Slechte beoordeling heeft negatieve impact op medewerker!
Een slechte beoordeling kan heel wat impact op jou als medewerker hebben. Ben je tijdens het beoordelingsgesprek negatief beoordeeld door jouw leidinggevende? Dat kan tal van gevoelens oproepen zoals: teleurstelling, boosheid, demotivatie, onzekerheid, twijfel en paniek.
Is het terecht of onterecht?
Vind je de negatieve beoordeling van jouw functioneren terecht of onterecht? Kun je je verplaatsen in de leidinggevende in die zin dat je begrijpt waarom hij/zij zover gekomen is om jouw functioneren als onvoldoende te kwalificeren? Of heb je het gevoel dat de beoordeling niet eerlijk is?
Wanneer je het gevoel hebt dat de beoordeling niet eerlijk of niet objectief is dan zit je in een lastig parket. Je kunt wellicht bezwaar aantekenen tegen de beoordeling of je kunt met de HRM-afdeling gaan praten. Maar de vraag is: wat haalt het uit?
Is de beoordeling naar jouw idee wel terecht dan ben jij aan zet om jouw functioneren te verbeteren. Wellicht ook niet gemakkelijk maar dan kun je er in ieder geval iets aan doen.
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training beoordelingsgesprekken
Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Angst
Een negatieve beoordeling kan ook angst oproepen. Je kunt het gevoel krijgen dat er aan jouw baanzekerheid wordt geschaafd of dat men van je af wil. Je kunt het gevoel van ontslag krijgen maar niet van je afzetten. En dat kan behoorlijk wat twijfels oproepen.
Onderschatting
In de dagelijkse praktijk van coaching en training van medewerkers merk ik dat de gevolgen van slechte beoordelingen nogal eens onderschat worden. Het kan bij medewerkers zeer negatieve gevoelens oproepen. Zeker wanneer men de aangereikte punten (nog) niet herkent of men van mening is dat het niet alleen aan eigen functioneren heeft gelegen. Vaker is er ook angst voor de consequenties van de negatieve beoordeling en hoor ik medewerkers zeggen: ze willen me er gewoon uit werken.
Een leerdoel voor leidinggevenden en managers voor de training beoordelingsgesprekken is: de gevolgen van een negatieve beoordeling begrijpen maar ook de juiste begeleiding bieden om de focus op het positieve te richten namelijk een verbeterd functioneren van de medewerker. De Steven is specialist in training en coaching zowel medewerkers als leidinggevenden en managers. De training beoordelingsgesprekken voeren wij uit voor leidinggevenden als groepstraining en individueel coachingstraject.
Wat moet je doen?
Allereerst moet je nadenken over jouw loopbaan. Zie je kans en is het reëel om van jezelf te verwachten dat je jouw functioneren op dat peil kunt brengen zoals de organisatie het graag van je wil zien? Als dat het geval is dan is het zaak om daarvoor te gaan.
Vervolgens is het goed om te begrijpen hoe het werkt. Dat een negatieve beoordeling onrust veroorzaakt is een normale reactie. In feite word je uit de comfortzone gehaald. Er ontstaat dus onrust oftewel: er komt beweging. Echter het doel zou moeten zijn om te komen tot verbeterd functioneren.
Wat kan helpen is stap voor stap te komen tot een verbeterplan of een verbetertraject op te zetten.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.