Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Wat is een functioneringsgesprek?

Een functioneringsgesprek is een formeel gesprek tussen de direct leidinggevende en de medewerker. Het gespreksonderwerp is: functioneren met als insteek goed functioneren te bevorderen en functioneren te verbeteren. Soms worden functioneringsgesprekken jaargesprekken genoemd.

Een paar kenmerken van het functioneringsgesprek:

  • Het gesprek is open en is tweezijdig
  • Er is sprake van gelijkwaardigheid tussen de leiding en de medewerker
  • Het gesprek wordt vaak 1 à 2 keer per jaar gevoerd

Doel: functioneren bespreekbaar maken

Een functioneringsgesprek vindt plaats tussen de direct leidinggevende en de medewerker. Is de direct leidinggevende niet bij het gesprek betrokken dan heeft een functioneringsgesprek weinig zin. Het gaat immers ook over het functioneren van de samenwerking tussen de leidinggevende en de medewerker. We zien weleens constructies in bedrijven waarbij de directeur de functioneringsgesprekken doet terwijl de direct leidinggevende er niet bij aanwezig is. Dat is jammer want daarmee mis je de kern en essentie van het functioneringsgesprek.

Functioneringsgesprek: wat is dat?

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Inzicht in functioneren: belangrijk voor de leidinggevende

Als leidinggevende is het van belang om inzicht te hebben in het functioneren van medewerkers. Echter: wat is goed functioneren en wat is slecht functioneren? Hoe krijg je zicht op functioneren en wat wordt er precies mee bedoeld?

  • Kun je het onderbouwen?

    Als leidinggevende zou je al die aspecten moeten kunnen onderbouwen.

    • Waarom voert de medewerker de taken goed uit? Hoe beoordeel je dat?
    • Hoe beoordeel je of de medewerker zijn/haar doelstellingen haalt?
    • Wat versta je onder de medewerker die zijn/haar verantwoordelijkheden neemt?

    Wat is functioneren?

Goed functioneren: verantwoordelijkheid leidinggevende en medewerker

  • Functioneren omvat veel aspecten

    Onder goed functioneren worden meerdere aspecten aangeduid. De medewerker:

    • Voert de taken goed uit
    • Haalt doelstellingen of targets
    • Neemt zijn/haar verantwoordelijkheden
    • Is plezierig in de omgang
    • Beschikt over de juiste competenties
    • Beschikt over de juiste beroepshouding of attitude
    • Past binnen het team of de organisatie

Heeft het nut?

Wat voor nut heeft een functioneringsgesprek? Ik val met de deur in huis door de volgende stelling te nemen: wanneer je on speaking terms bent met de medewerker is een functioneringsgesprek overbodig en wanneer je dat niet bent, helpt een functioneringsgesprek niet. Wanneer het goed is, hoort een medewerker op een functioneringsgesprek niets nieuws van zijn/haar leidinggevende. Hooguit wordt formeel bevestigd wat bij de medewerker allang bekend is. Wanneer een kind op school zijn rapport krijgt en de ouders staan voor verrassingen dan blijkt dat er onvoldoende communicatie tussen het kind en de ouders heeft plaatsgevonden. Terugkomend op de vraag: heeft een functioneringsgesprek nut? Een functioneringsgesprek heeft nut wanneer er:

  • Bij voortduur over functioneren gecommuniceerd wordt. Beperkt zich dat tot een gesprek van 1 of 2x per jaar dan zien we weinig toegevoegde waarde.
  • Niet alleen gekeken wordt naar het verleden maar wanneer vooral ook de toekomst wordt besproken

Functioneren begint bij de aanstelling

Het functioneren van de medewerker begint bij de aanstelling. Als het goed is wordt direct na de selectieprocedure afgesproken wat de verwachtingen over en weer zijn. En daarmee is de basis gelegd voor het eerste functioneringsgesprek en ook het eerste beoordelingsgesprek. Kernvraag tijdens deze gesprekken is: voorzien we nog in elkaars behoeften? En mochten deze behoeften uiteen dreigen te lopen wat gaan we daaraan doen?

Slecht functioneren bespreekbaar maken

Soms moet je ook bespreekbaar maken wanneer de medewerker onvoldoende of slecht functioneert. Hoe voorkom je dat je dat op de verkeerde manier bespreekbaar maakt? Is jouw beoordeling objectief?  Kun je het onderbouwen zonder dat je het op de man of vrouw speelt?

Onvoldoende functioneren medewerker

Voorbereiding

Hoe bereid je als leidinggevende of manager het functioneringsgesprek met de medewerker voor? Waar moet je aan denken? Het is een leerdoel voor de training functioneringsgesprekken. De juiste voorbereiding voor het functioneringsgesprek omvat een aantal aspecten:

  • Geef jouw medewerker ruimschoots de tijd om zich voor te bereiden
  • Bereid je goed voor op het gesprek (m.a.w. zorg ervoor dat je je huiswerk gedaan hebt)

Lees verder: voorbereiding functioneringsgesprek.

Gespreksverslag en follow-up

De follow-up en verslaglegging van het functioneringsgesprek is in feite net zo belangrijk als het functioneringsgesprek zelf. Immers een goed verslag is het beginpunt bij een volgend functioneringsgesprek. Een leerdoel voor veel leidinggevenden voor de training functioneringsgesprekken is om het functioneringsgesprek de juiste follow-up te geven en ook de juiste zaken te verwoorden in een correct gespreksverslag. Lees verder: follow up en verslaglegging functioneringsgesprek.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.