Verwachtingsmanagement
Verwachtingen managen en verwachtingsmanagement is een basis voor het bereiken van resultaten en doelstellingen. We hebben overal mooie termen voor zoals ook het woord verwachtingsmanagement maar het gaat om: wat verwacht jij van de medewerker en wat verwacht de medewerker van jou of van de organisatie? Resultaatgericht leiderschap is gericht op het managen van verwachtingen en behoeften.
Verwachtingen en behoeften
Verwachtingen hebben altijd een relatie met behoeften. Jouw medewerker werkt bij jouw organisatie om te voorzien in de eigen behoeften en jij hebt de medewerker in dienst genomen om te voorzien in de organisatiebehoeften. Verwachtingen managen is dus behoeften managen. Zo lang de arbeidsrelatie in wederzijdse behoeften voorziet, heeft de medewerker een baan en heb jij als organisatie een werknemer.
Het zit tussen de oren
Verwachtingen zitten tussen de oren. Dat is een belangrijk kenmerk voor verwachtingen. En als leidinggevende heb je drie dingen te doen:
- Duidelijk maken wat jouw verwachtingen zijn
- Uitvragen wat de verwachtingen van de medewerker zijn
- De wederzijdse behoeften op elkaar afstemmen
Leiderschapsstijl
Wat voor leiderschapsstijl heb jij als leidinggevende? Doe de online test. Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Resultaatgericht leidinggeven
Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven voor het middenkader en hoger kader.
Basis voor succes
Wanneer er voorzien wordt in wederzijdse behoefte en wanneer er voldaan kan worden aan wederzijdse verwachting is de kans op succes bij het behalen van doelstellingen het grootst. Daarmee ontwikkel je focus op doelen en resultaat. Overigens is iedere medewerker zelf verantwoordelijk voor eigen verwachtingen, behoeften en gevoelens. Lees ook: verwachtingen uitspreken is jouw medewerker waarderen.
Afstemmen is communicatie
Verwachtingen managen gaat dus over communicatie. Het is uitvragen, luisteren en begrijpen wat de ander verwacht. Het is tegelijkertijd duidelijk zijn over jouw verwachtingen als leidinggevende of als organisatie. En die twee elementen stem je op elkaar af.
Belemmeringen en valkuilen
Als leidinggevende en manager moet je ook de valkuilen en belemmeringen kennen:
- De vraag is of medewerkers zich altijd bewust zijn van de eigen behoeften en eigen verwachtingen
- Worden verwachtingen wel uitgesproken?
- Worden verwachtingen serieus genomen en wordt de inbreng van de medewerker serieus gehoord wanneer hij/zij de eigen verwachting uitspreekt?
- Hoe ga je om met tegenstrijdige verwachtingen? Is het veilig genoeg om hierover te spreken met elkaar?
- Zijn er verborgen agenda's binnen de organisatie?
Leerdoel
Een leerdoel voor de training resultaatgericht leidinggeven is het managen van verwachtingen en behoeften binnen jouw team of organisatie. De basis voor verwachtingsmanagement is open communicatie. Verwachtingen bespreekbaar maken omvat de volgende aspecten:
- Medewerkers en leidinggevenden moeten zich open over wederzijdse verwachting kunnen uitspreken zonder restrictie, sanctie en zonder dat het onveilige gevoelens oplevert.
- Duidelijkheid is evenzeer van belang zelfs al is er sprake van tegenstrijdig belang of tegenstrijdige verwachtingen.
- Betrokkenheid van de medewerkers kun je zeker niet missen wanneer het gaat om het managen van verwachtingen.
Resultaatgericht leidinggeven
Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven.
Leiderschapstraining
Bekijk onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.