Pamperen is een valkuil
Pamperen is een valkuil. Het is de ander in de watten leggen, verwennen, voorkeursbehandelingen geven, overdreven veel aandacht of zorg geven. Kortom: het is van alles waar een ander niets aan heeft. Wat me opvalt is dat het eigenlijk altijd gaat om een ongelijkwaardige relatie, zoals leidinggevende-medewerker, ouder-kind.
Die ongelijkwaardigheid wordt versterkt doordat degene die pampert, zich boven de ander stelt. Dit lijkt een machtige positie (paternalistisch, 'ik weet wat goed is voor jou en ik leg het er dik op') waarmee je de ander afhankelijk houdt.
Maar tegelijkertijd kan de pamperaar zijn/haar positie of zelfs bestaansrecht ontlenen aan het pamperen van anderen, en is dus in wezen net zo afhankelijk.
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Training en coaching
Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Wat betekent het?
Wanneer je iemand pampert dan:
- verwen je hem/haar overmatig
- leg je hem/haar in de watten
- probeer je de persoon zo weinig mogelijk te belasten
- onzie je de persoon in kwestie door hem/haar zo weinig mogelijk verantwoordelijkheid te geven.
Wanneer gebeurt het?
Pamperen kan in tal van situaties voorkomen. Leidinggevenden kunnen de medewerker pamperen, ouders hun kinderen. Leerkrachten of docenten kunnen de leerling pamperen en de overheid kan burgers pamperen.
Verwengedrag
Wie de ander pampert, zorgt ervoor dat de ander zijn/haar verantwoordelijkheid niet gaat voelen, ervaren of oppakken. Het is dus een vorm van verwengedrag die de ontwikkeling van mensen behoorlijk in de weg kan staan.
Leidinggevende en medewerker
Pamperen komt ook op de werkvloer veel voor. Hoe komt het tot uiting?
- Medewerkers positiever beoordelen dan dat ze werkelijk presteren waardoor het horens-effect ontstaat
- Fouten goed praten die niet goed te praten zijn
- Wegkijken en bepaalde ontwikkelpunten niet benoemen (vaak niet durven benoemen)
- Medewerkers verzuimverlof toekennen terwijl ze wel (ander) werk kunnen verrichten
- Beoordelingsgesprekken voeren en de moeilijke punten vermijden
- Geen eerlijke feedback geven
Zorgzaam
Merk je dat je de neiging hebt om de ander te pamperen? Zit dat soms in jouw gedrag? Dan zit je in de valkuil van de kwaliteit zorgzaam. Zorgzaam zijn is fijn. Pamperen is een voorbeeld van overmatig zorgzaam zijn.
Thuis en op het werk
Pamperen komt voor thuis en op het werk. Ik noemde het al verwengedrag. Toch is dat niet het juiste woord. Verwennen zou moeten betekenen: heel lief, goed en aardig zijn voor iemand. Echter: pamperen is niet lief. Je helpt de ander namelijk niet hooguit help je de ander van de wal in de sloot. Kortom:
- Wie te aardig is, is niet aardig
- Wie te lief is, is niet lief
- Wie te sociaal is, is niet-sociaal (maar a-sociaal)
- Wie te inlevend en begrijpend is, is niet inlevend en niet begrijpend
Een ander heeft niets aan dit gedrag.
Waarom doe je het?
Waarom zou je een ander pamperen? Daar kunnen allerlei aanwijsbare redenen voor zijn:
- Bang voor afwijzing
- Altijd voor iedereen klaar willen staan of er altijd willen zijn voor een ander
- Overmatige zorg of bezorgdheid
- Gedrag dat bemoederend of betuttelend is
Belemmering bij ontwikkeling
Of het nu jouw kind is (thuis), of de medewerker op de werkvloer. Verwengedrag belemmert de ander in zijn/haar ontwikkeling. Waarom? De ander leert niet om op eigen benen te staan en leert niet om eigen verantwoordelijkheid in te vullen. Je doet de ander dus schromelijk tekort wanneer je door gaat met dit gedrag.
Training kwaliteiten en valkuilen
Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.