Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Leidinggevenden in het middenkader vaak zwaarbelast

Leidinggevenden in het middenkader krijgen vaak heel wat voor hun kiezen. Zo worden ze vaak ingezet om de operationele doelstellingen te realiseren en meestal zijn ze daar verantwoordelijk voor. Vanuit die hoedanigheid hebben ze te maken met het hoger management (en de eisen die gesteld worden van bovenaf). Anderzijds sturen zij de medewerkers aan die ook hun wensen en eisen hebben.

Middle-management heeft een sleutelfunctie

Kortom: de middle-manager of middenmanager heeft een sleutelfunctie binnen de organisatie. Toch wordt dit niet altijd zo gezien. De middle-manager moet enerzijds de visie en strategie over de bühne brengen bij zijn/haar medewerkers. Het team moet meegenomen worden in een veranderende organisatie. Nieuwe strategieën moeten worden geïmplementeerd en het is aan de middenmanager om met weerstanden van de medewerkers om te gaan.

Anderzijds moet de middenmanager het managent c.q. de directie overtuigen van wat praktisch haalbaar is, wat de mogelijkheden van zijn/haar medewerkers of afdeling zijn, van noodzakelijke investeringen die gedaan moeten worden etc.

Leidinggevenden middenkader zwaar belast

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training basisvaardigheden

Bekijk de training basisvaardigheden leidinggeven voor leidinggevenden en managers. Zowel individueel aanbod als groepstraining wanneer meerdere leidinggevenden uit jouw organisatie deze training willen volgen.

Training basisvaardigheden leidinggeven

Gesandwiched worden tussen de medewerker en het management

Soms bekruipt de manager uit het middenkader het gevoel dat hij/zij gesandwiched wordt. Hoe dat komt? Hij/zij kan het niet goed doen immers. Dagelijks staat hij/zij in tussen de belangen (en zeg maar rustig de druk) van bovenaf en van beneden. Dat kan ertoe leiden dat de leidinggevende klem komt te zitten en het gevoel heeft dat hij/zij geen kant op kan. Soms is het zelfs moeilijk om dat met de één of de ander te bespreken. Aankaarten bij iemand uit het hoger management kan een belemmering zijn voor de leidinggevende en dit soort zaken vertrouwelijk met de medewerkers bespreken is onverstandig. Gevolg? De leidinggevende:

  • Ervaart weinig steun en heeft het gevoel er alleen voor te staan
  • Ervaart weinig dankbaarheid en waardering: hij/zij kan het zelden goed doen
  • Kan worstelen met vraagstukken zonder dit bespreekbaar te maken (omdat hij/zij het gevoel heeft dat dit niet kan)

Verantwoordelijkheden lager in de organisatie

Het werd met een mooi woord integraal management genoemd maar in veel organisaties werden verantwoordelijkheden lager in de organisatie gelegd. Dat betekent dat er veel leidinggevenden zijn die nog meer (en naar mijn mening te veel) voor de kiezen kregen. Te vaak werd wel de verantwoordelijkheid gedelegeerd maar niet de bevoegdheid. En wat ik ook ontmoet is het volgende: bij mooi weer is de middle-manager verantwoordelijk en bevoegd en de directie kan pronken met de resultaten. Bij slecht weer is het middenkader wel verantwoordelijk maar niet bevoegd. Opeens greep de directie in of nam de directie toch beslissingen die volgens afspraken bij het middenkader thuishoorden. De directie ziet het middenkader dus als incompetent.

Middenkaderfuncties doorslaggevend in een organisatie

Naar mijn mening zijn leidinggevende functies in het middenkader doorslaggevend voor het welslagen van de organisatie. Zij maken het verschil. Ze zijn de verbinding tussen de spitsen en de verdediging. Communicatie is een sleutelwoord. Ze moeten kunnen onderhandelen naar boven en naar beneden. Ze hebben overtuigingskracht nodig naar de eigen medewerkers om ze mee te krijgen in de visie van de organisatie. Maar ze hebben anderzijds ook overtuigingskracht nodig om het management te overtuigen van bepaalde zaken (omhoog managen). Met name dat laatste wordt nog weleens gebagatelliseerd alsof dat allemaal wel meevalt. Maar vraag je jouw managers maar eens wat hun het zwaarste valt en wat zij het moeilijkste vinden. Je zult soms verbaasd opkijken!

Training leidinggeven voor het middenkader

Voor het middenkader hebben wij een aantal trainingen ontwikkeld zoals:

Leerdoelen

Bekijk leerdoelen voor de training basisvaardigheden leidinggeven. Geschikt voor startende leidinggevenden en voor doorgegroeide leidinggevenden.

Leerdoelen basisvaardigheden leidinggeven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.