Medewerker oneens met de beoordeling
Oneens met de beoordeling? Is de medewerker van mening dat hij/zij onterecht verkeerd of slecht beoordeeld is door de leidinggevende? Dat is een onaangename situatie voor de medewerker maar heel vaak ook voor de leidinggevende. Wat moet je doen?
Gevolgen: strijd en verstoorde relatie
Een gevolg kan zijn dat er strijd ontstaat over de inhoud van de beoordeling die ontaardt in een verstoorde relatie tussen de werkgever en werknemer. Dat is jammer want een beoordeling heeft als doel om goed functioneren te bevorderen en te stimuleren. Ontstaat er strijd dan creëer je ongunstige omstandigheden om goed functioneren te stimuleren. Niet aan beginnen dus!
Wat is er aan de hand?
Negatieve beoordelingen hebben impact op de medewerker. Er kan angst, verwarring, boosheid ontstaan en onzekerheid over de toekomst zal een rol gaan spelen. Er ontstaat twijfel: ‘wil de werkgever van me af en probeert de leidinggevende me te ontslaan?’. Medewerkers worden bedreigd in hun behoefte aan zekerheid op het moment dat ze een slechte beoordeling krijgen. Ze worden uit de comfortzone gehaald met als doel om in de leerzone terecht te komen. Zodra ze in de paniekzone terecht komen, gaat het mis. De beoordeling brengt dan juist het tegendeel van wat je zou willen bereiken.
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training beoordelingsgesprekken
Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Terechte bezwaren tegen de beoordeling?
Soms hebben medewerkers terechte bezwaren tegen de beoordeling. Ik noem een paar redenen:
- Ze hebben het idee dat er met twee maten wordt gemeten: zaken die hun aangewreven worden als onvoldoende functioneren, worden bij anderen gedoogd
- Ze hebben het idee dat de leidinggevende zich onterecht heeft laten leiden door geruchten of meningen van derden
- Ze merken dat er vooringenomen standpunten zijn bij de leiding en dat er geen sprake is van onpartijdigheid
- Er zijn omstandigheden geweest waardoor de medewerker niet aan de gestelde doelen kon voldoen (bedrijfsomstandigheden maar soms ook privéomstandigheden)
- Ze zijn onvoldoende begeleid door de leiding bij het realiseren van taken en doelen
- Er is tegenwerking van collega’s
- Ze hebben het gevoel dat er gemene spelletjes worden gespeeld met als doel om de medewerker eruit te werken
- Er is sprake van pesten op de werkvloer
Beoordelen: wat is dat?
Dit artikel is geschreven in de serie: wat is beoordelen?
Wat moet je doen?
De vraag is: wil je het oplossen? Wil je samen tot een oplossing komen? Dan is communicatie noodzakelijk, soms in bijzijn van een onafhankelijke derde persoon. Nodig de medewerker uit voor een gesprek en luister naar datgene wat hij/zij te vertellen heeft zonder er meteen door te fietsen met opmerkingen als: ‘nee dat klopt niet wat je nu zegt’.
-
Tip voor de leiding
Wil je inderdaad graag dat de medewerker dat functioneren brengt, wat jouw organisatie verwacht? Geef dan gelegenheid om een verbeterplan te maken waardoor je de discussie over het verleden verlegt naar de toekomst. Heb je geen vertrouwen in de medewerker en is jouw doel om inderdaad via een negatieve beoordeling uiteindelijk afscheid te nemen van de medewerker? Vertel dat dan in één keer en niet via allerlei omwegen. Ook al ontstaat er een arbeidsconflict, dan is communicatie de enige weg om dat conflict op te lossen.
-
Tip voor de medewerker
Neem initiatief en kom met een voorstel om een verbetertraject te volgen. Kijk eerlijk naar jezelf, probeer te incasseren en je te richten op de toekomst. Onze slogan is: wanneer je jouw baan verliest, verlies je veel maar wanneer je jezelf verliest, verlies je alles. Zelfs de kans om ergens anders een baan te vinden.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.