Visie op leren en ontwikkelen
Heeft jouw organisatie een visie op leren en ontwikkelen? Of gaat het op de manier van: ‘u vraagt en wij draaien?’. Met andere woorden: als een werknemer vraagt om een opleiding dan wordt dat toegekend en als er niet om wordt gevraagd gebeurt er niet zoveel.
Waarom is het belangrijk?
Leren en ontwikkelen hoort bij organisatieontwikkeling, teamontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling van jouw medewerkers. Ze horen alle drie bij elkaar.
Leiderschap is altijd gericht op ontwikkeling. Ik zeg: altijd! Want ontwikkeling biedt zekerheid en continuïteit. Wanneer jouw medewerkers zich ontwikkelen, is er groei. Dat kan persoonlijke groei zijn maar het is ook de groei van de organisatie.
Doe de leiderschapstest!
Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!
Cultuurscan
Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!
Training en coaching gericht op leiderschap
Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.
Kunnen, willen en zijn
Leren en ontwikkelen vindt plaats in de trits van kunnen, willen en zijn. Leiderschap ontwikkelt zich ook in deze trits trouwens. Maar ik leg het uit.
Kunnen is vermeerdering van kennis en kunde
Wanneer je ontwikkeling toespitst op wat jouw medewerkers kunnen, dan vermeerder je kennis, werkervaring, inzichten en vaardigheden. Dat doe je door actief opleidingen aan te bieden maar ook trainingen en cursussen. Een andere mogelijkheid is intern mentorschap, waarbij een onervaren medewerker gekoppeld wordt aan een ervaren collega, die hem/haar on the job de fijne kneepjes van het vak bijbrengt. Dit heeft tevens het voordeel dat het werk niet onderbroken hoeft te worden voor externe cursussen, en dat de kennis van de ervaren medewerkers ook op lange termijn behouden blijft binnen de organisatie.
Willen is vermeerdering van inzet en motivatie
Wanneer je ontwikkeling toespitst op wat werknemers willen, dan ga je bezig met motivatie, inzet, toewijding, passie of bezieling maar ook talentontwikkeling. Belangrijk is dat medewerkers die dingen willen, die aansluiten bij wat ze kunnen en wie ze zijn. Belangrijk is dat ze zichzelf niet overvragen, maar ook niet te weinig vragen van zichzelf. Ontwikkeling van willen wordt gestimuleerd en gefaciliteerd door coaching, supervisie, intervisie en o.a. ook loopbaancoaching.
Zijn is vermeerdering van zelfinzicht
Wanneer je ontwikkeling toespitst op wie de medewerker is (ZIJN), dan praat ik over ontwikkeling van zelfinzicht inzake zijn/haar kwaliteiten, persoonlijke waarden, overtuigingen (belemmerend of stimulerend) en talenten.
Lees ook: visie op HRM ontwikkelen
Afstemming is nodig
Afstemming in de trits van willen, kunnen en zijn is van groot belang. Het voorkomt ziekte en verzuim, het voorkomt demotivatie maar ook disfunctioneren. Het is dus een voortdurend proces wat nooit af is.
Afstemming van leren en ontwikkelen is ook nodig op de visie van de organisatie, de doelen die gehaald moeten worden. Kernvragen zijn:
- Zijn jouw medewerkers toegerust qua bekwaamheid en bereidheid om de organisatiedoelen te realiseren?
- Loopt jouw bedrijf voorop qua kennis en kunde zodat je wendbaar bent en met gemak inspeelt op marktontwikkelingen?
- Zit er élan in jouw bedrijf en straal je dat ook uit op jouw klanten?
- Is er bezieling binnen jouw organisatie en werk je daar ook aan?
Wanneer je visie hebt ontwikkeld op leren en ontwikkelen, kun je daarna strategische opleidingsplannen maken.
Organisatievisie
Dit artikel is geschreven in de serie: organisatievisie ontwikkelen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.