Verwachtingen uitspreken is jouw medewerker waarderen
Verwachtingen zijn belangrijk, ook op de werkvloer. Dat wordt sterk onderschat vind ik. Wanneer de leiding iets verwacht van de medewerker, dan is dat een begin van een vorm van waardering. En andersom is het ook zo: wanneer je niets verwacht van jouw werknemer dan is dat gebrek aan waardering.
Verwachtingen verduidelijken
Wat ik vaker om me heen zie gebeuren is dat werknemers zoveel vrijheid krijgen dat onduidelijk wordt wat er van hen verwacht wordt. Dat is doorgaans een gevolg van doorgeschoten zelfsturing en zelforganisatie. Medewerkers moeten zelf bedenken wat ze gaan doen en hoe ze dat gaan doen. Maar de organisatie stelt geen kaders, stelt geen doelen en heeft blijkbaar geen verwachtingen.
Ik sprak deze week met Martin. Hij is hoogopgeleid in de techniek en komt vaak terecht in adviserende functies. Martin zei: ‘Ik wil nooit een zoek-alles-maar-zelf-uit-functie, waar niks van je verwacht wordt, waar je je eigen taken en doelen maar moet verzinnen en waar niemand naar je omkijkt’.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Communicatietraining voor leidinggevenden
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Verwachten is positief
Verwachten is positief. Wanneer je als leidinggevende iets van jouw medewerker verwacht, dan hoop je of reken je op een bijdrage die de medewerker leveren zal. En natuurlijk begrijp ik dat verwachtingen realistisch moeten zijn. Maar daarover gaat dit artikel niet. Want hoe onrealistisch is het als je geen verwachtingen hebt? Hoeveel doelloosheid en zinloosheid schep je en organiseer je wanneer je verwachtingloos bent?
Waarderen begint met verwachten
Wanneer je de medewerker waardeert, schat je de medewerker op waarde. Je begrijpt als leidinggevende en als organisatie wat je van de medewerker kan verwachten. Je hebt de medewerker ingeschat op wat hij/zij kan en wat hij/zij te bieden heeft voor jouw organisatie. Je begrijpt wat de toegevoegde waarde kan zijn van de medewerker.
Verwante informatie
Beoordelen begint ook met verwachten
Je kunt medewerkers pas beoordelen wanneer verwachtingen helder zijn en wanneer je die gecommuniceerd hebt. Wanneer verwachtingen over en weer helder zijn, bevorder je goed functioneren, voorkom je onnodige spanningsvelden en conflicten. Wanneer medewerkers weten waar ze aan toe zijn, draagt dat bij aan vertrouwen. En anders wordt het een zoeken naar richting, onzekerheid of lanterfanten. Maar dat draagt niet bij aan voldoening of werkplezier.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- bekijk de training communicatie voor technici
- bekijk de leerdoelen communicatie voor leidinggevenden
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.