Bekwaamheid en bereidheid: wat is dat?
Bekwaamheid en bereidheid: dat bepaalt of een medewerker goed functioneert of slecht functioneert (bij gebrek eraan). Maar wat is bekwaam en wat is bereid? In dit artikel ga ik in op deze twee aspecten.
Bekwaamheid
Allereerst het begrip bekwaam. Bekwaamheid heeft te maken met kunnen of de taak of het vak beheersen. Overigens is kunnen een combinatie van weten, ervaring en vaardigheden maar ook van inzicht. Bekwaamheid bestaat uit een viertal aspecten:
- weten: kennis
- ervaring: werkervaring of levenservaring
- vaardigheden
- zijn
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training coachend leiderschap
Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.
-
Weten: kennis
Om goed te functioneren heeft jouw medewerker kennis nodig. Dat kan vakkennis zijn wat door gerichte opleiding of cursus wordt verkregen. Maar er is meer kennis nodig. Medewerkers hebben ook kennis nodig van jouw organisatie, van de diensten of producten die je levert, van gangbare werkwijzen binnen jouw bedrijf. En zo is er per functie een hele opsomming te maken van benodigde kennis. Is het belangrijk dat men kennis heeft van jouw klanten, van de markt waarop je je begeeft?
-
Ervaring: werkervaring of levenservaring
Afhankelijk van de zwaarte van de functie is ervaring belangrijk. Dat kan werkervaring zijn ook wel aangeduid als praktijkervaring. In sommige beroepen is levenservaring van belang. Mensen doen ervaring op in hun werksituatie.
-
Vaardigheden
Vaardigheden zijn per functie aan te duiden in bijvoorbeeld: werkgerelateerde vaardigheden, sociale of relationele vaardigheden. Vaardigheden verwerft men deels op de werkvloer maar natuurlijk ontwikkelt men al vaardigheden op school.
-
Zijn
Zijn betekent: wie is de medewerker? Wat is zijn/haar karakter oftewel wat zijn de kernkwaliteiten waarover de medewerker beschikt? Past de medewerker qua karakter in de functie? Een belangrijk aspect wat nog weleens over het hoofd gezien wordt. Een administratief medewerker moet accuraat, nauwkeurig en precies zijn om maar eens een voorbeeld te noemen. Zijn dat kwaliteiten die de medewerker in huis heeft? Zo niet dan wordt het erg lastig om accuraat te zijn.
Bereidheid is meer dan motivatie
Bereidheid gaat niet alleen om motivatie. Motivatie duiden we aan als de wil om te presteren. Maar alleen met de wil om te presteren kom je er niet. We noemen een drietal aspecten:
-
Motivatie
Motivatie is de reden om in beweging te komen. Mensen komen alleen in beweging wanneer de taak aansluit bij hun behoeftenpatroon. Uiteraard kan een leidinggevende medewerkers stimuleren in hun motivatie maar gedrag van de leiding kan de motivatie ook afbreken. Van belang is om intrinsieke motivatie te ontwikkelen bij de medewerker. Intrinsieke motivatie komt van binnenuit, van de medewerker zelf.
-
Durven
Durven heeft ook met bereidheid te maken. Heeft jouw medewerker voldoende vertrouwen in zichzelf om de prestatie neer te zetten? Is jouw medewerker zelfverzekerd genoeg? Durft hij/zij verantwoordelijkheid te nemen voor goed functioneren? Is hij/zij aanspreekbaar op zijn/haar functioneren? Heeft de medewerker voldoende doorzettingsvermogen en wilskracht?
Rol en taak van de leidinggevende
Een coachende stijl van leidinggeven helpt de medewerker bij de ontwikkeling van zijn/haar bekwaamheid en/of bereidheid. Meer weten over stijlen van coachend leidinggeven?
Training coachend leiderschap
Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.
Leerdoelen
We hebben nog veel meer leerdoelen coachend leiderschap voor je uitgewerkt. Je kunt ook het overzicht bekijken met alle leerdoelen voor leidinggevenden.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.