Veranderende organisaties vragen om vernieuwing en wendbaarheid
Organisaties veranderen. Waarom? Omdat zowel markt- als werknemersbehoeften veranderen en omdat de maatschappij is veranderd. Dat vraagt dat organisaties meebewegen met de behoefte en de vraag. Dat vraagt om wendbaarheid en om innovatie.
HRM heeft innovatie nodig
Het nieuwe HRM is begonnen en hoort bij de roep om nieuw leiderschap. Het nieuwe HRM vraagt om innovatie. Een nieuw sociaal leven bij de werknemer, het nieuwe werken of het hybride werken, het afscheid nemen van traditioneel leiderschap, het nieuwe beoordelen en het nieuwe functioneringsgesprek, dat alles doet een beroep op de HRM-afdeling.
Wendbare organisaties
We hebben in deze tijd wendbare organisaties nodig. Wendbare organisaties kunnen niet alleen snel hun werkprocessen aanpassen, ook reageren ze sneller door de organisatiestructuur en strategie aan te passen aan de veranderingen. Organisaties kunnen echter alleen wendbaar zijn als medewerkers mee willen en kunnen gaan in de gewenste verandering.
- Hoe wendbaar is jouw organisatie?
- Hoe wendbaar zijn jouw medewerkers?
Training leidinggeven aan veranderingen
Wij verzorgen de training leidinggeven aan veranderingen (voor leidinggevenden).
Training omgaan met veranderingen
Wij verzorgen de training omgaan met veranderingen (organisatieverandering of verandering op het persoonlijk vlak)
Herijking HRM-vraagstukken
Op tal van terreinen is herijking nodig van HRM-vraagstukken zoals.
Arbeidsmarktdynamiek
Er is veel veranderd op de arbeidsmarkt. Een aantal trends zijn duidelijk zichtbaar en hebben gevolgen voor medewerkers.
- Werkenden moeten langer doorwerken en dus langer inzetbaar blijven.
- Banen en beroepen veranderen snel en hierdoor ook de inzetbaarheid van werkenden.
- Het hybride werken is algemeen geaccepteerd door de corona-crisis.
- Er is in toenemende mate behoefte aan zelforganisatie en zelfsturing.
- Jonge mensen die instromen hebben vaak andere ideeën over werk dan ouderen.
Aandacht voor zinvolle taken en werk
Zinvol werk wordt steeds belangrijker. Het draagt bij aan arbeidsvreugde bij jouw medewerkers maar ook aan gezondheid, welzijn en welbevinden. De ideeën over werk en gezondheid zijn de laatste jaren fors veranderd. Lees verder: meer aandacht voor zinvol werk.
Inzetbaarheid op de lange termijn is belangrijk
In deze tijd wordt de vraag naar bevordering van mobiliteit steeds actueler. De tijd lijkt voorbij dat iemand 25 jaar met dezelfde broodtrommel naar dezelfde organisatie fietst en ook nog dezelfde functie bekleedt. Zijn jouw medewerkers veranderbereid en wendbaar, en besteed je daar aandacht aan?
Aansluiten bij de eisen van deze tijd
Ook praktisch is er van alles gewijzigd. Het personeelshandboek blijkt niet meer te kloppen en dient aangepast te worden:
- Mag je WhatsAppen in de baas zijn tijd?
- Mag de werkgever jou verplichten om aan de WhatsApp-groep van de werkgever deel te nemen?
- Heb je als werknemer ook recht op onbereikbaarheid?
- Kun je van een werknemer verwachten dat hij/zij 's avonds zijn email leest?
- Kun je je ook ziekmelden via de WhatsApp?
- Screening en privacy van werknemers: waar ligt de grens?
Waar ligt de privacygrens van de werknemer?
Onlangs hoorde ik een leidinggevende tegen zijn medewerker die burn-outverschijnselen had zeggen: 'ik zie dat je altijd rond 1.00 uur nog bereikbaar bent via de WhatsApp: zou je niet eens wat eerder naar bed gaan?'.
Waar we vroeger referenties opvroegen over de medewerker bij de vorige werkgever, daar kunnen we nu Facebook screenen en sommigen zijn er al in gespecialiseerd om een profiel van de medewerker op te stellen op basis van uitingen via Facebook.
Training leidinggeven aan veranderingen
Wij verzorgen de training leidinggeven aan veranderingen. Bekijk de leerdoelen voor de training.
Training omgaan met veranderingen
Wij verzorgen de training omgaan met veranderingen (organisatieverandering of verandering op het persoonlijk vlak)
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.