Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Geduld of geduldig is een kwaliteit

Geduld of geduldig is een eigenschap of kernkwaliteit. Ben je geduldig? Dan beschik je over een natuurlijke rust om jouw werk te doen of om zaken eens goed te bekijken en onder de loep te nemen.

Woorden als rust, tijd nemen, concentratie, niet onder druk laten zetten, horen bij de eigenschap geduld. Geduld is een mooie eigenschap.

Een ouderwetse gezegde zegt: ‘geduld is een schone zaak’. En inderdaad: wie kan wachten, wordt soms beloond.

Geduld en geduldig

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Kenmerken

Ben je geduldig? Herken je de volgende kenmerken?

  • je laat je niet snel opjagen door anderen of door deadlines
  • je gunt jezelf de tijd die je ergens voor nodig hebt
  • je werkt geconcentreerd aan een taak
  • je hoeft niet persé sneller dan de omstandigheden toelaten
  • je bent in staat om jouw tempo aan te passen aan de situatie of aan de snelheid van anderen
  • je voelt de rust om een vraagstuk goed te bekijken
  • je bent in staat om iets meerdere malen uit te leggen zonder dat je dat irriteert
  • ook al gaat er iets meerdere malen nog niet helemaal goed: het ontregelt jou niet.

Zie je waarom het steeds gaat? Jezelf de tijd gunnen en je niet laten opjagen. Dat is een element wat belangrijk is bij geduld. En ook in tempo terug kunnen schakelen wanneer dat nodig is.

Verschillende situaties

Geduld kan op verschillende manieren tot uiting komen. Vaak heeft het te maken met onderwerpen waar je  affiniteit mee heeft. Ik noem een paar voorbeelden:

  • een leerkracht die vijf keer hetzelfde verhaal uitlegt aan een leerling die de lesstof niet begrijpt is geduldig met mensen
  • een administrateur die een foutje uitzoekt in de boekhouding is geduldig met cijfers
  • technische mensen hebben vaak het geduld om een stuk precisie aan de dag te leggen en op de millimeter nauwkeurig bepaalde zaken uit te voeren
  • een strategisch onderhandelaar die zonder geïrriteerd te raken vijf maand de tijd neemt om een deal rond te krijgen

Misverstand over geduldige mensen

Er zijn ook veel misverstanden over geduldige mensen. Ik noem er maar een paar maar wellicht loop je daar soms tegenaan als geduldig mens.

Een eerste misvatting is dat geduldige mensen te weinig resultaatgericht zouden zijn. Dat klopt niet! Het beeld wat erachter zit is dat men denkt dat er alleen onder druk prestaties geleverd worden.  En dat is niet het geval. Geduld loont ook of betaalt zich terug. Soms is het goed om tijd te nemen of mensen tijd te gunnen.

Een andere misvatting is dat geduld ten koste gaat van snelheid. Ook dat is niet het geval. Het gras groeit niet harder doordat je er aan trekt. Dus leer van een geduldig mens dat er verschillende tempo’s zijn om iets te leren, dat er voor sommige processen een bepaalde tijd staat die je niet versnelt met gedram en druk zetten.

Valkuil: afwachtend en passief

De valkuil van geduld is er ook en misschien herken je die wel:

  • teveel tijd nemen en geen notie nemen van deadlines
  • te langzaam werken en niet begrijpen dat er druk is bij anderen of dat er deadlines zijn gesteld
  • dood gemoederd aan het werk gaan terwijl anderen in de stress zitten omdat iets af moet
  • geen stap harder of sneller lopen ondanks dat er druk is
  • een reactieve instelling
  • de  zaak op zijn beloop laten

Kortom: zodra je  te afwachtend of te passief wordt dan gaat er iets mis. Anderen kunnen dat ervaren als :

  • te weinig opschieten
  • traag of laks zijn
  • niet snel genoeg zijn
  • te gemakkelijk  ingesteld of te weinig drive
  • te weinig initiatief nemen of het initiatief teveel bij de ander laten liggen

Afwachtend of te passief?

Leerdoel

Om je valkuil te vermijden is het van belang dat jij je leerdoel kent. Ben jij geduldig van nature? Dan vermijd je de valkuil door te leren om:

  • door te pakken en doortastend te zijn
  • tempo te maken en op te schieten
  • Actie te initiëren en initiatief nemen

Ik noem hier wat voorbeelden van mogelijke leerdoelen. Maar ik zoek het liever precies met jou uit middels een coachingstraject. Heb je daar interesse in? Bel ons meteen!

Irritatiezone

Wat is jouw allergie? Het zal jou als geduldig mens irriteren wanneer anderen:

  • ‘teveel’ druk op jou gaan uitoefenen
  • gaan pushen of drammen
  • tijdsdruk creëren om een besluit te nemen over een situatie

Training kwaliteiten

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?

Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Wat is talent?

De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.

  • talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
  • binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.

Wat is talent?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.