?’. Ook hier zie ik geen kwaad in. Jij wel? Het gaat bij mij op de rand toen ik in de kledingwinkel rondliep en de verkoper niet vroeg: ‘Kan ik je helpen?’ maar ‘Had je ook geholpen willen worden?’. Daar zit wel een erg grote bocht in de communicatie. Het leerdoel is dan: directer leren communiceren.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Indirecte communicatie als valkuil
Ik ga nu een paar zaken benoemen waar indirecte communicatie weinig bijdraagt aan duidelijkheid. En ik ben echt niet compleet in de opsomming maar ik hoop dat het je helpt bij de bewustwording. Daarom noem ik wat voorbeelden.
Indekken tegen
Een voorbeeld van indirecte communicatie noem ik: jezelf indekken tegen negatieve reacties door verhulde communicatie. Bijvoorbeeld: ‘Sorry dat ik het zeg, maar…………’. Wat je dan doet is: je neemt de angel zogenaamd uit de boodschap die je brengt en daarna deel je een klap uit. Of: ‘Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar ik vind dit echt een waardeloos artikel’.
Geen ja en geen nee
Sommige mensen zeggen geen ja en geen nee. Als een patroon zit dat verweven in de wijze waarop ze praten. Ik denk aan Henk. Als ik zeg: ‘Henk, ik denk dat dit een goed voorstel is’, krijg ik als antwoord: ‘Zou heel goed kunnen’. Maar wanneer je Henk niet goed kent dan vraag je je af wat hij bedoelt. Want voor hetzelfde geld vindt hij het helemaal niks.
Aan de ene kant en aan de andere kant
Wat vind je van mijn voorstel? Henk zegt: ‘Aan de ene kant heb je een punt, maar aan de andere kant…’. En begrijp me goed: dat is soms ook zo, hè? Zelfs de euro heeft twee kanten. Maar Henk praat altijd zo. Het is niet duidelijk. Tot hij vertelde dat zijn vrouw zwanger was. Ik zei: ‘Echt waar?’. En Henk zei toen voor ’t eerst dat ze zwanger was. En niet: ‘Aan de ene kant is ze wel zwanger maar aan de andere kant niet’.
Spreken
Indirect communiceren zit 'm dus in spreken. In wat je zegt en hoe je iets zegt. En dat bevat veel elementen. Zoals de CV-monteur die zei: ‘Ik kom in de loop van de dag bij je langs’. Ik zei: ‘Ik wil graag weten wanneer de loop bij jou begint’. Lees ook mijn artikel over:
Gevoelens
Indirect communiceren zit ook in de manier waarop ik gevoelens overbreng. Kunnen mensen aan je zien dat je geïrriteerd bent? Of verstop je dat? En zeg je: ‘Ik was best wel een beetje geïrriteerd gisteravond’ of: ‘Eigenlijk was ik een beetje boos op jou’?
Gevoelens spelen een cruciale rol bij communicatie.
Non-verbaal
Ook non-verbaal kan indirecte communicatie een rol spelen. Stel, je bent superblij maar aan jouw mimiek is het niet te zien. Of je bent boos en je grijnst er bij. Dan zwak je de boodschap af. De kans is dan groot dat je verkeerd begrepen wordt.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.