Managen processen: doelstellingen | planning | werkinstructie
Een goed functionerend management heeft aandacht voor processen. Het managen van processen is de concrete vertaling van doelstellingen naar planning, procesbeschrijving, werkinstructies etc. De doelen zijn bepaald, de richting is duidelijk. Door de processen te managen bepaal je ‘de weg ernaar toe’.
Welke kwaliteiten heb je nodig om processen te managen?
Om de processen te managen moet je beschikken over de volgende kwaliteiten:
-
Mate van procesgerichtheid
Procesgerichtheid drukt uit in wat voor mate je gericht bent op het proces zelf. De doelstelling kan helder verwoord zijn maar met procesgerichtheid wordt vooral ‘de weg ernaar toe’ bedoeld. Welke stappen moet ik ondernemen om het gewenste doel te halen? Hoe ziet de planning eruit van al deze stappen? Iemand die zeer procesgericht is, zal oog hebben voor details. Hij/zij is punctueel, houdt van orde en structuur, laat niet snel iets aan het toeval over.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
-
Vastleggen
De mate van vastleggen is bepalend voor het managen van processen. In hoeverre geef je werkinstructies en leg je deze vast op papier? Zijn de procedures goed omschreven die we hebben afgesproken? Worden de gemaakte werkafspraken vastgelegd? Mocht er verschil van mening zijn over de werkwijze: waar staat dan beschreven wat we samen hebben afgesproken? Bevestig je de afspraken die je gemaakt hebt met jouw medewerkers? Wanneer er verschil van mening is, grijp je dan terug op een document waar staat omschreven wat je precies hebt afgesproken?
-
Controleren en bewaken
Doelen stellen is belangrijk. Mensen erop durven aanspreken wanneer ze niet behaald worden eveneens. Toch is er nog een aspect dat net zo belangrijk is namelijk: controle en bewaken. Zeg maar: erop toezien of de gestelde doelstellingen worden bereikt en bewaken of gemaakte afspraken worden nageleefd. Dat omvat tevens dat je zorgt dat je geïnformeerd bent. Je houdt de deadlines goed in de gaten en spreekt mensen erop aan wanneer ze niet gehaald worden.
Balans in jouw organisatie
Dit artikel is geschreven in de serie: balans in jouw organisatie en managementteam.
Leiderschapsontwikkeling
Bekijk al onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.