Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Knelpunten in organisaties en bedrijven

Knelpunten in jouw organisatie of bedrijf? Iedere organisatie kent knelpunten en iedere fase van de bedrijfsvoering heeft zijn eigen vraagstukken. Dat wordt vaak onterecht als negatief of vervelend ervaren. Knelpunten worden vervelend wanneer ze niet structureel worden opgelost of wanneer je ze negeert.

Betekenis en definitie

Wanneer er een knelpunt in jouw spieren ontstaat heeft dat vaak oorzaken zoals: verkeerde bewegingen, te weinig of geen beweging (onderbelasting), teveel bewegingen (overbelasting), verkeerde houding of eenzijdige houding. In jouw organisatie kun je die vergelijking ook maken. Knelpunten in jouw organisatie ontstaan door:

  • Het niet vervullen van behoeften (marktbehoeften, klantbehoeften, organisatiebehoeften, medewerkerbehoeften, teambehoeften)
  • Het overmatig vervullen van behoeften (marktbehoeften, klantbehoeften, organisatiebehoeften, medewerkerbehoeften, teambehoeften, informatiebehoeften)
  • Verkeerde bewegingen (onjuiste keuzes, onjuiste communicatie)

Veranderde behoeften

Groei van jouw bedrijf of inkrimping zorgt voor verandering qua behoeften. Er ontstaan bijvoorbeeld andere informatiebehoeften binnen de organisatie. Of jouw klanten dienen op een andere manier bediend te worden dan vroeger het geval was. Voortdurend zal jouw organisatie moeten aansluiten op veranderde behoeften in de markt. En dat veroorzaakt knelpunten.

 

Knelpunten in uw organisatie

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Wegwijzers naar behoeften

Knelpunten binnen de organisatie wijzen jou de weg naar jouw behoeften. De kunst voor leidinggevenden en ondernemers is om geen knelpuntenoplosser te worden maar om je vooral te richten op behoeften. Knelpunten wijzen je in feite de weg. Je hoort ze aankomen en je ziet ze aankomen (als je dat wilt). Soms zijn ze te voorkomen door tijdig bij te stellen en in te grijpen. Soms gaat het zo snel dat ze niet tijdig te voorzien zijn. Maar wanneer jij je richt op behoeften, los je de knelpunten altijd op.

Voorbeelden

Onderstaand tref je voorbeelden van knelpunten.

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.