Organisatievisie inspirerend en overtuigend overbrengen
Als directeur of manager moet je de visie en strategie van de organisatie vertolken en uitdragen. Maar hoe doe je dat op inspirerende en overtuigende wijze en hoe creëer je draagvlak bij de medewerkers?
Visie van de organisatie helder verwoorden
Het is van groot belang dat een visie helder en duidelijk verwoord wordt. Het moet zo duidelijk zijn dat ook (onze slogan) de conciërge en de schoonmaker thuis exact kunnen navertellen wat de visie en strategie van de organisatie is. Is dat niet het geval? Operatie mislukt. Moet het dan in Jip en Janneke taal? Dat gaat me te ver maar het moet aansluiten bij de belevingswereld van jouw medewerkers. Herkenning is noodzakelijk. Daarom mag een organisatievisie ook geen theoretisch verhaal zijn of een academisch pronkstuk dat uitsluitend geschikt is voor de bureaula.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Communicatietraining voor leidinggevenden
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Draagvlak creëeren
Belangrijk is dat je draagvlak creëert en jouw medewerkers achter de visie staan van jouw organisatie. Nog belangrijker is dat ze het ook zelf gaan uitdragen. Dit gaat alleen lukken wanneer je draagvlak binnen de organisatie verkrijgt voor de ingeslagen weg.
Commitment verkrijgen en weerstanden overwinnen
Een organisatievisie kan best ambitieus, onorthodox, onconventioneel zijn. Dat wil zeggen: wellicht wil je nieuwe en andere wegen inslaan die aansluiten bij nieuwe kansen, markten en mogelijkheden. Soms kun je dan intern tegen weerstanden aanlopen bijvoorbeeld de natuurlijke weerstand tegen verandering. Als leidinggevende moet je weerstanden kunnen overwinnen en de handen op elkaar krijgen voor de organisatievisie. Kortom: je moet commitment en betrokkenheid verkrijgen.
Inspirerend en overtuigend
Je inspireert en overtuigt medewerkers wanneer je aansluiting vindt in jouw boodschap bij hun belevingswereld. Dat is wat anders dan PEPtalk benutten. Overigens is de werking van peptalk nog kortdurender dan paracetamol. Het moet landen in jouw organisatie. Medewerkers dienen geholpen te worden om vorm te geven aan de organisatievisie. Het moet binnen hun bereik liggen ook al is het grensverleggend. De visie overtuigend uitdragen hoort bij het managen van richting.
Basis voor interne communciatie
Wanneer je draagvlak kunt bewerkstelligen voor de organisatievisie heb je een goede basis voor de interne communicatie. Een medewerker wil weten waar we naar toe gaan. Door het vertolken van de organisatievisie geef je richting aan de organisatie.
Vraagstukken en problemen
Indien de visie niet helder verwoord is of er onvoldoende draagvlak en commitment is binnen de organisatie ontstaan er problemen zoals:
- men zegt ja en men bedoelt nee
- er is geen vertrouwen in het slagen van de visie en strategie (ook al zegt men van wel)
- de visie wordt intern op verschillende wijzen uitgelegd (en dus ook richting klanten en leveranciers)
- er ontstaat verdeeldheid en discussie
Leerdoel voor de training communicatie
Een leerdoel voor directies en managers is om de organisatievisie en strategie overtuigend en inspirerend uit te dragen.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- bekijk de training communicatie voor technici
- bekijk de leerdoelen communicatie voor leidinggevenden
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.