Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Hooggevoelig en communicatie

Hoogsensitief en communicatie. Zijn er ook speciale aandachtspunten te benoemen voor HSP-ers wanneer het om communicatie en gesprekstechnieken gaat? In dit artikel ga ik in op een aantal communicatieve aspecten die een aandachtspunt bij hooggevoelige personen kunnen zijn.

Rationeel versus intuïtief

Wanneer je het plaatje hiernaast bekijkt zie je aan de ene kant: rationeel ingestelde mensen. Aan de andere kant zie je intuïtief ingestelde personen. Ben jij intuïtief ingesteld? Of rationeel? Wanneer je hoogsensitief bent, zal je vooral georiënteerd zijn op de emotioneel /intuïtieve zijde. Waarschijnlijk ben je dus:

  • Intuïtief en extravert
  • Intuïtief en introvert
  • Een combinatie van beide (ambivert en intuïtief)

Jouw communicatiestijl ontdekken

Wil je jouw communicatiestijl ontdekken? Dat kan via onze eigenschappenanalyse. Het kan je meer inzicht geven in zaken wat je het meeste typeert. Ben je inderdaad introvert of extravert? Ben je intuïtief ingesteld?

Intuïtieve communicatie en HSP-ers

Coaching en training: voor HSP-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogsensitieve personen.

Meer informatie? Bel meteen!

Coaching voor HSP-ers

Doe de HSP-test!

Wil je meer inzicht in jouw kwaliteiten en valkuilen als hoogsensitief persoon? Doe dan online onze test.

Aan te schaffen via de webshop!

Meer informatie

Hoogsensitief: label of labiel

Bestel het e-book <pdf> met als titel: hoogsensitief, label of labiel.  Benut je kracht als hoogsensitief persoon. Meer info via de webshop.

Meer informatie

Intuïtieve communicatie

Hooggevoelige personen maken meer gebruik van intuïtieve communicatie dan andere mensen. Dat betekent: ze reageren op sfeer en voelen stemmingen goed aan. Maar ze kunnen ook vanuit hun eigen onderbuikgevoel zaken onder woorden brengen en communiceren. Hun sterke antenne voelt sfeer snel aan maar ook het energetische niveau (emotie en gevoel) weten HSP-ers snel te peilen. Nog een stap dieper gaat het over het peilen van de behoeften van de ander.
Kort gezegd: HSP-ers hebben een unieke kwaliteit wanneer het om communicatie gaat.

Rationeel ingestelde personen

Rationeel ingestelde personen staan lijnrecht tegenover intuïtieve communicatie. Ze kunnen zo’n beetje alles wel beredeneren, onderbouwen, beargumenteren, analyseren en hun devies is vaak: ‘meten is weten’. Graag praten ze vanuit cijfers en feitelijkheden.  Wanneer het over weten gaat dan is dat gericht op kennis, feitelijkheden en weten in ons hoofd. Ook rationeel ingestelde personen kunnen introvert zijn of extravert en een combinatie van beide is prima mogelijk.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Uitgaan van eigen kracht, focus op het verhaal dat je zelf wilt vertellen, concentratie op jouw onderbouwing van het plan of idee is essentieel. Is dat te ontwikkelen? Jazeker! Maar wel op maat en gericht op jouw situatie. De Steven combineert de leerdoelen voor de training communicatie en gesprekstechnieken soms met de specifieke HSP-vraagstukken. Je krijgt dan een maatwerktraining waar specifiek jouw leerdoelen aan de orde komen.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Miscommunicatie en onbegrip

Miscommunicatie en onbegrip dreigt snel tussen de HSP-er en de rationeel ingestelde persoonlijkheid. Dat is jammer want juist zij zouden zoveel van elkaar kunnen leren en juist zij zouden elkaar stimuleren bij de ontwikkeling van de eigen communicatieve vaardigheden. Waar een HSP-er zegt: ‘ik heb het gevoel dat erin dat team iets niet klopt’, vraagt een rationeel ingesteld persoon naar de onderbouwing. Waar een HSP-er disharmonie aanvoelt, tegengestelde behoeften peilt, spanningen van de ander ervaart die hem/haar triggeren, daar kan een rationeel ingesteld persoon zomaar aan voorbijgaan.  
Andersom is dat niet anders natuurlijk. Een rationeel ingesteld persoon kan met trefheldere analyses komen of met een doortimmerd plan, waar de HSP-er geen enkel gevoel bij heeft of afhaakt omdat het een bepaald abstractieniveau heeft.

Wederzijds kan er zo onbegrip ontstaan of kunnen er vooroordelen zijn over elkaar. De rationeel ingestelde vindt de HSP-er vaag of zweverig en de HSP-er vindt de ander veel te klinisch. Dit soort situaties kunnen ook ontstaan tijdens presentaties.

DISC communicatie

Aanvoelen of begrijpen

Het kardinale verschil zit in aanvoelen of begrijpen. De één voelt de situatie of voelt de persoon in kwestie aan. De ander begrijpt of probeert te begrijpen en dat betekent: moeite doen om de logica te volgen. Echter aanvoelen gaat op gevoel en begrijpen doe je met jouw hoofd. Het één is niet meer of beter dan het ander. Gelukkig is beide aanwezig oftewel: gelukkig is de combinatie van hoofd, hart en handen aanwezig.

Bedrijfscultuur en HSP

De Nederlandse bedrijfscultuur is meer gericht op weten en meten van feiten en cijfers dan op weten door te voelen en ervaren. Wie begint over intuïtief weten, kan gauw als zweverig worden bestempeld. Op de werkvloer kan dat nadelig uitpakken voor hoogsensitieve personen omdat ze daardoor soms hun plannen of ideeën onvoldoende aan de man kunnen brengen terwijl de ideeën op zich prima zijn en anderen er soms ook nog mee vandoor gaan. 

Coaching en training: voor HSP-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogsensitieve personen.

Coaching voor HSP-ers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook

Meer informatie

Training spreken in het openbaar

  • Datum: 18 november 2021 (9.30-16.00 uur)
  • Locatie: Amersfoort

Training spreken openbaar

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.