Beoordelingssysteem: welke systematiek is het beste?
Welk beoordelingssysteem is het beste? Welke methodiek kun je als organisatie of leidinggevende het beste hanteren? Hoe beoordeel je de prestaties, taakuitvoering, competenties van de medewerker? In dit artikel ga ik in op de urgentie en belangrijkheid van systemen bij beoordelingen en beoordelingsgesprekken.
Het gaat niet om systemen maar zonder systemen lukt het soms niet
Het belangrijkste punt: beoordelen gaat niet over systemen. Mensen zijn nu eenmaal niet in hokjes in te kaderen. Ik heb wel veertig of vijftig verschillende systemen verzameld van tal van organisaties (overheid, MKB, onderwijs) met zeer uiteenlopende varianten. Het volgende is van belang:
- Welk systeem je ook kiest: alle systemen hebben een keerzijde (het beste systeem bestaat niet)
- Systemen moeten niet leidend zijn: het gaat over mensen
- Het gevaar van systemen is dat de essentie niet aan de orde komt
- Systemen veronderstellen beheersbaarheid maar wie de menshuishouding wil beheersen middels systemen slaat de plank volledig mis
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training beoordelingsgesprekken
Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Waarom dan een systeem?
Een beoordelingssysteem heeft als doel: eenduidigheid bevorderen en voorkomen dat leidinggevenden allemaal naar eigen inzicht omgaan met beoordelingen. Een ander doel kan zijn dat een aantal basale zaken op dezelfde manier worden vastgelegd. Dus nogmaals: het gaat niet om het systeem, maar soms ontkom je er niet aan.
De essentie
Wat is de essentie bij beoordelen? In feite gaat het om de doelstelling namelijk: beter functioneren stimuleren en bevorderen. Beter functioneren, wil niet zeggen dat er iets fout is of dat er iets niet goed zou gaan. Verbeteren kan ook terwijl het goed gaat. Persoonlijke groei en organisatiegroei is een ontwikkelproces. Organisaties kunnen dat bevorderen en stimuleren maar ook afbreken, demotiveren.
Het gesprek: de beste methode
Open gesprekken en voortdurende feedback zijn de instrumenten die ik benoem tot het beste systeem om te beoordelen. Feedback op wat goed gaat maar ook op wat beter kan. Wat ons betreft ook feedback op wat beter moet. Wellicht is het goed om jou als leidinggevende een aantal vragen te stellen:
- Wat was de toegevoegde waarde van de medewerker voor jouw organisatie en jouw team?
- Heeft de medewerker zich ontwikkeld het afgelopen jaar? Zo ja, kun je benoemen op welke punten?
- Zijn er aspecten waar jouw medewerker stil is blijven staan qua ontwikkeling (terwijl de organisatie wel de behoefte had dat de medewerker deze ontwikkeling zou doormaken)?
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.