De basis voor een goed functionerend management
Hoe creëer je als organisatie een goed functionerend en stabiel management? Hoe voorkom je onbalans in het managementteam? Hoe zorg je ervoor dat er vertrouwen in de organisatie ontstaat?
Vijf pijlers: balans in organisaties
Voor het creëren van een goed functionerend management werken wij met een viertal thema’s die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn namelijk:
-
Managen van richting
Het managen van richting is de visie en strategie uitzetten. Waar wil je als organisatie naar toe? En zie je kansen om op ontwikkelingen in te spelen? Hoe ziet jouw strategie eruit? Lees verder: managen van richting.
-
Managen van resultaat
Het managen van resultaat is hoe je de visie en strategie omzet in doelstellingen. Kun je aan de medewerkers uitleggen wat er van hen verwacht wordt? Kun je ze stimuleren en motiveren? Lees verder: managen van resultaat.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
-
Managen van de relatie
Het managen van de relatie is de mate waarin je aandacht en tijd neemt voor jouw medewerkers. Heb je oog voor hun ontwikkeling en doorontwikkeling? Weet je ze erbij te betrekken? Lees verder: managen van de relatie.
-
Managen van processen
Het managen van processen is de mate waarin je oog hebt voor de weg 'ernaar toe'. De doelen zijn helder. Maar hoe kom je daar? Lees verder: managen van het proces.
De vijfde pijler voor balans: vertrouwen
Door deze vier elementen goed in te richten ontstaat de vijfde pijler namelijk: managen van vertrouwen. Bij onbalans in de vier elementen ontstaan er verwarring en wantrouwen.
Onbalans in organisaties
Ik heb nog geen leidinggevenden ontmoet die op de vier pijlers een gelijkmatige score vertonen. Doorgaans zijn er twee of drie pijlers die bijzonder sterk zijn ontwikkeld. Daarom is het goed voor de eigen bewustwording om te weten waar de kracht en de zwakte ligt van jouw leidinggevende capaciteiten.
- Een leidinggevende die te resultaatgericht werkt (te doelgericht) verliest al snel de onderlinge relaties uit het oog of heeft te weinig oog voor de interne processen.
- Een leidinggevende die te procesgericht is, keert zich teveel naar binnen. Bijzaken worden hoofdzaken en de gestelde doelen worden snel uit het oog verloren.
- Wanneer de leidinggevende te gericht is op de richting, de visie en de strategie is de kans bijzonder aanwezig dat de dagelijkse operationele gang van zaken te weinig aandacht krijgt.
- Wanneer de leidinggevende te gericht is op de relatie dan ontstaat er een onprofessionele houding ten opzichte van elkaar en worden zakelijk gestelde doelen onvoldoende gerealiseerd.
Onbalans in het managementteam
Onbalans in het managementteam ontstaat wanneer te veel managers met vergelijkbare competenties en kwaliteiten bij elkaar gezet worden. Goede tegenpolen zijn van belang bij de samenstelling van jouw managementteam.
Leiderschapsontwikkeling
Bekijk al onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.