Arbeidsuitval, arbeidsverzuim of ziekteverzuim voorkomen
Arbeidsuitval en arbeidsverzuim voorkomen is wellicht één van de belangrijkste verantwoordelijkheden voor leidinggevenden wanneer het over ziekteverzuim gaat. Je zegt: dat gaat toch nooit lukken? En daarin heb je gelijk! Verzuim voorkom je niet. Waar het om gaat is: dat verzuim voorkomen waar je invloed op hebt.
Wat heeft invloed op verzuim?
Leidinggevenden hebben vaak meer invloed op vermijdbaar verzuim dan ze zelf denken. Sterker nog: als leidinggevende kun je er zelf een cruciale rol in vervullen. Ik noem een paar voorbeelden:
- Het creëren van een veilige werkomgeving waarbij regels van veiligheid strikt in acht worden genomen
- Het creëren van een open en positief werkklimaat en prettige werksfeer binnen jouw team
- Het bevorderen van een veilige omgeving waarin teamleden elkaar feedback geven en elkaars kwaliteiten benutten
- Het bevorderen van open werkrelaties binnen jouw team maar ook met jou als leidinggevende
- Het waarderen en respecteren van jouw medewerkers
- Aandacht geven aan de teamleden: ook aan de persoonlijke omstandigheden
- Anticiperen op problemen binnen het team
Training duurzame inzetbaarheid
Bekijk de mogelijkheden voor de training duurzame inzetbaarheid.
Training verzuim en inzetbaarheid
Bekijk de mogelijkheden voor de training verzuimmanagement.
Vertrouwensrelaties opbouwen
Wanneer je als leidinggevende een vertrouwensrelatie opbouwt met jouw medewerker, zal je zien dat verzuim gemakkelijker bespreekbaar is dan wanneer dit vertrouwen er niet of onvoldoende is. Medewerkers zullen zich namelijk eerder blootgeven over hun situatie maar ook over de eigen mogelijkheden en eigen onmogelijkheden. Medewerkers die zich gerespecteerd voelen, zijn eerder bereid mee te denken in oplossingen dan wanneer ze het gevoel hebben dat ze wantrouwig gecontroleerd worden door de leidinggevende.
Ziekte hoeft niet altijd tot verzuim te leiden
Hoewel we weten dat het een oneliner is, noemen we het toch: ziekte hoeft niet altijd tot verzuim te leiden. Er is verschil tussen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Of om nog een oneliner uit de doos te pakken: ziekte overkomt je, verzuim is soms te voorkomen. Verzuim is legitiem wanneer de medewerker werkelijk niet in staat is om zijn functie uit te oefenen, om vervangende werkzaamheden uit te voeren of wanneer werk afbreuk doet aan zijn/haar herstel. Echter er zijn ook tal van andere situaties waarbij verzuim vermijdbaar kan zijn zoals:
- Het serieus nemen, aanpakken en oplossen van arbeidsconflicten met jou als leidinggevende en het tijdig voorkomen en oplossen van verstoorde verhoudingen binnen teams
- Tegengaan van pesten op het werk
- Bespreekbaar maken van frequent kortdurend ziekteverzuim als gevolg van bepaalde omstandigheden waarin de medewerker verkeert
- Aanpassen werkomstandigheid
- Aanpassen werktempo, functie, takenpakket
- Aanpassing arbeidstijden (indien mogelijk)
- Werkdruk en werkstress bespreekbaar maken en houden
- Minder overwerk of de medewerker verlofdagen gunnen
- Ondersteuning door coaching of training op het gebied van timemanagement of stressmanagement
Publicaties
Lees ook: publicaties over gezonde organisaties en teams.
Auteur
Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink