Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Steunen en ondersteunen van jouw medewerkers

Steunen en ondersteunen van jouw medewerkers motiveert en draagt bij aan de motivatie van jouw team. Laat je ook merken dat je achter jouw medewerkers staat? Bied je ze voldoende ondersteuning?

Wat is steunen precies?

Eerst maar even wat misverstanden wegnemen. Steunen heeft niets te maken met onzelfstandige medewerkers die zelf nog niet kunnen lopen maar aan de hand genomen moeten worden door de leidinggevende. Daarvoor hebben we een ander woord namelijk: pamperen. Wie de medewerker steunt laat het volgende gedrag zien:

  • Je laat merken dat je achter jouw medewerker staat: dat betekent dat je vertrouwen in de medewerker hebt, dat ook uitspreekt en laat voelen.
  • Je assisteert jouw medewerker waar nodig bij de uitvoer van zijn/haar taken: je denkt mee, je leeft mee en waar nodig kan de medewerker een beroep doen op jouw kennis of expertise
  • Je staat jouw medewerker terzijde ook als het moeilijk of lastig is en je bent behulpzaam daar waar nodig
  • Je faciliteert en voorziet de medewerker van alle zaken die nodig zijn om het werk plezierig en gemakkelijk te maken

Steun bieden aan jouw medewerkers

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Begeleiden

Steunen is begeleiden. Dat betekent dat je support biedt aan de medewerker om de taken en verantwoordelijkheden op een goede manier in te vullen en uit te voeren. Je begeleidt de medewerker naar taakvolwassenheid zodat hij/zij bekwaam is/wordt om de functie geheel zelfstandig uit te voeren.

Ontwikkeling bevorderen

Je steunt jouw medewerker door zijn/haar ontwikkeling te bevorderen. Dat is duurzaam. Je wilt als leidinggevende taakvolwassenheid creëren binnen jouw team. Dat betekent dat jouw medewerkers het werk kunnen uitvoeren op eigen kracht, knelpunten naar eigen inzicht kunnen oplossen en dat betekent ook dat men minder afhankelijk wordt van jou als leidinggevende. Daardoor houd je tijd over om vooruit te kijken en te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen.

Verschillende gradaties

Bij de ondersteuning van medewerkers zijn verschillende gradaties aan te brengen. Hoe minder bekwaam de medewerker is (weinig ervaring) hoe meer ondersteuning je moet bieden. Maar je wilt juist bekwame medewerkers in jouw team en dus bouw je gefaseerd op hoe jouw ondersteuning kan verminderen en hoe de medewerker zelfstandig de taken en verantwoordelijkheden kan invullen.

Je bent geen aanleunwoning!

Steunen is begeleiden, vertrouwen uitspreken, stap voor stap verantwoordelijkheid geven aan jouw medewerker. Dat is wat anders dan: aanleunconstructies creëren.  Aanleunen veronderstelt afhankelijkheid maar aan jou de taak om de medewerker dusdanig te begeleiden dat er van afhankelijkheid geen sprake is. Je bent gericht op het bevorderen van zelfstandigheid en eigenaarschap.

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.