Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Verantwoordelijkheidsbesef: heb je daar gebrek aan?

Heb je gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef? Of word je dat verweten? Dat zijn soms twee dingen: of je vindt zelf dat je te weinig verantwoordelijkheidsbesef hebt of anderen geven jou deze feedback.

In dit artikel ga ik in op verschillende vormen van onverantwoordelijkheid. Dat is misschien nog een beter woord. Te weinig verantwoordelijkheidsbesef is: niet je verantwoordelijkheden invullen en oppakken.

Gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef

Verantwoordelijkheidsbesef

Bewustwording van je verantwoordelijkheid is belangrijk. Maar wat is verantwoordelijkheidsbesef?

Verantwoordelijkheidsbesef

Waarover gaat het?

Gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef kan over veel aspecten gaan. Ik noem er een aantal:

  • Je bent verantwoordelijk voor bepaalde taken, maar je maakt je er vooral niet te druk om
  • Je gaat onverantwoord met bepaalde taken om
  • Hoewel er een bepaald taakgebied aan jou is toegewezen, word je er niet warm of koud van als het niet goed loopt
  • Wat er ook gebeurt: je zult geen stap harder lopen
  • Je hebt overal kritiek op maar de verantwoordelijkheid om een verbetervoorstel te maken, pak je niet!
  • Je laat al te gauw de regie over aan een ander
  • Je laat het er snel op aankomen of je bent reactief ingesteld
  • Je bent onzorgvuldig
  • Je bent gemakzuchtig
  • Anderen kunnen niet op jou aan
  • Je zult je voor een ding zeker inspannen: voorkomen dat je te hard moet lopen
  • Je gaat lichtzinnig of lichtvaardig met situaties om
  • Je bent soms roekeloos of overmoedig
  • Je stelt situaties rooskleuriger voor dan ze zijn
  • Je bent passief, afwachtend en je laat zaken op zijn beloop
  • Je gaat achteloos aan zaken voorbij
  • Je bent verkwistend

Vormen

Ik noem wat vormen om je verantwoordelijkheid af te schuiven.

Vingerwijzen en anderen beschuldigen

Een methode om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen is: de ander de schuld geven, met de vinger naar de ander wijzen. O.a. Jij frustreert me, jij maakt me boos. Zelfs: jij maakt me gelukkig. Op dat moment leg je de verantwoordelijkheid van je gevoelens bij de ander neer. Jij bent slachtoffer, de ander is dader of veroorzaker van jouw positieve of negatieve gevoelens. Maar jij zit in de dode hoek waar je niet verder komt.
Het veroorzaakt dat je passief op de stoel kunt blijven zitten. Kortom: anderen beschuldigen is destructief. Lees verder: de rol van aanklager.

Onwetend: dat hebben ze me nooit verteld

Een andere methode van iemand de zwarte piet toeschuiven is: jij hebt het niet geweten of jij had niet de bevoegdheid om maatregelen te nemen. Met andere woorden: jij kunt er niets aan doen. Voor de gevolgen van jouw onwetendheid, moeten we niet bij jou zijn.

Jezelf de schuld geven: hoe kon ik zo stom zijn?

Een andere manier is om jezelf tot dader te benoemen. Hoe heb ik het zover laten komen? Wat stom dat ik erin getrapt ben. Kenmerk van deze houding is dat je als schuldige benoemd wordt door jezelf en jouw omgeving stond erbij en keer ernaar.
Kenmerkend bij het aspect: verantwoordelijkheid nemen is dus ook dat je fouten mag maken en ook zal maken. Overigens wat is fout? En: wanneer gaat het niet goed? Ik heb de definitie inmiddels: FOUT is dat het anders gaat dan ikzelf had gedacht. Het gaat anders dan het beeld dat ik erover had. Het gaat niet volgens mijn eigen verwachtingspatroon.

Excuus gedrag

Excuus gedrag is ook een manier om eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. Lees verder: excuusgedrag!

Verontschuldigen

Ook jezelf verontschuldigen is een indirecte vorm van communicatie en een manier om verantwoordelijkheid te ontlopen.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Dit artikel schreef ik een serie over verantwoordelijkheidsgevoel.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.