Frequent ziekteverzuim: is jouw medewerker regelmatig ziek?
Is jouw medewerker met regelmaat ziek en kun je er niet goed achter komen wat de oorzaak hiervan is? Dan is het zaak om met jouw medewerker in gesprek te gaan en te onderzoeken wat de mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn. Een taak voor de leidinggevende is: bewustwording creëren bij de medewerker rond de eigen verantwoordelijkheid rond ziekte en verzuim.
Wat is frequent?
Wat frequent is moet je als organisatie vaststellen. Voor de ene organisatie is dat vier keer per jaar, een ander hanteert de norm van vijf keer per jaar etc. Overigens gaat het niet zozeer om de norm maar eerder om te achterhalen wat de oorzaak is van frequent kortdurend ziekteverzuim.
Verzuimgesprek
Een verzuimgesprek is van belang bij frequent verzuim. Uiteraard met als doel om vermindering van verzuim te bevorderen. Dat doe je door de oorzaak te achterhalen en hier passende afspraken over te maken met jouw medewerker.
Training duurzame inzetbaarheid
Bekijk de mogelijkheden voor de training duurzame inzetbaarheid.
Training verzuim en inzetbaarheid
Bekijk de mogelijkheden voor de training verzuimmanagement.
Oorzaken
Uit de praktijk blijkt dat frequent verzuim vaak andere oorzaken heeft dan ziekte. Nu ligt het aan de vertrouwensrelatie die je met jouw medewerker hebt of de medewerker ook bereid is om zich bloot te geven over de werkelijke situatie. Enkele tips:
- Respecteren van de privacy van de medewerker is belangrijk
- Ga als leidinggevende niet de psycholoog uithangen maar schakel bijvoorbeeld de bedrijfsarts in om nader onderzoek te doen wanneer dat nodig is.
- Een mogelijke oorzaak kan zijn dat de medewerker privé problemen heeft zoals: financiële problemen, relatieproblemen, problemen met de kinderen etc. Een objectieve rol van jou als leidinggevende is dan van groot belang.
- Een andere oorzaak kan zijn dat er omstandigheden op het werk zijn waardoor verzuim ontstaat. Soms zijn dat omstandigheden die je niet kent of waar je zelfs geen vermoeden van hebt. Er kan sprake zijn van verstoorde verhoudingen op het werk tussen teamleden, zelfs pesten of intimidatie behoort tot de mogelijkheden.
- Wellicht ontbreekt de match tussen wat de functie vraagt en wat de medewerker in zich heeft qua mogelijkheden en competenties. In dat geval is actie noodzakelijk.
Afspraken
Belangrijk is om tot afspraken te komen die gericht zijn op vermindering van verzuim. UIteraard is evaluatie noodzakeijk.
Publicaties
Lees ook: publicaties over gezonde organisaties en teams.
Auteur
Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink