Steunen en ondersteunen van medewerkers: wat motiveert echt?
Steunen en ondersteunen van jouw medewerkers motiveert en draagt bij aan de motivatie van jouw team. Laat je ook merken dat je achter jouw medewerkers staat? Bied je ze voldoende ondersteuning?
Wat betekent steunen van medewerkers?
Eerst maar even wat misverstanden wegnemen. Steunen heeft niets te maken met onzelfstandige medewerkers die zelf nog niet kunnen lopen maar aan de hand genomen moeten worden door de leidinggevende. Daarvoor heb ik een ander woord: pamperen. Wie de medewerker steunt laat het volgende gedrag zien:
- Je laat merken dat je achter jouw medewerker staat: dat betekent dat je vertrouwen in de medewerker hebt, dat ook uitspreekt en laat voelen.
- Je assisteert jouw medewerker waar nodig bij de uitvoer van zijn of haar taken: je denkt mee, je leeft mee en waar nodig kan de medewerker een beroep doen op jouw kennis of expertise.
- Je staat jouw medewerker terzijde, ook als het moeilijk of lastig is en je bent behulpzaam daar waar nodig.
- Je faciliteert en voorziet de medewerker van alle zaken die nodig zijn om het werk plezierig en gemakkelijk te maken.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Behoefte aan steun: wat betekent dat?
Iedere medewerker heeft in meer of mindere mate behoefte aan steun. Dat betekent: gezien en gehoord worden, serieus genomen worden in gevoelens en gedachten en weten dat er iemand is die je opvangt als het nodig is. Ik zie dat steun vooral motiveert omdat het verbondenheid schept. Medewerkers voelen zich krachtiger en zelfverzekerder wanneer hun behoefte aan steun wordt vervuld.
Belangrijk daarbij is het verschil tussen steunen en leunen. Steunen betekent dat je de ander aanmoedigt, stimuleert en bevestigt, zonder zijn verantwoordelijkheid over te nemen. Leunen betekent dat de ander afhankelijk wordt en zijn eigen verantwoordelijkheid loslaat. Als leidinggevende is het dus jouw taak om steun te bieden zónder een aanleunwoning te worden.
Daarom is de balans zo belangrijk: je ondersteunt waar nodig, maar je bevordert altijd zelfstandigheid en eigenaarschap. Te veel steun kan leiden tot afhankelijkheid, te weinig steun kan leiden tot gevoelens van eenzaamheid of het idee er alleen voor te staan. De juiste mix motiveert en maakt dat medewerkers groeien.
Voorbeeld uit de praktijk: steun in balans
Ik begeleidde ooit een medewerker die enorm veel behoefte had aan steun. Hij voelde zich vaak onzeker en wilde voortdurend bevestiging. In eerste instantie gaf ik daar volop gehoor aan, maar ik merkte al snel dat dit leidde tot afhankelijkheid: hij durfde geen beslissingen meer te nemen zonder mijn goedkeuring. Toen ben ik bewust anders gaan steunen: ik gaf hem erkenning en vertrouwen maar liet ook ruimte om zelf keuzes te maken. Stap voor stap groeide zijn zelfvertrouwen en nam zijn motivatie toe. Voor mij was dit een duidelijk voorbeeld dat steun pas motiveert wanneer je het combineert met het bevorderen van zelfstandigheid.
Steunen is begeleiden
Steunen is begeleiden. Dat betekent dat je support biedt aan de medewerker om de taken en verantwoordelijkheden op een goede manier in te vullen en uit te voeren. Je begeleidt de medewerker naar taakvolwassenheid zodat hij of zij bekwaam is of wordt om de functie geheel zelfstandig uit te voeren.
Steunen is ontwikkeling bevorderen
Je steunt jouw medewerker door zijn of haar ontwikkeling te bevorderen. Dat is duurzaam. Je wilt als leidinggevende taakvolwassenheid creëren binnen jouw team. Dat betekent dat jouw medewerkers het werk kunnen uitvoeren op eigen kracht, knelpunten naar eigen inzicht kunnen oplossen en dat betekent ook dat men minder afhankelijk wordt van jou als leidinggevende. Daardoor houd je tijd over om vooruit te kijken en te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. Lees ook: delegeren draagt bij aan ontwikkeling!
Verschillende gradaties van ondersteuning
Bij de ondersteuning van medewerkers zijn verschillende gradaties aan te brengen. Hoe minder bekwaam de medewerker is (weinig ervaring), hoe meer ondersteuning je moet bieden. Maar je wilt juist bekwame medewerkers in jouw team en dus bouw je gefaseerd op hoe jouw ondersteuning kan verminderen en hoe de medewerker zelfstandig de taken en verantwoordelijkheden kan invullen.
Je bent geen aanleunwoning
Steunen is begeleiden, vertrouwen uitspreken, stap voor stap verantwoordelijkheid geven aan jouw medewerker. Dat is wat anders dan aanleunconstructies creëren. Aanleunen veronderstelt afhankelijkheid, maar aan jou de taak om de medewerker dusdanig te begeleiden dat er van afhankelijkheid geen sprake is. Je bent gericht op het bevorderen van zelfstandigheid en eigenaarschap.
Veelgestelde vragen – FAQ
Is steunen hetzelfde als pamperen?
Nee. Steunen betekent vertrouwen geven, begeleiden en ondersteunen. Pamperen betekent verantwoordelijkheid wegnemen en medewerkers afhankelijk maken.
Hoe weet ik of ik genoeg steun bied?
Door in gesprek te gaan met jouw medewerkers. Vraag of zij zich gesteund voelen en waar zij behoefte aan hebben. Ik merk dat dit vaak een eyeopener is.
Kan te veel steun demotiveren?
Ja. Als je alle problemen oplost en voortdurend bevestiging geeft, kan dit leiden tot afhankelijkheid. Steun motiveert alleen wanneer je tegelijk zelfstandigheid bevordert.
Wat levert steun geven mijn organisatie op?
Meer vertrouwen, betrokkenheid en initiatief bij medewerkers. Een cultuur waarin steun voelbaar is, leidt tot hogere motivatie en betere resultaten.
Hoe verhoudt steun zich tot taakvolwassenheid?
Steun helpt medewerkers stap voor stap zelfstandiger te worden. Naarmate de taakvolwassenheid groeit, kun je de intensiteit van jouw steun afbouwen.
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Leerdoelen voor de training
Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.
Leerdoelen motiveren medewerkers
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid.
Publicatiedatum: 28-12-2016