Richting geven aan jouw organisatie | Managen van richting
Het managen van de richting is de visie en strategie die jouw organisatie voor ogen heeft. Medewerkers willen weten waar jouw organisatie naar toe gaat. Er moet duidelijkheid zijn om vertrouwen binnen de organisatie te creëren.
Koersbepaling organisatie: waar gaan we naar toe?
Voor een goed functionerend management is het noodzakelijk om de richting te managen. De organisatie moet inspelen op marktbehoeften en nieuwe ontwikkelingen. Maar de medewerkers moeten ook weten waar je als organisatie naar toe gaat. Het managen van de richting vloeit voort uit de visie en strategie die jouw organisatie voor ogen heeft. Evenzeer is het van belang dat je de visie en strategie overtuigend kunt overbrengen op jouw medewerkers. Lees ook: richtingloosheid is gebrek aan leiderschap!
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Kwaliteiten uitzetten visie en strategie
Om de richting te managen moet je beschikken over de volgende kwaliteiten:
-
Helicopterview en analysevaardigheden
Voor het managen van visie en richting is het noodzakelijk om af en toe met een andere bril naar dezelfde feiten en cijfers te kijken. Je moet snel kunnen denken en analyseren en een bepaalde mate van afstand kunnen bewaren van de materie. Je bekijkt situaties op hoofdlijnen en je bent minder geïnteresseerd in details. Je laat je niet leiden door ad hoc-knelpunten maar je bent erop gericht om de zaken constructief op te lossen.
-
Innovatief
Voor het managen van visie en richting is innovatiegerichtheid nodig. Je ziet innovatie en vernieuwing als kans. Veranderingen voel je vaak aankomen en weet je om te zetten in kansen voor jouw organisatie. Waar een ander belemmeringen ervaart zie je juist de mogelijkheid om knelpunten om te zetten in verbeterpunten.
-
Plannen maken
Het onderdeel plannen maken en strategie ontwikkelen geeft uitdrukking aan de mate waarin je vooruitdenkt en waarin je gericht bent op de lange termijn. Dat is een kwestie van eigenschappen en vaardigheden die je in staat stellen om deze visie en plannen te ontwikkelen.
-
Overtuigen
Bij het managen van richting is het van belang dat je jouw organisatie en jouw teamleden kunt meenemen in jouw visie. Het onderdeel overtuigen geeft de mate weer waarin je mensen kunt enthousiasmeren maar ook hoe en in wat voor mate je weerstanden binnen de organisatie weet om te buigen.
Welk type leidinggevende is goed in het managen van richting?
Met name de luchtmanager en de vuurmanager zijn bijzonder goed in het managen van richting. Wil je weten of het managen van richting bij je past? Doe de leiderschapstest van De Steven.
Balans in jouw organisatie
Dit artikel is geschreven in de serie: balans in jouw organisatie en managementteam.
Leiderschapsontwikkeling
Bekijk al onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.