Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Mijn kind is verslaafd

Deze week sprak ik met Arno. Het gesprek ging over zijn oudste zoon, Frank, die verslaafd is geraakt aan verdovende middelen. Arno vertelde hoe hij als vader reageerde toen hij hierachter kwam. De eerste reactie van Arno was: "Die jongen heeft écht een probleem!" Arno keek voor zich uit. Zijn mondhoeken trilden. Ik vroeg: "Klopte het dan niet dat die jongen van jullie een probleem had?" Arno zei: "Nee, ik dacht altijd van wel, maar het klopt niet. Weet je wat het is, Jan? Ik ben erachter gekomen dat niet alleen Frank een probleem had maar dat wij samen als familie een probleem hadden."

Hoe ziet die familie eruit?

Arno en Liesbeth hebben vier kinderen. Frank is de oudste (18), daarna komen Myrthe (16), Lydia (14) en Wout (12). Arno zei: "Wij hebben met bepaalde gedrags- en relatiepatronen de verslaving van Frank in stand gehouden."

Verslaving is niet een oorzaak, maar een gevolg

Ik wil benadrukken dat verslaving een gevolg is. Arno vertelde dat dit ook het geval was bij Frank. Jarenlang worstelde Frank met emotionele blokkades en identiteitsvragen, en jarenlang heeft hij zich niet gehoord of gezien gevoeld. Frank voelde zich aangetrokken tot verdovende middelen als een manier om met de realiteit van het leven om te gaan. En hoewel hij wist dat dit fout was, ging hij door. Diep in zijn hart voelde Frank zich vaak schuldig. Hij vond dat hij zijn ouders, broertje en zusjes tekortdeed. Juist dat maakte dat hij nog dieper in het moeras van de verslaving terechtkwam.

Mijn kind is verslaafd

Familieopstelling

In dit artikel leg ik uit wat een familieopstelling is!

Familieopstelling

De kracht van systemisch coachen

Wat is systemisch coachen? Je leest het in dit artikel.

Systemisch coachen

Schuld en schaamte bevorderen destructie

Schuldgevoelens wijzen er doorgaans op dat je niet aan de maatschappelijke norm, de familienorm, of je eigen normen voldoet. Voel je de link al? Frank voelde zich schuldig: hij schoot tekort. Dat komt omdat hij zich verantwoordelijk voelde voor het welbevinden van de gezinsleden maar ook omdat hij loyaal was aan hen. Het niet voldoen aan die norm verergerde zijn probleem. Bovendien is het zo dat, wanneer er binnen een gezin sprake is van een verslaving, familieleden, hoewel vaak onbewust, de verslaving kunnen ondersteunen door hun eigen gedragingen en reacties op de verslaafde.

Verschillende rollen binnen het gezin bij verslaving

Ik noem een paar rollen binnen het gezin die van belang zijn bij verslaving:

  • Frank als verslaafde: Hij gebruikt iets waar hij vertrouwen uit put en denkt dat hij niet meer zonder kan.
  • Arno, de vader, heeft een cruciale rol. Hij is de veroordelaar of controleur. Uit de behoefte om Frank te beschermen, reageert hij met scherpe kritiek en verwijten. Zijn controlerende manier van ingrijpen creëert veel spanning in het gezin en draagt zo bij aan het voortzetten van de verslaving door zijn autoritaire houding.
  • Liesbeth, de moeder, is de facilitator. Zij laat niet alleen Franks verslaving toe, maar helpt deze actief door bijvoorbeeld verdovende middelen te kopen, Frank geld te geven of zijn gedrag goed te praten. Haar acties komen voort uit liefde en bescherming, maar verergeren de situatie.
  • Myrthe en Lydia, de zussen, proberen de harde reactie van hun vader te verzachten. Ze steunen Frank door in het geheim verdovende middelen te geven, in een poging hem te helpen en de spanning in het gezin te verminderen.
  • Wout, de jongste, wordt "het goede kind" binnen de familie. Hij wordt geprezen omdat hij goed presteert op school en als voorbeeld wordt genoemd hoe het ook kan. Dit versterkt Franks gevoel van minderwaardigheid.

Zo had ieder een rol in de problemen van verslaving. (Lees ook mijn artikel over de zondebok binnen de familie.)

Wat vertelt het systemisch?

In het geval van Frank en zijn familie zien we dat de dynamiek rondom de verslaving doorwerkt in de relaties binnen het gezin. Elke familie heeft een bepaalde balans en wanneer één lid uit balans raakt, zullen de anderen zich aanpassen om die balans te herstellen, zelfs als dat schadelijk is.
Bijvoorbeeld:

  • De moeder die Franks verslaving faciliteert, doet dit waarschijnlijk om de vrede in het gezin te bewaren en Frank veilig te houden, zelfs ten koste van zichzelf.
  • De vader die de verslaving veroordeelt, probeert zijn rol als "leider" van het gezin te handhaven, maar kan door zijn harde houding verdere verwijdering veroorzaken.
  • De broers en zussen voelen zich mogelijk genegeerd of onzichtbaar en nemen rollen op zich die bijdragen aan het verbergen of compenseren van Franks gedrag.

Wat is nu het probleem?

Is Frank nu het probleem in dit verhaal? Nee, het grote vraagstuk is dat wij als familie niet erkennen dat we een rol hebben in dit vraagstuk en dat we medeverantwoordelijkheid dragen. Daar ligt ook deels de weg naar een oplossing: er moet gefocust worden op het geheel, waarbij de familie leert om hun eigen gedrag en patronen te herkennen. Moeder Liesbeth moet leren grenzen te stellen en niet meer faciliterend op te treden, ook al vindt ze dat moeilijk. Vader moet misschien zijn harde oordeel bijstellen en leren hoe hij op een ondersteunende manier kan communiceren met Frank. De gezinsdynamiek moet in balans worden gebracht, wat alleen kan door middel van open communicatie en professionele begeleiding.

Life coaching

Wil je werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling? Loop je aan tegen bepaalde situaties in jouw leven waar je hulp bij nodig hebt?

Aarzel niet langer maar neem contact met ons op! Graag zetten wij met jou de mogelijkheden op de rij!

Life coaching

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

aanbieding jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbiedingen t/m 28 oktober 2025

Bekijk de aanbiedingen

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

podcast

Luister de podcast op spotify

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.