Micromanagement: ben jij een micromanager?
Ben jij een micromanager? Dan is het goed dit artikel te lezen. De micromanager wordt vaak negatief beoordeeld. Het is bijna een scheldwoord. En ik begrijp goed waarom dat zo is! Maar ik wil graag ingaan op de volgende onderwerpen:
- De kracht van de micromanager
- Wanneer is micromanagement nodig?
- De valkuil van de micromanager
- Gevolgen van het verkeerd toepassen van deze leiderschapsstijl
De kracht van de micromanager
Als er nu één soort manager is die van de hoed en de rand weet, precies weet hoe het zit, dan is dat de micromanager. Hij/zij:
- Houdt de vinger aan de pols
- Kent de interne processen
- Kan doorgaans goed instrueren
- Is taakgericht
- Maakt weinig of geen fouten
- Is nauwkeurig en precies
- Heeft oog voor details
- Laat niets aan het toeval over
- Observeert en controleert
Micromanagement is dus een leiderschapsstijl. Ik heb al veel meer leiderschapsstijlen beschreven. En bij elke stijl zie je een zonnige kant en een schaduwzijde.
Doe de leiderschapstest!
Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!
Past een leidinggevende functie bij mij?
Past een leidinggevende functie bij jou? Waar hangt dat van af? Je leest het in dit artikel!
Wanneer is micromanagement nodig?
Micromanagement is soms nodig. In mijn artikel over delegeren van taken laat ik zien hoe je in 3 stappen een taak kunt delegeren. Wanneer je een medewerker hebt die beginner is (onervaren en nog niet bekwaam) dan heb je als leidinggevende de rol van instructeur nodig.
Wanneer je een team hebt met veel onervaren medewerkers dan is de rol van de leiding wel duidelijk. Je bent dan genoodzaakt om het werk van de teamleden nauwlettend te observeren, te controleren, waar nodig te corrigeren. In dit voorbeeld is het een tijdelijke rol voor de micromanager.
Een andere situatie waarbij micromanagement een keuze kan zijn is bijvoorbeeld wanneer er veel van afhangt of wanneer er gevaar is en je je als organisatie geen fouten kunt permitteren. Zo hoorde ik onlangs van een organisatie die een groot evenement moet organiseren en daar ook eindverantwoordelijk voor is. Ik kan me voorstellen dat je dan tijdelijk de rol van micromanager aanneemt. Ik zeg met nadruk tijdelijk en haast me om erbij te zeggen: vertel jouw medewerkers wel dat je die rol aanneemt en dat je dat tijdelijk doet.
Een derde situatie waarbij ik zou kiezen voor micromanagement is wanneer er crisis is binnen jouw bedrijf. Stel, je bedrijf verkeert in surseance van betaling of scheert langs de randen van een faillissement. Op dat moment heb je weinig te kiezen. Je moet er dan bovenop zitten, zoals de volksmond dat graag uitdrukt. Je hebt geen keuze.
- De kleinste uitgaven moeten worden geaccordeerd
- Er is een strakke controle op alle inkomende en uitgaande goederen
- Er is controle op verplichtingen die je aangaat
- Er is controle op wat de medewerkers wel of niet doen
De valkuil van de micromanager
De valkuilen van de stijl van leiderschap van de micromanager kennen we allemaal denk ik. Ik maak even een opsomming. Hij/zij:
- Blijft op instructieniveau leidinggeven ook bij ervaren medewerkers
- Vraagt vaak naar de bekende weg
- Wil alles weten
- Is een muggenzifter
- Kijkt steeds over de schouder van de medewerker mee
- Houdt zich obsessief bezig met elk detail
- Kan slecht delegeren en al helemaal niet loslaten
- Biedt begeleiding en sturing waar niemand op zit te wachten
- Is een controlefreak
- Geeft ongevraagd en ongewenst advies
- Is verslaafd aan check, check, dubbelcheck
- Wil dat je alles verantwoordt als medewerker
- Trekt het werk naar zich toe wanneer er een fout is gemaakt (en zegt: ‘dan zal ik het zelf maar doen’)
- Mag graag mopperen over die onbekwame medewerkers die het niet snappen of niet goed genoeg doen
- Is vaak ontevreden en gefrustreerd
- Kan alleen maar accepteren dat het werk gedaan wordt hoe hij/zij het bedacht heeft
- Heeft een gebrekkig vertrouwen in zijn/haar teamleden
Gevolgen van het verkeerd toepassen van deze leiderschapsstijl
Gevolgen van het verkeerd toepassen van deze stijl, zijn er in nadelige zin. Verkeerd toepassen noem ik dat je deze stijl toepast terwijl dat onwenselijk is. Ik noem wat gevolgen:
- De beste medewerkers, de meest getalenteerde teamleden gaan op zoek naar een escape, een vluchtroute of ze vertrekken.
- Je krijgt op deze manier nooit taakvolwassen medewerkers. De micromanager creëert een team wat van hem/haar afhangt en daardoor maakt hij/zij zichzelf onmisbaar.
- Initiatief wordt gesmoord en medewerkers zullen zich gelaten en passief opstellen.
- Hij/zij kan slecht tegen kritiek of tegenspraak: ook al is het opbouwend.
- De motivatie op de werkvloer is vooral extrinsiek: je wilt voorkomen dat je de micromanager op je huid krijgt en dat motiveert je als medewerker.
- De kans op een burn-out acht ik groot voor de micromanager want het is bijna niet te doen.
- Er ontstaat geen vertrouwen in het team.
- De organisatiegroei wordt belemmerd.
- Er is geen ruimte voor ontwikkeling.
- Te weinig toekomstgericht en altijd bezig met de waan van de dag.
De training situationeel leidinggeven kan jou helpen om te leren wanneer je welke leiderschapsstijl moet toepassen.
Leerdoelen voor de micromanager
Voor de manager die micromanagement niet tijdelijk maar als gebruikelijke leiderschapsstijl hanteert, kan ik de volgende leerdoelen aanreiken:
- Niet op alle slakken zout leggen
- Onderscheid leren maken tussen hoofdzaken en bijzaken
- Vertrouwen op de kundigheid van jouw medewerkers
- Meer en meer delegeren en loslaten
- Inzicht verwerven in diverse leiderschapsstijlen en die kunnen toepassen wanneer nodig
Tegenhanger
De grootste tegenhanger van de micromanager is: laissez-faire.
Wat voor type manager ben jij?
Dit artikel is geschreven in de serie: wat voor type manager ben jij?
Leiderschapsontwikkeling
Bekijk al onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.