Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Collega’s betrekken bij de beoordeling van de medewerker

Moet je collega’s betrekken bij de beoordeling van de medewerker? Die geluiden gaan steeds meer op, bijvoorbeeld door een 360-graden-instrument te gebruiken en collega’s te vragen om feedback te geven op het functioneren van de medewerker.

Waarom zou je?

Waarom men dit doet, is niet moeilijk uit te leggen. Vaak vindt men dat de leidinggevende te veel zeggenschap heeft over de beoordeling van de medewerker. In het traditionele beoordelingssysteem is de leiding te veel en te eenzijdig aan het woord. Zijn/haar eindoordeel is doorslaggevend en dat geeft hem/haar ook een machtspositie.
En natuurlijk ligt een eenzijdig oordeel in de gevarenzone wanneer het van één persoon afhangt. In theorie bestaat objectief beoordelen wel, maar de praktijk leert anders. Dus de vraag naar extra input voor de beoordeling begrijp ik wel. Het kan de blik van de leidinggevende genuanceerder of juist stelliger maken. Het kan voorkomen dat er een tunnelvisie bij de leiding ontstaat door te veel vanuit eigen perceptie naar de medewerker te kijken. Dat zie ik wel als een voordeel!

Beoordelen door collegas?

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Feedback of beoordelen

Ik wil verschil maken tussen feedback ophalen bij de collega’s, waarna je als leidinggevende jouw beoordeling samenstelt of de collega’s vragen om een beoordeling te geven van de medewerker. Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor het functioneren en beoordelen van jouw medewerkers. Een taak die je nooit mag delegeren! Het is een kerntaak uit jouw functie. Dus nogmaals: feedback vragen, prima! Collega’s vragen om de medewerker te beoordelen: nooit aan beginnen!

Zijn er ook nadelen?

Ja, er zijn ook nadelen. Een eerste punt dat ik hier wil noemen: beoordelen is een vak. Ik heb fotografie als hobby maar ik heb er een groot verschil in als mijn docent fotografie mijn foto beoordeelt, of wanneer een leek feedback geeft op de foto die ik maakte. Die feedback vertelt wel iets en ik zeg niet dat dit niets waard is. Maar wanneer je door een vakman of vakvrouw wordt beoordeeld, dan weet je dat die ook kennis van zaken, inzicht en praktijkervaring heeft.
De vraag is of de collega’s zulk inzicht ook hebben wanneer ze feedback geven op een beoordeling.

Voorwaarden

Wanneer je collega’s wilt betrekken bij de beoordeling van een medewerker, dan wil ik er wel een voorwaarde aan verbinden.

  • Het moet namelijk wel veilig zijn. En is er die veiligheid ook onder collega’s?
  • Heeft het op betrekkingsniveau ook impact onderling, wanneer er negatieve input is geleverd door de collega’s?
  • In hoeverre is de opgehaalde feedback open en bespreekbaar onderling? Of gebeurt alles achter de rug om van de medewerker en wordt er in het geniep van alles ingevuld?
  • Als het onderling tussen twee collega’s niet botert, hoe ga je dan om met feedback op de beoordeling?

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.