Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Het nieuwe beoordelen

Het nieuwe beoordelen is actueel in de tijd waarin organisaties afstappen van het traditionele beoordelen en daaraan gekoppeld ook het traditionele beoordelingsgesprek. Dit artikel gaat over het nieuwe beoordelen en dat past in de reeks artikelen die ik over functioneren en beoordelen op de website heb geplaatst.

Is er wat mis met het traditionele beoordelen?

Het traditionele beoordelen is een manier waarbij er aan het begin van het jaar doelen werden gesteld, waarop je aan het einde van het jaar werd beoordeeld. Ergens in dat jaar zat wellicht nog een functioneringsgesprek of een voortgangsgesprek. Dat ligt er maar aan hoe je dat als bedrijf invult.
Is daar wat mis mee? Wat mij betreft niet. Maar tegenwoordig praat men daar vaak over in de trant van: ‘beoordelen is een continu proces’. Alsof dat nieuws is! Voor mij is dat logica. Al jaren roep ik ‘functioneren en beoordelen, doe je 365 dagen per jaar’.

Wat sommige mensen ook mis vinden aan de traditionele beoordelingssystematiek is dat de boodschap van de leidinggevende komt en dat de boodschap onder aan de streep eenzijdig is. Daarom wordt er soms voor gekozen om feedback te vragen bij collega’s en klanten. Ook wordt er meer regie van de medewerker verwacht, waardoor hij/zij meer invloed krijgt op de eigen beoordeling. Lees ook: collega's betrekken bij de beoordeling.

Wat er volgens mij ook mis mee is: we hebben een hekel gekregen aan bazen, aan hiërarchie, aan iemand die ons vertelt wat we moeten doen en hoe we ’t moeten doen. Beoordeeld worden vinden wij niet zo gemakkelijk. Lees ook: hiërarchie we zijn er klaar mee.

Het nieuwe beoordelen

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Het gaat niet om beoordelen!

Voor ik nu naar het nieuwe beoordelen ga, stel ik vast dat het primair niet om beoordelen gaat en al helemaal niet over een beoordelingsgesprek. Op de werkvloer gaat het om functioneren! Wat dat is?

  • Je taken goed uitvoeren (kwalitatief en kwantitatief)
  • Goed met je verantwoordelijkheden en bevoegdheden omgaan

En daarop word je beoordeeld! Met als doel:

  • Goed functioneren bevorderen en beter functioneren stimuleren
  • On speaking terms blijven over de voorwaarden van goed functioneren
  • Bespreken wat bijdraagt c.q. afbreuk doet aan goed functioneren
  • Bespreken of de beloning aangepast moet worden in verband met goed functioneren

Het nieuwe beoordelen: wat is dat?

Wat het nieuwe beoordelen dan precies is, dat bepaal je zelf! De vraag is dus ook of er vernieuwing moet zijn? Wat wil je bereiken met het nieuwe beoordelen?

  • Wil je meer het eenzijdig oordeel van de leidinggevende loslaten door bijvoorbeeld collega’s feedback te vragen?
  • Wil je meer zelfregie ontwikkelen bij de medewerker door hem/haar bij de beoordeling te betrekken?
  • Wil je continu in gesprek over ‘goed functioneren’?

Beoordelen draagt bij aan ontwikkeling

Ik zeg dat beoordelen bijdraagt aan ontwikkeling van de medewerker. Zoals je vroeger in een gilde een vak leerde van een vakman of vakvrouw, zo kun je nu ook een vak leren of verrijken op de werkvloer. Of je nu slager wordt, straatmaker, constructeur of timmerman: er is op de werkvloer altijd wel een ervaren vakman of vakvrouw, van wie je iets kunt leren. Soms is het daarom belangrijk om je werk te laten beoordelen door een vakman of vakvrouw. Iemand met inzicht, kennis en ervaring. Die in één oogopslag ziet, wat jij ervan gemaakt hebt.

Beoordelen draagt bij aan goed functioneren

Beoordelen helpt wanneer we over functioneren praten. Werkgevers hebben verwachtingen en mogen die ook uiten. Door te praten over beoordelen en door continu over beoordelen te praten, verbeter je functioneren. De medewerker weet dan wat goed is, wat beter kan of zelfs beter moet. Weten wat goed is, heeft ook een functie, want het draagt in hoge mate bij aan zelfvertrouwen. Weten wat beter kan, draagt bij aan ontwikkeling van de medewerker.

Beoordelen is ook waardering

Een medewerker beoordelen, is wat mij betreft ook waardering geven. Dat is tijd en moeite nemen om je in het functioneren van de medewerker te verdiepen en investeren in tijd om er samen over te spreken. Natuurlijk wordt beloning en salaris ook vaak gekoppeld aan het beoordelingsgesprek. Soms is er reden om een salarisverhoging door te voeren. Of wellicht komt de medewerker in een andere loonschaal. Maar wat belangrijk is: het gaat niet om salaris of salarisverhoging. Het gaat erom dat je de medewerker ook in financiële zin op waarde schat. Wanneer je dat als leidinggevende begrijpt, zal salaris nooit een issue zijn.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Hoogsensitief: label of labiel?

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: hoogsensitief, label of labiel?

HSP ebook

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.