Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Medewerker oneens met de beoordeling

Oneens met de beoordeling? Is de medewerker van mening dat hij/zij onterecht verkeerd of slecht beoordeeld is door de leidinggevende? Dat is een onaangename situatie voor de medewerker maar heel vaak ook voor de leidinggevende. Wat moet je doen?

Gevolgen: strijd en verstoorde relatie

Een gevolg kan zijn dat er strijd ontstaat over de inhoud van de beoordeling die ontaardt in een verstoorde relatie tussen de werkgever en werknemer. Dat is jammer want een beoordeling heeft als doel om goed functioneren te bevorderen en te stimuleren. Ontstaat er strijd dan creëer je ongunstige omstandigheden om goed functioneren te stimuleren. Niet aan beginnen dus!

Wat is er aan de hand?

Negatieve beoordelingen hebben impact op de medewerker. Er kan angst, verwarring, boosheid ontstaan en onzekerheid over de toekomst zal een rol gaan spelen. Er ontstaat twijfel: ‘wil de werkgever van me af en probeert de leidinggevende me te ontslaan?’.  Medewerkers worden bedreigd in hun behoefte aan zekerheid op het moment dat ze een slechte beoordeling krijgen. Ze worden uit de comfortzone gehaald met als doel om in de leerzone terecht te komen. Zodra ze in de paniekzone terecht komen, gaat het mis. De beoordeling brengt dan juist het tegendeel van wat je zou willen bereiken.

Medewerker oneens met de beoordeling

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Terechte bezwaren tegen de beoordeling?

Soms hebben medewerkers terechte bezwaren tegen de beoordeling. Ik noem een paar redenen:

  • Ze hebben het idee dat er met twee maten wordt gemeten: zaken die hun aangewreven worden als onvoldoende functioneren, worden bij anderen gedoogd
  • Ze hebben het idee dat de leidinggevende zich onterecht heeft laten leiden door geruchten of meningen van derden
  • Ze merken dat er vooringenomen standpunten zijn bij de leiding en dat er geen sprake is van onpartijdigheid
  • Er zijn omstandigheden geweest waardoor de medewerker niet aan de gestelde doelen kon voldoen (bedrijfsomstandigheden maar soms ook privéomstandigheden)
  • Ze zijn onvoldoende begeleid door de leiding bij het realiseren van taken en doelen
  • Er is tegenwerking van collega’s
  • Ze hebben het gevoel dat er gemene spelletjes worden gespeeld met als doel om de medewerker eruit te werken
  • Er is sprake van pesten op de werkvloer

Beoordelen: wat is dat?

Dit artikel is geschreven in de serie: wat is beoordelen?

Beoordelen: wat is dat?

Functioneren: wat is dat?

Goed functioneren: wat is dat?

Wat is goed functioneren?

Wat moet je doen?

De vraag is: wil je het oplossen? Wil je samen tot een oplossing komen?  Dan is communicatie noodzakelijk, soms in bijzijn van een onafhankelijke derde persoon. Nodig de medewerker uit voor een gesprek en luister naar datgene wat hij/zij te vertellen heeft zonder er meteen door te fietsen met opmerkingen als: ‘nee dat klopt niet wat je nu zegt’.

  • Tip voor de leiding

    Wil je inderdaad graag dat de medewerker dat functioneren brengt, wat jouw organisatie verwacht? Geef dan gelegenheid om een verbeterplan te maken waardoor je de discussie over het verleden verlegt naar de toekomst. Heb je geen vertrouwen in de medewerker en is jouw doel om inderdaad via een negatieve beoordeling uiteindelijk afscheid te nemen van de medewerker?  Vertel dat dan in één keer en niet via allerlei omwegen. Ook al ontstaat er een arbeidsconflict, dan is communicatie de enige weg om dat conflict op te lossen.

  • Tip voor de medewerker

    Neem initiatief en kom met een voorstel om een verbetertraject te volgen. Kijk eerlijk naar jezelf, probeer te incasseren en je te richten op de toekomst. Onze slogan is: wanneer je jouw baan verliest, verlies je veel maar wanneer je jezelf verliest, verlies je alles. Zelfs de kans om ergens anders een baan te vinden.  

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.