Traditionele beoordelingssystemen zijn achterhaald
Traditionele beoordelingssystemen zijn achterhaald. Tenminste, als ik zo de media wat volg, dan blijkt het om het nieuwe beoordelen te gaan tegenwoordig. Ook het functioneringsgesprek is al afgeschaft. We gaan nu een nieuwe route aanvliegen, wanneer het om functioneren en beoordelen gaat. En dat past in een tijd van modern leiderschap!
Wat is er achterhaald?
Er zijn een paar zaken die we in deze tijd achterhaald lijken te vinden, als ik zo eens rondvraag.
- Ten eerste wordt de beoordeling te eenzijdig bij de werkgever of leidinggevende neergelegd. Men vindt dat de medewerker meer zelfregie zou mogen ontwikkelen als het gaat om de zelfbeoordeling. Het oude model is: passief op de stoel wachten tot de leiding vertelt hoe hij/zij de medewerker beoordeelt.
- Als tweede vindt men vaak dat de beoordeling te veel door de bril van de leiding plaatsvindt. Moet je ook niet collega’s vragen of klanten via een 360-gradenfeedbackmethode? Moeten we de collega’s betrekken bij de beoordeling van de medewerker zodat er een meer evenwichtig beeld ontstaat?
- Als derde: je moet continu in gesprek zijn over functioneren en beoordelen. In het oude model hing dit teveel aan die paar personeelsgesprekken vast die gevoerd werden. Overigens roep ik al jaren dat beoordelen en functioneren zich niet beperkt tot een paar gesprekken. Functioneren en beoordelen doe je 365 dagen per jaar. Als het goed is komt dat ook steeds weer op de gespreksagenda. Of het nu gaat om een functioneringsgesprek, een beoordelingsgesprek, een praatje bij de koffiemachine, een bila of een moment van sparren.
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training beoordelingsgesprekken
Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Het gaat niet om het systeem
Ook bij beoordelen geldt: ‘het gaat niet om het beoordelingssysteem, maar zonder systeem lukt beoordelen nu eenmaal niet’. Een systeem zorgt ervoor dat je gelijke monniken met gelijke kappen op gelijke wijze beoordeelt. Maar hoe je met het systeem omgaat, is doorslaggevend voor een goede beoordeling.
Leidinggeven is een vak
Ik word me steeds bewuster van het feit dat leidinggeven een vak is. Functioneren en beoordelen is een teer en belangrijk onderwerp dat aandacht vraagt, zorgvuldigheid en integerheid. Beoordelen is niet snel even een checklist afwerken en wat kruisjes zetten in de juiste hokjes. Beoordelen is bijdragen aan groei en ontwikkeling van de medewerker. En natuurlijk moet er soms gesnoeid worden, wil de plant groeien. Daarover mag je duidelijk zijn en in gesprek gaan. Dat is wat anders dan het eenzijdig opleggen van de mening van de leidinggevende over het functioneren van de medewerker.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.