Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Verontschuldigen

Verontschuldigen is ont-schuldigen en aantonen dat je niet schuldig bent. Het is een bijzondere vorm van indirecte communicatie. Iemand verontschuldigt zich en zegt dat hij ergens spijt van heeft terwijl hij zich in feite verschoond en vrijspreekt van schuld.

Betekenis

Verontschuldigen is vaak een vorm van sorry- en excuusgedrag.  Het heeft meerdere betekenissen zoals:

  • uitleggen waarom het zo gekomen is (een vorm van verantwoorden)
  • goedpraten of vergoelijken van een bepaalde gebeurtenis
  • verdedigen

Verontschuldigen

Verantwoordelijkheidsgevoel

Verantwoordelijkheid nemen is: ook erkennen wanneer je iets fout hebt gedaan.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Spijt betuigen

Zie je dat verontschuldigen wat anders is dan spijt betuigen? Wie spijt betuigt erkent dat hij verkeerd heeft gehandeld en ziet in dat hij/zij de ander tekort heeft gedaan door eigen gedrag! Wie zich verontschuldigt kan wel spijt betuigen maar de vraag is of hij/zij wel oprecht spijt heeft. Het is dus veel meer een rechtvaardiging, een vergoelijking, een goedpraten van wat er gebeurde (wat er misging zelfs!).

Lichte vorm en zware vorm

Verontschuldigen komt in lichte en zware vorm voor. Een lichte vorm is bijvoorbeeld dat jij je verontschuldigt voor jouw afwezigheid op het werkoverleg omdat je met jouw moeder naar het ziekenhuis moest.  Een zwaardere situatie is er wanneer er iets misgegaan is waardoor je een ander tekort gedaan hebt. In feite is het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen. Wanneer je dat afdoet met een kleine verontschuldiging dan doe je de boosheid van een ander tekort. De ander zal zich dan niet serieus genomen voelen. Voorbeelden zijn:

  • ‘ja het is nu even niet anders, ik kon het ook niet helpen’
  • ‘het spijt me dat ik jouw verjaardag vergeten ben maar ja ik had het ook hartstikke druk’

De ander serieus nemen

Vaak zijn verontschuldigingen voorbeelden van indirecte communicatie en voorbijgaan aan de gevoelens van de ander. Dan doel ik niet op de lichtere vormen maar wel op de situaties waarbij de ander echt tekort is gedaan, waarbij aan zijn/haar gevoelens voorbij is gegaan of waar de ander is overruled in zijn gevoelens. Wie dat afdoet met sorry en excuus, doet de ander schromelijk tekort en zal de relatie op het spel zetten.

Leerdoelen

Dit artikel is geschreven in de serie over leerdoelen voor de training autonomie.

Leerdoelen training Autonomie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.