Belemmeringen bij organisatieveranderingen
Belemmeringen om veranderingen in organisaties door te voeren zijn er genoeg. Als leidinggevende, directie of managementteam heb je daar een taak en verantwoordelijkheid in. Veranderingen in jouw organisatie kunnen stagneren wanneer je deze verantwoordelijkheid niet neemt.
Verandering: je ontkomt er niet aan!
Iedere organisatie verandert: ook jouw organisatie zal mee moeten in de vaart der volkeren. Voortdurende innovatie is nodig maar ook nieuwe wet- en regelgeving, veranderde klantbehoeften, nieuwe technologieën zorgen ervoor dat jouw organisatie veranderen moet.
Gedragsverandering
Gedragsverandering is één van de moeilijkste aspecten bij organisatieverandering. Die nieuwe machine is nog wel een keer aangeschaft en geïnstalleerd en het nieuwe softwarepakket (hoe ingewikkeld het bij jou ook zal zijn) is op enig moment wel geïmplementeerd binnen de organisatie. Gedragsverandering duurt langer. Omdat het over de zachte factoren binnen jouw organisatie gaat zoals cultuur en interne communicatie. Daarbij kun je denken aan veranderingen op het terrein van kwaliteitsverbetering, veiligheid, hygiëne of milieu.
Training leidinggeven aan veranderingen
Wij verzorgen de training leidinggeven aan veranderingen (voor leidinggevenden).
Training omgaan met veranderingen
Wij verzorgen de training omgaan met veranderingen (organisatieverandering of verandering op het persoonlijk vlak)
Voorbeelden van stagnerende factoren
We noemen enkele voorbeelden van mogelijke belemmerende factoren:
- Je wilt de verandering te snel doorvoeren en je onderschat de impact die de wenselijke verandering heeft op jouw medewerkers
- Je hebt te weinig oog voor de weerstand die verandering kan oproepen in de organisatie
- Je bent louter rationeel bezig en je gaat voorbij aan de onderbuikgevoelens binnen jouw bedrijf
- De doelen die je hebt geformuleerd zijn voor jouw medewerkers niet concreet maar veel te abstract
- De wenselijke verandering is niet duidelijk: medewerkers weten niet wat ze morgen nu precies anders moeten doen dan gisteren.
- Je hebt te weinig aandacht besteed aan het creëren van draagvlak en commitment
- Er zit te veel oud zeer binnen de organisatie van vroeger uit en dat is nog steeds een belemmering voor een aantal mensen
- Je hebt te weinig aandacht aan jouw middenkader besteed die een cruciale rol speelt bij het doorvoeren van veranderingen
Training leidinggeven aan veranderingen
Wij verzorgen de training leidinggeven aan veranderingen. Bekijk de leerdoelen voor de training.
Training omgaan met veranderingen
Wij verzorgen de training omgaan met veranderingen (organisatieverandering of verandering op het persoonlijk vlak)
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.